تصاویر جدید نشان می‌دهد که پهپاد آرکیو 170 پس از شکار‌شدن توسط ایران، از یک برنامه‌ سری در ارتش آمریکا به یک مهره سوخته تبدیل‌شده است که دیگر عکس‌برداری و فیلم‌برداری از آن محلی از حساسیت برای ارتش آمریکا ندارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، شکار پهپاد آمریکایی RQ-170 در سال 2011 میلادی توسط سامانه های متعلق به نیروهای مسلح کشورمان و با تلاش ویژه متخصصان سپاه پاسداران، حادثه ای بسیار مهم در حوزه مسائل هوانوردی بود که تا امروز نیز تبعات و تحلیل‌های فراوانی را به همراه داشته است. این حادثه به دلیل حساسیت پهپاد مورد نظر که در حقیقت یکی از پروژه‌های اصطلاحا سیاه آمریکا محسوب شده و تقریبا هیچ اطلاعاتی تا آن زمان از آن منتشر نشده بود، تا مدت‌ها در بسیاری از نشریات و سایت های تخصصی مورد توجه جدی قرار گرفته و در این خصوص بحث و تبادل نظر فراوانی وجود داشت که همگی نشان از حیرت این متخصصان از توان فنی نیروهای سپاه داشت.

این هواپیما در سال‌های اول قرن 21 ساخته شده و گفته می‌شود از سال 2008 در افغانستان به کار گرفته شد. هر چند که اولین تصاویر از آن در سال 2007 در قندهار توسط افراد غیرنظامی افغانستان گرفته و منتشر شد اما تا دسامبر2009 ، آمریکا وجود آن را تأیید نمی کرد.

پهپاد RQ-170 اولین بار در اوایل دهه گذشته میلادی وارد خدمت شده و پیش از آغاز تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی به منطقه خاورمیانه وارد و بر فراز این کشور به پرواز‌های شناسایی اقدام کرده است. در همان زمان خلبانان و پرسنل پایگاه هوایی "Creech" در ایالت نوادای آمریکا نیز از وجود پهپادی ناشناس در این ایالت خبر می دادند که مشخصات آن مشابه RQ-170 بوده است.

این پهپاد در سال 2007 میلادی برای نخستین بار در پایگاه هوایی قندهار توسط عکاسان رصد شده و با انتشار عکس‌های آن لقب "جانور قندهار" به آن داده شد. سپس گفته شد که در سال 2009 میلادی، تعدادی از این پهپادها به پایگاه نیروی هوایی آمریکا در اقیانوس آرام منتقل شده و به انجام پروازهای شناسایی بر فراز چین و کره شمالی پرداخته‌اند.

نهایتاً در دسامبر سال 2009 میلادی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به وجود این پهپاد اعتراف می کند اما پس از آن تقریبا به طور کامل در مورد آن سکوت کرده و در بودجه های این نیرو و نه در چارچوب سازمانی آن اشاره ای به هزینه ها و یا محل خدمت آن نمی شود.
 
همچنین تعدادی از این پهپادها مدتی در سال 2010 میلادی به پایگاه هوایی Al Dhafra امارات متحده عربی رفته و به احتمال زیاد تلاش داشته‌اند از آن پایگاه به سمت جنوب ایران رفته و انجام پروازهای شناسایی در مورد سایت‌های اتمی کشورمان بپردازند. در می 2011 میلادی نیز یک فروند RQ-170 وظیفه نظارت بر عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در پاکستان برای کشتن اسامه بن‌لادن، سرکرده سابق شبکه تروریستی القاعده را بر عهده داشت.

البته حدودا یک سال پس از شکار جانور قندهار در ایران بود که برای اولین بار یک شهروند عادی از این پهپاد در حال پرواز در اطراف پایگاه کریچ در نوادا تصاویری تهیه کرده و در نشریات آمریکایی منتشر شد. در این مدت یک تصویر از سوختگیری هوایی این پهپاد و یک تصویر ماهواره‌ای از حضور این پهپاد در پایگاه هوایی کریچ در آمریکا منتشر شده است که آنها نیز نشان کاهش شدید حساسیت‌ها درباره پهپادی است که تا قبل از شکار شدن در ایران صرفا چند عکس از آن در پایگاه قندهار یعنی در خارج از آمریکا وجود داشت.

سر و کله «جانور قندهار» پس از 4 سال پیدا شد/ RQ-170 مهره‌ای سوخته که صدها میلیون دلار سرمایه آمریکا را بر باد داد +عکس
عکس تهیه شده از RQ-170 توسط مردم عادی
 
اما طی روزهای اخیر، دوباره خبر جدیدی از این پهپاد نام آشنا برای ایرانیان، منتشر شده است چراکه فیلمی کوتاه از پرواز این پهپاد در آمریکا در فضای مجازی منتشر شده است که این پهپاد را در حال فرود در پایگاه هوایی Nellis در ایالت نوادا آمریکا نشان می‌دهد.

سر و کله «جانور قندهار» پس از 4 سال پیدا شد/ RQ-170 مهره‌ای سوخته که صدها میلیون دلار سرمایه آمریکا را بر باد داد +عکس
پهپاد RQ-170 در پایگاه Creech در سال 2012 میلادی - به فلش سیاه دقت کنید

سر و کله «جانور قندهار» پس از 4 سال پیدا شد/ RQ-170 مهره‌ای سوخته که صدها میلیون دلار سرمایه آمریکا را بر باد داد +عکس
RQ-170 از نمای یک سوخت رسان

این فیلم بار دیگر نشان می دهد که پهپاد مذکور پس از شکار شدن در فضای ایران، از یک برنامه‌های سیاه و سری در ارتش آمریکا تبدیل به یک مهره سوخته شده است که دیگر عکس برداری و فیلم برداری از آن محلی از اهمیت یا حساسیت برای فرماندهان آمریکایی ندارد.

{$sepehr_media_1664556_400_300}

 فیلم جدید منتشر شده از RQ-170

با خارج شدن این پهپاد از طبقه بندی فوق محرمانه، تمام سرمایه‌گذاری‌های صدها میلیون دلاری امریکا برای ساخت این پرنده کاملا به هدر رفته و قطعا پرواز نسل‌های دیگر پرنده‌های رادارگریز با هزاران ترس و لرز انجام خواهد شد که ضربه‌ای بزرگ از نظر دفاعی و اقتصادی به صنایع دفاعی پر دبدبه آمریکا محسوب می‌شود.
 
در عین حال، با توجه به اینکه به گفته مقامات نظامی آمریکا حسگرها، سامانه کنترل مأموریت و خط انتقال داده این هواپیما مهمتر از سامانه‌های هوافضایی آن هستند و از جمله این تجهیزات و حسگرها باید به رادار با فناوری تصویرسازی (SAR) و دوربین فوق پیشرفته آن اشاره کرد، باید منتظر ماند و دید متخصصان نظامی کشورمان چه بهره‌هایی از این تجهیزات مدرن برده و خواهند برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    2 0
    تکنولوژی وقتی لو بره دیگه لو رفته حتی اگر 1000 سال صنعت پشت اون باشه! این طوری نیست که فکر کنیم فردا ظرف چند سال می تونن با چوب جادویی معجزه کنن و یک تکنولوژی جدید اختراع کنن! در همین صنعت فضایی خود امریکا بعد از پنجاه سال از پروژه های آپولو در سفر به ماه یا بازنشسته شدن شاتل ها می بینم که چه طور امریکایها در سفر سرنشین داره نه تنها به ماه بلکه به ایستگاه فضایی دچار مشکل شدن و با سایوز روسی میرن و سفر به ماه هم فعلا سی سال تاخیر خورده..دلیلش مشخصه تکنولوژی یک شبه به دست نمیاد برخلاف فیلم های هالیودی و داستان های علمی تخیلی..بیشترین سرعت پیشرفت در تکنولوژی الان بشتر در تبلیغات و مدیا هست و در حوزه های مربوط به این یعنی مخابرات الکترونیک و میکرو الکترونیک!...و متاسفانه در پزشکی متالوژی حتی هسته ای پیشرفت ها بسیار کند هست جوری که در پزشکی شاهد یک پسرفت هم هستیم و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده با مقاوم شدن ویروس ها باکتری ها و قارچ ها و مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها بشر به هزار سال قبل داره بر می گرده!!
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    6 0
    جا داره یادی بکنیم از اون خود باخته هایی که حتی بعد از اعتراف اوباما باور نمیکردن و اگه روشون میشد میگفتن اوباما هم از خودمونه داره دروغ میگه. ان شاالله اف 22 و اف 35 هم میکنیم مهره ی سوخته تا سرمایه های آمریکا بیشتر دود بشه
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    3 7
    تفاوت دیدگاه ما با کشور های پیشرفته تو همین جمله است ((سرمایه‌گذاری‌های صدها میلیون دلاری امریکا برای ساخت این پرنده کاملا به هدر رفته)) هزینه های تحقیقاتی هرگز از بین نمیره، با نتایج این تجربه میشه نمونه های بهتر ، قهویتر و با مداومت بالاتر رو ساخت
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    سلام. اینکه آمریکا از موشک های روسی استفاده میکنه به دو دلیل مهمه 1. ارسال به 400 کیلومتری زمین تکنولوژی بالایی نمیطلبه و فقط هزینه به ناسا تحمیل میکنه . عین تجارت که شما برخی قسمت های ساده رو رو به باقی شرکت ها واگذار میکنی تا کارهای مهم تر انجام بدی . در سال 2015 دو کار بسیار بزرگ توسط ناسا انجام شد . اول ارسال فضا پیما به پولوتون و اکنون مشتری . چنین پروژه هایی بسیار بسیار سنگین تر از ارسال تجهیزات به 350 کیلومتری زمین است ! 2- شرکت اسپیکس ایکس بالاخره موفق شد موشک بازگشتی خود را روی سطح اقیانوس به سلامت فروذ بیاورد. ناسا هم پروژه شلیک از هواپیمای غول پیکر را پیش می برد. (فیلم پروژه اول رابراحتی می توانید از اینترنت دانلود کنید . ) در حالی که روسیه همچنان از تکنولوژی سایوز متعلق به 1965 که البته کارآمد است استفاده میکند. و سالیان سال است واقعا هیچ پروژه فضایی جدید تعریف نکرده است.
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    1 2
    آخه این چه نتیجه گیریه ایه: "سرمایه‌گذاری‌های صدها میلیون دلاری امریکا برای ساخت این پرنده کاملا به هدر رفته" مگه با افتادن یه دونش دست ایران علم و تکنولوژیش بدرد نخور میشه!! اگه اینطوره که خوب ما الان بیش از 45 ساله ده ها فروند هواپیمای فوق پیشرفته (زمان خودش) f 14 با همه وسایل و موشک ها و تسلیحات و همه آموزش های خلبانی و پروازی و ... رو داریم، آیا تونستیم مثل سازندش صاحب علم ساخت و تکنولوژی های اون هم بشیم؟ آیا اصلا تونستیم بعد بیش از 4 دهه یه دونه f 14 تولید کنیم؟! بله کسی نمیتونه بهیچ وجه منکر به کنترل درآوردن پهپاد ار کیو 170 بدست عزیزان توانمندمون باشه و واقعا کار خارق العاده ای انجام دادن که هنوزم آدم یادش میاد افتخار میکنه، ولی اون کشوری که صاحب علم و تکنولوژی باشه هیچ وقت علمش هدر نمیره چون میتونن نمونه های خیلی بهتر از قبلی بسازن. ولی از یه جهت ضربات امنیتی شدیدی از ما خوردن که خیلی از اسرار این پهپاد رو علاوه بر اونا ما هم میدونیم! حالا مهمه که ما چطور این اسرارو بکار بگیریم و بسط و توسعش بدیم در چارچوب تکنولوژی خوبی که از قبل داشتیم و روز به روز بهتر بسازیم...
  • محمد حسین ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    ایران دارای رادارهای کاستا-نبو-وستک-ونسخه ایرانی ایناس یعنی اف 22 و بی 2 از 150 کیلومتری و اف 35 از 200 کیلومتری پر.
  • سروش ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    1 0
    فکر میکنید توی ایران نمی دونند یکی از دلایل تحمیل برجام به ایرانی ها همین فکر در ایران بود که ایران چون در زمینه هسته ای سرمایه گذاری کرد شد دانش بومی و این تفکر ما می توانیم رو ایجاد کرد و غربیها هم پذیرفتند که دیگه ایران رو نمی توان در این زمینه متوقف کرد چون سرمایه گذاری کرده برجام رو برای تأخیر تحمیل کردند و پروژه های فضایی و هوایی غرب هم با تأخیر انجام میشه و از این لحاظ سوخته و هدر رفته به حساب میاد که اونها الآن مثل شما کوته فکرانه نمی اندشند به این می اندیشند که اونها هزینه کردند و شیرینی و نتیجه اون تحقیقات در سالیان سال و هزاران ساعت تحقیقات رو با یک اشتباه فاحش دادند به ایران و حالا ایران رو باید در داشتن این دانش شریک خودشون بدونند و ما نیازی نداریم از صفر شروع کنیم از همون جایی که غرب متعجب و مبحوط شده شروع می کنیم و به این میگن نشت سرمایه گذاری
  • امیر ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    1 0
    فرمایش شما درسته عزیز... ولی فکر کنم منظور از نظر حساسیت اطلاعاتی و محرمانه بودن این تکنولوژیه... ولی مسلمه که وقتی تحقیقاتی انجام میشه و به دستاوردهایی میرسن هیچوقت هدر نمیره و پله های ترقی و ادامه روند پیشرفت خواهد بود.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوب جواب سازندگان آرکیو170 را داد
  • اهوازی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    مگه دوباره پاش رو ایران گذاشته
  • علیا ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    2 0
    درسته. شما فکر کن از سال 2003 تا سال 2007 که اولین عکس ازش انداخته شده میشه 5 سال. توی این 5 سال آمریا معلوم نیست با این پرنده کجا ها رو رصد کرده. تازه سال 2011 اولین بار این پرنده رهگیری و خنثی شده. از 2003 تا 2011 میشه 8 سال. 8 سال هرجایی که خواسته رفته و هر اطلاعاتی که خواسته به دست آورده. به این نمیشه بگیم شکست. حالا شاید خودشون فکر میکردند که مثلن در سال 2015 اولین بار این هواپیما رهگیری میشه و حالا 4 سال زودتر این اتفاق افتاده. از این بابت شکست توی برنامه ها بوجود اومده. اما نمیتونیم بگیم صدها میلین دلار از بین رفته. چون 8 سال اطلاعاتی رو به دست آورده که شاید خیلی با ارزش تر از اون صدها میلیون دلار باشه و دوما اینکه تکنولوژی این پرنده رو در هزاران صنعت دیگه استفاده میکنند. مثل اینه که ما میگیم تکنولوژی فضایی موتور صنایع دیگه هست.
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا شکایت نکردیم بابت نقض حریم هواییمون؟
  • مغزمتفکر ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    آواکس اواکس.
  • محمدرضا ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    1 0
    درسته که هزینه برای علم و تکنولوژی هیچ وقت زیان نداره بهترین نوع سرمایه گذاری ولی به این نکته باید توجه کرد که آمریکایی های که یه پیچ چرخ گوشت شونم به مانمیدند از ترس اونی که نکنه ازش موشک درستکنیم واقعا باید قبول کرد که به دام افتادن این پهباد فوق پیشرفته و تکنوژیهای که هنوز هم رسانه ای نشده یه شکسته بسیار بزرگ و زیان بارتر از ملیونها ملیون دلار برای آمریکا محسوب میشه.
  • محمدرضا ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    سلام دوست عزیز در دوران جنگ تحمیلی 8 ساله ایران دکترین نظامی رو بر پایه بازدارندگی تبیین کرد که دیگه هیچ کشوری جرعت حمله به ایران رو نداشته باشه از همین رو شروع به تحقیق و توسعه در زمینه ساخت موشکهای بالستیک کرد که به راحتی بتونه پاشنه آشیل آمریکا یعنی اسرائیل رو مورد اصابت قرار بده به همین دلیل بیشتر هم و غم خود رو روی پیشرفت این فناوری مهم و رابردی قرار داد که به فضل خداوند به نتایج بسیار خوبی رسید. و الان که خیالش تغریبا از تحدیدات نزپظامی راحت شده میتونه به ساخت تجهیزات نظامی دیگه هم فکر کنه که یکیش میتونه همین ساخت جنگنده باشه. لازم به ذکر هستش که حدود چند سالی هم هست ایران روی چنتا پروژه ساخت جنگنده داره کارمیکنه که آخرین قاهر اف – 313 هستش که دارن روش کار میکنن.
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    1 0
    آیا ما موفق شدیم موتور و دوربین این صید ارزشمند را مهندسی معکوس کرده و بسازیم؟
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    تا الان که فول بهره برداری شده و ازش کلی محصول نظامی ساختن البته اسار طبقه بندی شده است و گوش ما هم درازه! بله
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 1
    مهندسی معکوس مگه کشکه.
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    هر وقت به پرونده ی سرنگونی هواپیمای مسافری رسیدگی شد به این هم میشه،در ضمن همین که آبروی نداشته ی آمریکا و پهباد های مخوفش رفت کافیه
  • ناشناس اولی ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    1 0
    سروش جان ممنون از اظهار محبت شما که منو کوته فکر قلم دادی مشق علم هرگز به معنی رشد علمی نیست، هرگز و هرگز صرف داشتن چیزی به معنی توانایی ساخت اون نیست از جنگ کوزوو اف 117 امریکا دست چینی هاست که با قدرت عظیم مالی تکنولوژیک ، دسترسی به پایانه های علمی و قدرت فوق العاده در مهندسی معکوس ؛ همچنان نتونستن هواپیما بسازن یا نمونه ساده تر همین اف 14 خودمون، 40 ساله ما داریم ازش استفاده میکنیم ، اگر فرمایش شما صحیح باشه ما الان باید اقلا 200 تا اف 14 داشته باشیم خیلی از موارد هست که با دیدن قابل ساحت نیست، دیگه زیاده از توضیح نمیدم
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    2 1
    در پاسخ ناشناس ساعت 11: شما گویا در جریان انفجار چلنجر ( که اتفاقا پخش زنده تلوزیونی هم داشت ) و همچنین کلمبیا نیستید ! شاید از نظر شما تکنولوژی بالایی نخواد ولی کمیت امریکا در همین تکنولوژی پیش پا افتاده لنگ میزنه ! والبته خیلی از این اخبار و داستانها؟!! که میشنویم بیشتر بازی رسانه ای است برای برتر نشون دادن تکنولوژی امریکا ! وگرنه کیه که داستان رفتن آپولو به ماه رو باور کنه ! دروغ بزرگی که هیچ آدم یکم آگاه ی باور نمیکنه !
  • ناشناس ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    1 0
    ناشناس 14:53 مهندسی معکوس کشک نیست، ولی متخصصان صنعت دفاعی ایران با ساخت آر کیو 170 ایرانی ثابت کردند که در زمینه مهندسی معکوس ،قابلیت ها وتوانمندی های بسیار زیادی دارندو این مسئله بارها به اثبات رسیده است.
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    مطالعه مطالعه مطالعه
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    1 0
    یاعلی مدد
  • ناشناس ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    دوست عزیز ساعت ۱۱:۰۰ رفتن به پلوتون یامریخ یا به قول شما ۴۰۰ کیلومتر بالای زمین نیاز تکنولوژی پیچیده ای درزمینه حامل ندارد بلکه بیشتر مربوط به محاسبات مکانی می باشد. در حالیکه برگردوندنشون نیاز به علم مواد دارد که کشور مورد علاقه شما (امریکا) مثل همیشه راه حل غیر معقول وبه شدت گرونی داشت که مجبور رها کردنش شد(سرامیکهای نسوز) در مقابل چوب زغال شده به عنوان سپر گرمایی برای سایوز(زشت اما ارزان وکاربردی). قضاوت با شما!
  • حامد ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    1 2
    فعلا که آمریکا 2 میلیلرد از ضررش رو نقد کرده ، با برجام هم بقیهکشور ما رو نقد میکنه!!!!!!!!!!!وا اسفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس