پایگاه نظامی آمریکا

این اطلاعات نشان می‌دهد انفجار در بندر فجیره چه ارتباطی به بستن تنگه هرمز دارد، چرا عربستان از قدرت گرفتن قطر نگران است و پهپاد آمریکاییِ معدوم دقیقاَ از کجا پرید.

سرویس جهان مشرق - حضور نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا، تجسم واقعی ضرب‌المثل «از آب گل آلود ماهی گرفتن» است. ایالات متحده با حضورش تلاش می‌کند از ظهور یک هژمون منطقه‌ای که با منافع آمریکا در تضاد است پیشگیری کند و در عین حال، آب منطقه را گل‌آلود نگه دارد تا بتواند همچنان به بهانه‌های واهی مانند مقابله با بی‌ثباتی و تروریسم، حضور خود را توجیه کند.

علی رغم وعده‌های دانلد ترامپ برای خروج از منطقه، اندیشکده چتم‌هاوس گزارش داده که تعداد نیروهای آمریکایی در غرب آسیا در دوره او افزایش یافته است. این نشان می‌دهد ایالات متحده برای حفظ نفوذ سیاسی در دولت‌های منطقه و تحمیل قراردادهای اقتصادی تا چه حد به حضور نظامی وابسته است.

تأسیس پایگاه‌های آمریکایی

حضور در پایگاه‌های نظامی تنها یکی از چهار فعالیت نظامی ایالات متحده در منطقه است:

  • فروش تسلیحات
  • آموزش های نظامی به ارتش کشورها
  • انجام عملیات ضدتروریستی
  • ایجاد پایگاه نظامی

در واقع در این سری از فعالیت‌های نظامی، تأسیس پایگاه نظامی در مرحله آخر قرار دارد که عملاً ممکن است کشور میزبان را به یکی از ایالت‌های آمریکا تبدیل کند. کشورهایی که دارای پایگاه نظامی آمریکا هستند، تازه نامزد تبدیل‌شدن به متحدان پایدار سیاسیِ واشینگتن می‌شوند.

تعدادی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، موقتی و مطابق با برنامه عملیاتی در عراق، سوریه و مثل آن است و صرفاً دولت‌ها از محل آنها با خبر هستند، اما بخش عمده‌ای از این پایگاه‌ها به صورت عملاً دائمی و طی قراردادهای امنیتی در اختیار واشینگتن قرار گرفته است.

پایگاه‌های دائمی، خود به سه نوع اصلی تقسیم می‌شوند: پایگاه سربازان آمریکایی با حضور چند صد و حتی چند هزار نیروی نظامی، پایگاه هوایی آمریکا با حضور تعدادی از افسران و خلبانان، پایگاه‌هایی در اختیار ارتش آمریکا که قابلیت درگیری در جنگ ندارند مثل منطقه اسکان پرسنل نظامی آمریکایی یا بیمارستان و مانند آن.

علاوه بر این نیروی دریایی ایالات متحده در بنادر متعددی حضور دارد که به آن پایگاه نظامی اطلاق نمی‌شود اما عملاً سرویس کشتی‌های جنگی آمریکا در این بنادر انجام می‌گیرد.

فهرست پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه

ایالات متحده از بسیاری پایگاه‌های نظامی در منطقه که متعلق به دولت‌های منطقه است، بهره می‌گیرد، مثلاً برای عملیات در افغانستان، جنگنده‌های آمریکایی در کشور شمالی یعنی در فرودگاه عشق‌آباد ترکمنستان سوختگیری می‌کردند. اما منظور ما از پایگاه نظامی، قلمرویی است که عملاً به صورت دائمی در اختیار دولت آمریکا قرار گرفته است.

بحرین

ایالات متحده از سال ۱۹۴۸ میلادی تجربه حضور در این کشور را داشته است اما «توافق همکاری نظامی» در سال ۱۹۹۱ و پس از اشغال کویت و عراق توسط نیروهای آمریکایی با بحرین منعقد شد. از خلیج فارس تا باب‌المندب در گستره فعالیت نیروی دریایی آمریکا در بحرین قرار دارد.

پایگاه پشتیبانی نیروی دریایی

دفتر ناوگان پنجم ایالات متحده در نزدیکی بندر خلیفه بن سلمان قرار دارد که ناوهای هواپیمابر آمریکا در آن پهلو می‌گیرند. از زمان تأسیس این پایگاه تا کنون ۲ میلیارد دلار از سوی ایالات متحده برای توسعه آن هزینه شده است.

پایگاه هوایی شیخ عیسی

این پایگاه که اخیراً ۴۵ میلیون دلار به آن اختصاص داده شد، میزبان تعدادی اف -۱۶ و اف / آ -۱۸ و پی -۳ است و طول باند آن متجاوز از ۱۲ هزار فوت است.

پایگاه هوایی محَرّق

بخشی از فرودگاه بین‌المللی بحرین است که ایالات متحده از آن استفاده می‌کند. مثلاً در سال ۲۰۱۱ میلادی ماهانه ۱۶۰۰ تن بار و ۳۰۰۰ نیرو از طریق آن جابجا شده است.

جیبوتی

پیش از تأسیس پایگاه آمریکایی در نیجر، تنها پایگاه آمریکایی با قابلیت عملیاتی و درگیری جنگی از سال ۲۰۰۳ میلادی در جیبوتی قرار داشت.

اردوگاه لِمونیِر (Lemonnier)

این پایگاه در دهه‌های پیش محل استقرار نیروهای فرانسوی بوده، اما هم‌اکنون ۴۰۰۰ نیروی آمریکایی در آن مستقر است که عمده مأموریت اعلامیِ آنها مقابله با گروه تروریستی الشباب در سومالی است. این پایگاهِ بندری، با بیش از ۱۰۳۰۰ فوت باند، امکان استفاده از باندِ یک فرودگاه بین‌المللی را نیز در اختیار دارد.

نیروی اقدام مشترک شاخ آفریقا از این پایگاه بهره می‌گیرد که پرنده‌های باسرنشین و بی‌سرنشین آنها در یمن نیز مأموریت داشته است. با توجه به افتتاح پایگاه نظامی چین در نزدیکی لِمونیِر، این پایگاه آمریکایی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

مصر

همکاری‌های نظامی آمریکا و مصر از زمان پیمان کمپ‌دیوید میان قاهره و تل‌آویو شروع شد، اما ظاهراً هیچ‌گاه به تأسیس پایگاهی که قابلیت درگیری در جنگ داشته باشد، منجر نشده است.

واحد سوم تحقیقات پزشکی دریایی (NAMRU-۳)

این بزرگترین آزمایشگاه پنتاگون در خارج از آمریکا با درجه امنیت زیستی ۳ است که هدفِ اعلامیِ آن پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در مصر و خارج آن است.

عراق

از سال ۲۰۱۱ میلادی که دستورخروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق صادر شد (هرچند چند هزار نیروی مشکوک در سفارتخانه بزرگ ایالات متحده فعالیت دارند) پایگاه‌های نظامی این کشور نیز در عراق محدود به الاسد شده است.

پایگاه هوایی الاسد

این همان پایگاهی است که ترامپ در آستانه کریسمس ۲۰۱۹ میلادی در سفر به عراق در آن با نظامیان دیدار کرد. نیروی اقدام لایِن (Lion) که متشکل از مستشاران آمریکاییِ ارتش عراق است، در الاسد مستقر است.

این پایگاه که دارای دو باند پرواز، هر یک با بیش از ۱۳ هزار فوت است، از افسران دانمارکی میزبانی می‌کند که برای آموزش نیروهای امنیتی عراق به این کشور آمده‌اند.

افغانستان

پایگاه هوایی بگرام

این پایگاه در نزدیکی کابل، احتمالاً تنها پایگاهی است که هنوز به صورت مشترک در اختیار ایالات متحده آمریکا قرار دارد. دو باند، یکی نزدیک به ۱۰ هزار فوت و دیگری بیش از ۱۱۰۰۰ فوت به انواع پرنده‌های باری و جنگی آمریکا اجازه فرود می‌دهد. اولین بار در سال ۱۹۵۹ بود که رئیس‌جمهور آمریکا آیزنهاور در این پایگاه بر زمین نشست.

فلسطین اشغالی

کشتی‌های جنگی از ناوگان ۶ نیروی دریایی آمریکا هر از چندی به بندر حیفا سر می‌زنند اما مهمترین بخش از حضور نظامی آمریکاییان به سامانه‌هایی مرتبط است که برای مقابله با موشک‌های بالستیک طراحی شده است.

دیمونا

تأسیسات رهگیری دیمونا، شامل سامانه راداری AN/TPY-۲ که هدفش رهگیری موشک‌های بالستیک ایران در صورت شلیک است.

ماشابیم (Mashabim)

مدیریت این پایگاه هوایی در اختیار ستاد فرماندهی نیروهای ایالات متحده در اروپا (EUCOM) است که بخشی از آن برای اسکان سربازان آمریکایی در نظر گرفته شده است. این سربازان در سامانه سپر موشکی فعالیت می‌کنند.

اردن

حضور نظامی آمریکا در اردن بعد از شروع عملیات علیه داعش بیشتر شد که جلوه اصلی آن پایگاه هوایی موفق سالتی بود. وجود این نیروهای آمریکایی دوره‌های تمرین مشترک میان دو ارتش را رقم زده، از جمله دوره «شیرِ تیزچنگ» (Eager Lion) که اخیراً برگزار شد.

پایگاه هوایی موفّق سَلطی

در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۴۳ میلیون دلار برای توسعه این پایگاه اختصاص داده شد زیرا در سال‌های اخیر محدودیت انبار و باند موجب محدودیت‌هایی در قدرت عملیاتی پایگاه شده بود. این پیگاه که نیروهایی از آلمان، هلند و بلژیک نیز در آن مستقر شده‌اند، دارای دو باند هر یک به طول بیش از ۹۰۰۰ فوت است.

کویت

این کشور به دلیل دعوت از آمریکا برای مقابله با لشکرکشی صدام در سال ۱۹۹۱، نه تنها یک توافق همکاری نظامی از آن تاریخ با واشینگتن منعقد کرده، بلکه عملاً به یکی از متحدانِ نظامیِ خارج از ناتو برای آمریکا تبدیل شده است.

از سال ۲۰۱۱ میلادی کویت به یکی ازمراکز اصلی عملیات سپر اسپارتان (Spartan Shield) شناخته می‌شود و حالا بیش از ۲۲۰۰ نیروی آمریکایی در این کشور حضور دارند.

پایگاه هوایی علی السالم

دو باند که هر یک نزدیک به ۱۰ هزار فوت طول دارد برای هواپیماهای باری سی -۱۷ و سی -۱۳۰ در این پایگاه مناسب است.

اردوگاه عریفجان (Arifjan)

پایگاه اصلی نیروهای آمریکایی در کویت به شمار می‌آید که با هزینه ۲۰۰ میلیون دلار از سوی دولت کویت ساخته شد.

اردوگاه بویرینگ (Buehring)

دارای توانمندی‌های راداری که امکان فرود مخفیانه را در باند ۵۲۱۵ فوتی آن فراهم می‌کند.

اردوگاه میهن‌پرست (Patrion)

بخشی از پایگاه نیروی دریایی کویت در اختیار این اردوگاه آمریکایی است و در حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی از آن استفاده شد.

عمان

توافقنامه دسترسی به تأسیسات میان عمان و آمریکا در سال ۱۹۸۰ میلادی بسته شد و در سال ۲۰۱۰ میلادی بار دیگر تجدید شد. عمان به آمریکا اجازه داده است سالیانه ۵۰۰۰ پرواز و ۶۰۰ فرود داشته باشد و ۸۰ بار از بنادر این کشور استفاده کند.

در واقع استفاده از پایگاه‌های عمان به صورت موردی و با اعلام یک هدف مشخص، مجاز شناخته شده است. مثلاً در مراحل اولیه مله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی، پایگاه‌های هوایی این کشور به کرات توسط جنگنده‌های آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت.

مصیره

پایگاه هوایی نیروی هوایی سلطنتی عمان در جزیره مصیره با دو باند ۱۰۰۰۵ و ۸۴۴۶ فوتی قابل استفاده توسط ارتش آمریکا است.

فرودگاه بین‌المللی مسقط

دو باند که اخیراً به بیش از ۱۳۰۰۰ فوت توسعه پیدا کرده و انبارهای مهمات در این فرودگاه قرار دارد که قبلاً به پایکاه هوایی سیب (Seeb) شناخته می‌شد.

پایگاه هوایی مصَنّعَه

هواپیماهای سی -۱۷ و سی -۱۳۰ از این پایگاه رفت و آمد می‌کنند و انبار مهمات که در آن قرار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بندر دُقم

این بندر با همکاری بریتانیا خدمات تعمیر و نگهداری کشتی‌های جنگی، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های آمریکایی را برعهده دارد.

بندر صلاله

آژانس پشتیبانی دفاعی آمریکا اخیراً در این بندر، یک مرکز پردازش مواد دایر کرده است.

قطر

پایگاه هوایی العُدِید

این بزرگترین پایگاه ایالات متحده در کل خاورمیانه به شمار می‌رود که مشتمل بر مرکز عملیات مشترک هوایی آمریکا، دفتر فرماندهی مرکزی نیروهای هوایی آمریکا، مرکز فرماندهی عملیات ویژه و دفتر اصلی سنتکام است.

این پایگاه در سال ۱۹۹۶ میلادی با هزینه یک میلیارد دلار ساخته شد و تا کنون ۴ میلیارد دلارِ دیگر برای توسعه آن هزینه شده است. ۲۰۰ واحد مسکونی نیز توسط قطر به آن اضافه شده است و دو باند با طول بیش از ۱۲۰۰۰ فوت در آن قرار دارد که با این طول، همه پرنده‌های آمریکایی می‌توانند از آن بهره گیرند.

تجهیزات و دفاتر آمریکایی که پیشتر در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان قرار داشت در سال ۲۰۰۳ میلادی به قطر در این پایگاه منتقل شد.

اردوگاه السَیلیه

دارای انبارهای بزرگ مهمات با امکانات مجهز برای تهویه است علاوه بر یک مرکز تعمیر تجهیزات نظامی که تا سال ۲۰۱۴ فعال بوده است.

عربستان سعودی

از سال ۲۰۰۳ میلادی حضور نیروهای آمریکایی در عربستان به تمرینات نظامی محدود شده است که هر چند به اسم تمرینات خود در مناطق مختلف عربستان رفت و آمد و حتی کار می‌کنند، اما محل اسکان آنها واحد است.

دهکده اسکان

ویلاهای مجهز برای پرسنل ارتش در این دهکده قرار دارد که گروه‌های مختلفی از ارتش آمریکا در آن حضور دارند: مأموریت تمرین نظامی ایالات متحده (USMTM)، برنامه نوسازی گارد ملی عربستان سعودی و گروه دستیاری نظامی وزارت کشور.

ترکیه

ترکیه تنها عضو ناتو در خاورمیانه است و این هم به دلیل جایگاه جغرافیایی‌اش نسبت به شوروی سابق بود. بعد از آن نیز از ترکیه به عنوان مرکز اعزام نیروهای آمریکایی در جنگ‌های منطقه استفاده شده است.

پایگاه هوایی اینجرلیک

ساخت این پایگاه از ۱۹۵۱ آغاز شد و حالا پنجاه بمب هسته‌ای بی -۶۱ در این پایگاه انبار شده و حداکثر ۲۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در آن مستقر شده‌اند. طول باند این پایگاه به ۱۰۰۰۰ فوت می‌رسد. نام این پایگاه در ماجرای کودتا علیه اردوغان در سال ۲۰۱۶ میلادی رسانه‌ای شد، زمانی که دولت ترکیه برق این پایگاه را برای چند روز قطع کرد.

ایستگاه هوایی ازمیر

این مرکز برای پشتیبانی از مأموریت‌های آمریکا و ناتو در منطقه ازمیر، از جمله دفاتر فرماندهی متحد ناتو استفاده می‌شود.

قبرس

دو پایگاه هوایی اکراتیری و داکیلیا (Akrotiri and Dhekelia)

این پایگاه‌ها که از ۱۹۶۰ و پیرو قرارداد استقلال قبرس از استعمار انگلستان به نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا واگذار، توسط ارتش آمریکا نیز استفاده می‌شود.

امارات متحده عربی

ایالات متحده حداکثر ۵ هزار نیروی نظامی در این کشور دارد که تحت توافقنامه همکاری دفاعی در امارات فعالیت می‌کنند. از آنجا که امارات از خریداران اصلی تجهیزات جنگی از ایالات متحده است، بخشی از این نیروها در همکاری نزدیک با ارتش امارات برای بکارگیری تجهیزات آمریکایی قرار دارند، مانند حمایت هوایی از نیروی زمینی آمریکا در افغانستان.

پایگاه هوایی الظَفرة

حضور نیروهای آمریکایی در این پایگاه تا سال ۲۰۱۷ میلادی رسانه‌ای نشده بود. تجهیزات پیشرفته‌ای مانند اف -۲۲، کاسی -۱۰، آرکی و-۴ (Global Hawk)، ای -۳ و ی و-۲ (Dragon Lady) در این پایگاه مستقر هستند. گلوبال هاوک همان پهپادی است که پنجشنبه ۳۰ خرداد به جرم ورود به هوای سرزمینی ایران نابود شد.

تا سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۸۰۰ هزار نیرو در این پایگاه حضور داشته‌اند که این تعداد رو به فزونی بوده است. دو باند در این پایگاه قرار دارد که هر یک بیش از ۱۲۰۰۰ فوت طول دارد و شاهد بیشترین ترددِ surveillance flight در میان تمام پایگاه‌های خارجی آمریکا بوده است.

یک مرکز مشترک جنگ هوایی در پایگاه الضفرا قرار دارد که وظیفه‌اش آموزش نیروها از کشورهای مختلف برای انجام عملیات است.

بندر جِبِل علی

از شلوغترین پایگاه‌های نیروی دریایی ایالات متحده به شمار می‌آید که بزرگترین بندر عمیقِ دست‌ساز در جهان نیز هست به گونه‌ای که می‌تواند به ناوهای هواپیمابر آمریکا نیز خدمات ارائه کند.

پایگاه دریایی فجیره

این پایگاه دقیقاً در آستانه ورود به تنگه هرمز قرار دارد و از این رو یکی از کارکردهای اصلی آن، پشتیبانی از پایگاه جبل علی در صورت بسته‌شدن تنگه هرمز است.

این پایگاهها از جمله اهداف نظامی در منطقه هستند که در صورت بروز هرگونه خطای راهبردی از سوی آمریکا، هریک از آنها می‌تواند گزینه دریافت پاسخ سخت و خشن جمهوری اسلامی باشد.

منابع:

U.S. Military Policy in The Middle East, Chatham House, ۲۰۱۸.

U.S. Military Bases and Facilities in the Middle East, American Security Progect, July ۲۰۱۸.

https://www.aljazeera.com/indepth/interactive/۲۰۱۲/۰۴/۲۰۱۲۴۱۷۱۳۱۲۴۲۷۶۷۲۹۸.html

https://eurodialogue.eu/turkmenistan-ashgabat-hosts-us-military-refuelling-resupply-operations

https://en.wikipedia.org/wiki/Akrotiri_and_Dhekelia

https://militarybases.com/overseas/afghanistan/

https://www.globalresearch.ca/the-worldwide-network-of-us-military-bases-۲/۵۵۶۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 108
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 43
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    چیزی که عرزشیا جواب نمیدن اینکه فرضا همه اینارم زدید امریکام وایساد نگاه کرد بعدش چی ؟ بمب اتم بخوریم شما پاسخگویید ؟ همه کشورا علیه ما متحد بشن چطور ؟ اساسا اینو هیچوقت جواب نمیدید ملت ما کی انتخاب کرد تمدن اسلامی راه بندازه ؟ چرا به خودتون اجازه میدید بجای ما تصمیم بگیرید ؟
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      پاشو صبح شده
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      نابرادر من، آمریکای شما احمقه مگه بمب اتم بخواد استفاده کنه؟ چی برای خودش می‌مونه؟
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      ترسو بد بخت کافی ما یه موشک بزنیم به اسرائیل آمریکا خودشو خیس میکنه اونا جرات زدن بمب اتم ندارن
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      عزیزم مواد سالم بگیر بزن این ناخالصی داشته هاااا
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      ما اصلا شما اسکل ها رو حساب نمی کنیم که جاتون تصمیمی بگیریم عقب افتاده منافق
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      عزیزم پوشک بپوش. احتکار هم نکن
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      79 19
      ترامپ دیوانه اگرچه سیاست حالیش نمیشه اما بیزینس خیلی هم خوب حالیش میشه. یک حساب و کتاب بکنه میفهمه از دست دادن نیروهاش تو منطقه ما کل حیثیت ابرقدرتی نداشته آمریکا را به لجن میکشه. بنابراین هیچوقت خودش حمله نمیکنه و فقط عربده کشی میکنه که ایران بترسد تقریبا همین کشورهایی که میگن ایران سلاح هسته ای نداشته باشد خودشان از چند ده تا تا چند هزار بمب هسته ای دارند ، آیا دنیا امن تر شده ؟ آیا قدرتشان بیشتر شده ؟ ایران شبیه ژاپن نیست به هزاران دلیل که بخواهد یک بمب هسته ای احتمالی سرنوشت ایران و انقلاب را عوض کند. هشتاد سال پیش هم نیست که آمریکا بیاد و یک بمب هسته ای بیندازد و فرار کند.
    • سربدار IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      70 26
      عزیز یک بار همه مان باید بمیریم خداوند رحمت کند شهید بهشتی که فرمود : شرم دارم که راحت بمیرم) با این وضعیتی که دارید از مرگ خیلی می ترسید خداوند می فرماید کل نفس ذائقه الموت ) همه انسانها مرگ را خواهند چشید حالا شما در این وسط چه چیزی را گم کرده اید بیتشر مطالعه کن و بیشتر فکر کن الکی نیست می فرمایند یک ساعت فکر کردن بهتر از 70 سال عبادت است
    • RO ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      52 12
      8:18 چیزی که باید بدونی اینکه آمریکا میاد سبک و سنگین میکنه ببینه اگر به یه کشور حمله کنه تلفات انسانی و هزینش چقدر هست، اگر این تلفات انسانی و هزینه زیاد باشه به هیچ عنوان حمله نمیکنه که حساب و کتاب کرده دیده حمله به ایران خیلی تلفات انسانی و هزینه سنگینی بر میداره عقب نشسته بخاطره همین تلفات انسانی و هزینه بالا هست که دست رو نقاط قوت ایران گذاشته( قدرت موشکی، نفوذ منطقه ای، 12 شرطی که گذاشتنو بخون )
    • پویا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      58 19
      بمب اتم؟ جوک میگی؟ اینقدر هم که فکر میکنی آمریکا احمق نیست. آمریکا کافیه یک گلوله به سمت ما شلیک کنه بعدش تمام پایگاه هاش تو منطقه و همچنین سگ نگهبانش تو منطقه با خاک یکسان میشه و برای همیشه منطقه را ترک خواهد کرد. البته بدون این که به سمت ما گلوله ای شلیک کنه به لطف خدا و تلاش مجاهدان آمریکا رفته رفته از منطقه میاد بیرون و اسرائیل هم نابود خواهد شد. سال ها بعضی از سیاستمدار هامون که با شما همفکر بودن همیشه مردم رو از سایه جنگ خیالی میترسوندن و نوکری آمریکایی ها رو میکردن که در نهایت چیزی جز ذلت واسه ما نداشت. اما در بخش هایی که مقاومت کردیم مثل نظامی، به حدی از بازدارندگی رسیدیم که آمریکا تشکر میکنه که هواپیمای سرنشین دارشو نزدیم. پس مقاومت عزت میاره. در ضمن اگر در فکر ایجاد تمدن هم نباشی ولی مستقل باشی و اجازه ندی کسی بهت دستور بده بازم همینه. تحریم و ... . مگر این که بریم بگیم غلط کردیم آمریکا. تویی اربابمون هرچی بگی تو. بعدش میان مملکتتو به چند کشور کوچیک تجزیه میکنن تا اسرائیل به رویای دیرینه اش یعنی نیل تا فرات برسه و هیچ کس هم بهش گیر نده. این یعنی ذلت. مرگ بهتر از این ذلته. که هیچ وقت این به محقق نخواهد شد.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      36 27
      دلبندم تو اول نوشتن درست عرزش ارزش کدان؟ بعد بنویسید می بینی در عهد بوق تشریف داری حتی نمی توانی درست بنویس پس اندازه...خودت بگو وبنویس
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      38 15
      داری اعتراف میکنی امریکا جنایتکاره ما که بقول تو عرزشی هستیم و با او در جنگ او میاد بمب میریزه نوکرای خودش چون تو را هم میکشه پس به همین یک دلیل که امریکا در طول تاریخ برا نوکراش هم ارزشی (عرزشی) قایل نیست (مصدق- صدام -عرفات- قذافی- مرسی- محمد رضاشاه - و.......و همه را به وقتش سر به نیست میکند ) ما با او کنار نخواهیم امد
    • هادی ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      35 20
      خیلی بزدل و بی شعوری
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      33 8
      مردک تو جرا به جای ملت حرف میزنی خخخخخخخخخ
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      13 31
      درود به شرفت احسنت
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      30 6
      چرا فکر می کنی انسانی که تونستی بمب اتم بسازه نمی تونه بزرگترش رو بسازه نمی تونه راه مقابله باهاش رو بسازه؟
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      19 7
      خاموش باش نادان
    • ابراهیم IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      20 8
      دوست عزیز همه این بحثها که در بالا امده در مقابل اون هم نیروهای ایران به همان اندزه منطقه پراکنده هست الان تو هندوستان ما چقدر شیعه داریم یک درصد این جمعیت بخواهد از جنگ احتمالی به نفع ایران دست به صلاح ببره یا کویت جمعتش که شعیه هست بحرین چطور عراق و الی ماشالله ایران سلاح نیاز نداره یک ایدولوژی داره که دیگه انگا لیس اون توانای قدیم رو نداره که سرکوب کنه و امریکا هم بلد نیست چیکار کنه
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      21 11
      ترسوی بی سواد یک کم تفکر کنی و منطق داشته باشی بد نیست ها . میخواهی بترسی یا بلرزی به درک ولی ما بد بختا به خاطر ترس و ارتباط همفکران شما با غرب داریم نفله می شیم .
    • منصور IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      11 6
      اگر قرار بود مثل شما فکر کنند که تو دوران جنگ با صدام کار ایران تموم شده بود تو اگر هزینه های طرف مقابلت را بالا نبری شاید حرفت درست باشه ولی خلاصه یه چیزی هست اونهم اسمش غیرته بهتر دنبالش بری و برای شما این مسئله اکتسابی و باید کسبش کنی ولی برای بقیه در خونشون هست
    • احمد IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      10 5
      ما قرار نیست جنگ رو شروع کنیم. اگر اونا شروع کردن، ما چندان دست بسته نخواهیم بود. در واقع ما داریم این سوال رو می پرسیم که اگر آمریکا اومد چیزی در ایران زد، ما می ایستیم و نگاه می کنیم؟ ملت ما در دوازده فروردین 1358 انتخاب کرد که تمدن اسلامی راه بندازه هر سال هم در 22 بهمن تاکید می کنه که نظرش عوض نشده. تو چطور به خودت اجازه می دی که به جای ما کشور رو بفروشی و سازش کنی؟
    • DE ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      11 5
      ۰۸:۱۸بمب اتم بخوریم شما پاسخگویید؟ گاگول جان بمب اتم که خوردنی نیست؟ . لابد تو آمپول رو هم میخوری . نوشته .. همه کشورا علیه ما متحد بشن چطور؟کشورها در تاریخ بشر تا حالا یکبار هم باهم متحد نشده اند چه برسه حالا که به خون همدیگه تشنه اند .نکنه چارتا عرب مرتجع و صهیون و چندتا کشور غربی رو کل دنیا میدونی؟
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      12 7
      :))))))اینووووووووووووووووووو کسگم عامریکاتون فعلا عروس طالبان شده در گذشته هم عروس جیش المهدی و ویتنام بوده برو قپی نیا
    • مجید SE ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      5 2
      اونی که شما هیچ وقت جواب نمیدید این هست که آمریکا اگر میتونست بمب اتم بزنه چرا تا حالا نزده؟ اینها 4 کیلومتر میان تو خاک ایران با موشک میزنیم لهشون میکنیم ، بعد میتونن چند هزار کیلومتر بیان جلو؟ چرا به اینها جواب نمیدید؟ اون روزی که ناو آوریکایی رو تو خلیج فارس زدیم چرا بمب اتم نزدند؟ حالم از هرچی بزدل هست به هم میخوره
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      5 1
      چقد ترسویی . گمون کنم راس ساعت 9 شب دیگه بیرون نمیای چون صد درصد از تاریکی هم میترسی :)
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      4 2
      تو پاشو برو آنتالیا. بگذار آمریکا بمب اتمش را بندازد روی سر من. من از ویتنامیها کمتر نیستیم.
    • LB ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      2 2
      اینهمه بهت جواب دادن. تا له نشدی منم بگم بمب اتمی برای نزدن است. نه برای زدن. خصوصا با وجود کشورهای اتمی فراوان. ایران رو بزنه، همه وحشی میشن. چون دلیلی نداره اونا رو ننه موقع دعوا. لذا جنگ جهانی اتمی میشه. پس یادت باشه، اتمی برای نزدنه. نه برای زدن. ضمنا بمب اتم فقط موشکی نیست. کلی کیف اتمی هست که میتونه شهرهای مختلف رو نابود کنه. کی گفته بقیه ندارن و آمریکا داره؟ حساب اونجا رو میکنه که یهو یه اتمی کوچولو توی نیویورک بترکه و شعاع 20 کیلومتری اش نابود بشه
    • مهدی IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      0 2
      دکتر پس اونایی که به جمهوری اسلامی رای دادن کیا بودن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعدم تو و امثال شما ترسو ها هستید که مملکت رو به این روز انداختید یه لطفی کن و خفه شو ok
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    جاویدان ایران عزیزما که به سگهای امریکایی اجازه تصرف کشورمان را نداده.
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      8 14
      ایران قراره همه رو بزنه خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    18 37
    چه خبرتونه ایالات متحده حداکثر ۵ هزار نیروی نظامی در این کشور داره
  • COWBOY DE ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    تاد مستقره خيالتون راحت ، به شَبَه شب هاي تاريك ايرانستان ، F22 RAPTOR سلام كنيد .
    • محسن IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      85 11
      f22 و f35 و u2 و اواکس و سوخو و میراژ و این همه ایر جت رو بزار رو هم تا با سامانه سوم خرداد پودرشون کنیم . اتفاقا این امریکا و متحدان منطقه ایش هستند که باید به شبهای تار سلام کنند.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      43 8
      سوم خرداد جواب سلام میده...
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      30 11
      موضوع f22 ها با 3خرداد و 15 خرداد حل و فصل می شه اما مشکل تو حل می شه
    • RO ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      24 7
      COWBOY، این ساقی تو چی بهت میده اینطوری رفتی تو توهم، چه کار میشه کرد متخصصین میگن بیماریه جرم نیست برو خودتو درمان کن به فکر آیندت باش این کار آخر و عاقبت نداره تهش کارتن خوابیو ، تو جوب خوابیه ،از دست دادن همه چیه حتی غیرت و ناموستو میگیره به هیچی رحم نمیکنه این زهر ماری.
    • پویا IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      23 5
      ممکنه F22 از باند بلند شه بیاد بزنه ولی دیگر جایی برای فرود کردن نخواهد داشت.
    • مسعود IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      17 7
      داریم از دنیای واقعی حرف میزنیم. از هالیوود و بازی Call Of Duty بیا بیرون!
    • حجت IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      1 0
      گوگل ترانسلیت خوب نیست. درس بخون
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      1 1
      f22 رو که سوم خرداد حلش میکنه همون جوری که بزرگ ترش گلوبال هوک رو حل کرد و تو خواب بووودی . اماااااااا شب تاریک 100 هزار موشک بالای سر تمام پایگاه های امریکا تا شعاع 5 هزار کیلومتر . برید از داعش بپرسید وقتی خواب بودن موشک ذوالفقار چیکارشون کرد
    • علی IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      0 0
      22 رو که سوم خرداد حلش میکنه همون جوری که بزرگ ترش گلوبال هوک رو حل کرد و تو خواب بووودی . اماااااااا شب تاریک 100 هزار موشک بالای سر تمام پایگاه های امریکا تا شعاع 5 هزار کیلومتر . برید از داعش بپرسید وقتی خواب بودن موشک ذوالفقار چیکارشون کرد
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    38 7
    این اولویت کشور نیست، نه برای ما و نه برای اونا. از این فضا دور بشید، رهبری اولویت ها را مشخص کردند.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    47 12
    زدن پایگاه های آمریکا در منطقه دست آخر 100 هزار تا فرزند مهاجران بد بخت به سربازی رفته و چند هزار گردن قرمز یانکی را می کشد. این برای کشوری مثل آمریکا بازدارندگی ایجاد نمی کند. پاسخ ایران باید در عمق خاک آمریکا و به شدت متوقف کننده باشد. قطعا راهی هست که در صورت حمله هسته ای اسرائیل و عربستان و پاکستان و فرانسه و انگلیس و آمریکا به ایران ما بازدارندگی داشته باشیم که آنها فکر چنین حمله ای را هم نکنند. خیلی راحت ممکنه حمله بکنند و بیاندازند گردن ارتشی های خود سر. باید طوری بازدارندگی ایجاد بکنیم که جرات نداشته باشند نام ایران را هم بر زبان کثیفشان بیاورند. حتما راهی هست. کافی است که از اندیشه جوانان خوش فکر و مبتکر استفاده بفرمایید. راه های سنتی که برای آنها قابل پیش بینی باشد فایده نخواهد داشت.
    • فرهمند IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      19 6
      راهش برای ما یه آزمایش هسته ای برای یک موشک قاره پیماس که کاسه کوزشون رو جمع کنن و برن به خلیج خوکها
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    23 77
    اجب است خاک بر سرت مشرق پفیوز
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      36 12
      خاک بر سر تو منافق سلطنت طلب
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      17 4
      عجب از اجبت بیسواد
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    23 4
    خوبی کشور ما اینه که بر خلاف امریکا خبرنگاران جزء از همه امور کشور ازجمله دور زدن تحریم نقشه های نظامی و ... سر درمیارن اما اونجایی که بهشون ربط داره لال می میرند
  • محسن IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    41 7
    خخ حتما تمدن ایران یا همان کوروش کبیر یا صغیره میگی یا ب تاریخ 7 هزار ساله جز جنگ کشور گشایی چیزی دیگه نیود.اگه اسلام واقعی توی ایران اجرا بشه مطمنا همه مردم در رفاه خواهد بود ولی الان اسلامی ایرانی یا انگلیسی و امریکایی هس.اسلام ناب محمدی(ص) توی ایران یا هیچ کشور اسلامی وجود نداره.تاریخی که شاهان و قدرتمندان مینویسن همش بر خلاف واقعیته.همه شاهان با خون وخونریزی و جنگ ب قدرت رسیدن از داریوش کوروش کبیر صغیر بگیر تا پهلوی و محمد رضا ...
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    29 9
    بهترین روش روش فروپاشی و چند کشور شدن ایالات متحده امریکاست. تجزیه و مستقل شده ایالات امریکا به کشورهای مستقل .
  • فرهنگی بازنشسته IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    29 9
    تا گروهی بزدل تو این مملکت هست پیوسته ندای سلطه پذیری سرمیدهند اخر زندگی با ذلت جز زندگی حیوانیست؟
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    11 4
    ملعون های امریکایی و خبیثان انگلیسی یادتان باشد ایران پاینده است و دست دشمنان قبل از هر گونه اقدامی قطع می شود. خبیثان انگلیسی اریکایی بدانید که هر گونه تهاجمی کور با چنان قدرتی بهتان پاسخ داده خواهد شد که خوابتان را آشفته نماید. بهتر است فکر کنید و عاقل باشید.
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    16 12
    با 15 موشک خرمشهر 55 هزار یانکی ذغال می شن
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    9 2
    تو و همسان تو عمله های ما هستید هنوز اینو هضم نکردی؟
  • علی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    17 7
    با جنگ سایبری موشکهای اتمی قبل از اینکه بلند بشه همنجا منفجی میشه به یاری خداوند
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    7 4
    توی نقشه تون اسم اسرائیل رو نوشتید !!! بزنید فلسطین اشغالی . از شما بعیده
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    10 12
    شما که ارزش رو عرزش می نویسی! چرا به خودت اجازه حرف زدن میدی؟!
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      15 9
      اینها اجنبی هستند میخوان اراده ما رو در مقاومت سست کند
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      3 0
      اگه نمیفهمی عرزش فخشه و اشاره به خر داره که هیچ
  • LV ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    11 0
    گزینه را ولش کن بزنید ن اوهاشو زره زره داریم میمیریم خسته شدیم چهل سال از واژه های تحریم و زیر میز روی میز گزینه ها خسته شدیم
  • LV ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    16 6
    بیشتر اینهایی که کامت میزارن بجان خودم همانهایی هستند که نامه فرستادن برای امام حسین و وقتی دیدن جنگ جدیه پا عقب کشیدن
  • LV ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    20 5
    انقلاب که شد من با دوستام که میرفتن تظاهرات مخالفت میکردم انقلاب که پیروز شد و جنگ عراق شروع شد بیشتر آنها رفتن جای امن بعنوان جنگ زده من رفتم جبهه و مجروح شدم حالا هم همه آنها مشعول در کارهای دولتی ن من دارم با حقوق یک میلیونی و نیمی با سختی زندگی را سر میبرم
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      11 5
      انقلاب ما انقلاب پابرهنه ها بود انقلابی مه جنبه های فرهنگی و مذهبی داشت و موقع جنگ هم همون دفاع کردن اونا که سواستفاده کردن فقط ادای انقلابی گری رو درآوردن که تعدادش هم محدود بوده شما هم معلوم نیست چه عقبه ای داری و اصلا کی هستی، اتفاقا تو این بلبشوی فضای مجازی نظر از روی شکم زیاده نه وقتی ملت رخ تو رخ هم وایساده بودن
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      8 3
      بار انقلاب روی دوش مردم کف خیابون بود همونها هم در جنگ دفاع کردن، نخاله ها همیشه دنبال فرصتن و تعدادشون هم زیاد نیست
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    11 10
    بقیه کشورها رو کاری ندارم ولی به ترکیه و پاکستان هم موشک میزنید ؟! پایگاه اینجرلیک با 50 بمب هسته ایی رو میزنید ؟!
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      12 4
      اگر حمله ای از اینجاها بشود صد درصد زده خواهد شد در ضمن ما چمیدونیم در صدها کیلومتر شهر های موشکی در اعماق زمین چه چیزهایی هست که اینقدر ایران را از بمب اتم میترسانید
    • AE ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      13 13
      ترکیه و پاکستان رو میزنید بعد اونا هم میشینن نگاه میکنن! ترکیه و پاکستان سوریه نیستن ها که هر کس خواست یه موشک بزنه توش! یادت نرفته که پاکستان چه بلایی سر هند اورد. بعدشم برد موشک های بالستیک پاکستان از ایران بیشتره و تازه اتمی هم هست! ارتش ترکیه هم که خودت میدونی چه قدرتی داره! قبل از کامنت نوشتن خوب فکر کن بعد پرت و پلا بگو
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    10 6
    درود بر اطلاعات و عملیات . مرحبا . واقعا خسته نباشید . به این میگن حرفه ای و تسلط بر دشمن .حالا خواهید دید چه ولوله ای ایجاد بشه سر انتشار این گزارش .
    • AE ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      14 0
      نابغه فهرست تمام این پایگاه ها تو ویکی پدیاس!! یه جستجو تو اینترنت بکن فهرست تمام این پایگاه ها میاد چون خود ارتش امریکا اعلام کرده لیست پایگاهاش رو!
  • برایان IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    9 17
    اگه جرات دارین بزنین بهتون میگیم کی ارتش اول جهانه
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      6 1
      خخخخخخخ
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    15 6
    بحث امریکا و جمهوری اسلامی بحث ظالم و مظلوم است ما که امام حسین (ع) را ندیدیم ولی می دانیم ظالم و مظلومی بوده لذا فرقی نمی کند امریکا قدرت دارد یا ندارد وظیفه ما این است که دماغ ظالم را بخاک بمالیم فرقی هم نمی کند کشته شویم با بکشیم امیدواریم امریکایی ها بدست توانا فرزندان انقلاب امریکایی ها را از صحنه روزگار محو کنند تا جهان بوی خوش صلح را ببیند. دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد البته به فضل خدا.
    • محسن GB ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      10 8
      یعنی ایران شخم زده بشه و ایرانی نابود بشه واسه اینکه جهان بوی خوشِ صلح رو بشنوه؟ اون هم کدوم جهان؟ همین جهانی که ما رو تنها میزارن؟ تو همین تحریمها نمی بینین که چطور ما رو میزارن و میرن؟ ما نابود بشیم که اینا بوی خوشِ صلح بشنون؟ عزیزان اگر هم شعار میدین لااقل کمی فکر و منطق هم چاشنیش کنین بخدا.
    • RO ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      6 1
      محسن نابود شدن کجا بود چرا انقدر جو گیر شدی.
  • محسن IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    11 5
    مگه رهبری نگفتن جنگ نمیشه، مذاکره نمی کنیم؟ شما چطور دارین در مورد جنگ حرف می زنین؟
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    4 0
    بابا طرف غلط کرد ولش کنید...
    • رضا IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      8 5
      اگر همه گوش به فرمان ولی فقیه زمان ما امام خامنه ای عزیز باشیم وفرمایشات ایشان را با دقت گوش کنیم به جای تفرقه بین همدیگر اتحاد و برادری داشته باشیم در کنار هم و از کشورعزیزمان که برای حفظ آن خون های زیادی ریخته شده دفاع کنیم تا زمانی که در کنار هم باشیم ومقاومت کنیم هیچ قدرت پوشالی نمی تواند با این کشور کاری انجام دهد به امید روزی همه با هم در کنار هم و پشتیبان ولایت فقیه باشیم
  • من ایرانیم IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    10 2
    واقعا براتون متاسفم که این چنین حرف می زنید ما ایرانی ها از هیچ چیزو هیچکس نمی ترسیم جز خدا .....آقای ترامپ هم هیچ غلطی نمی تونه بکنه بهتره تو کاره پلیس ها و..... نظامی ها....... دخالت . . نکنید اینم نصیحت خواهرانه
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    10 10
    یقین داشته باشید نودی که پیش شماست صدش در اختیار مراکز علمی و پژوهشی امریکاست!شما اگر تونستید موشک سام و اسکاد و بوک رو مهندسی معکوس کنید مطمئن باشید امریکائی ها صدپله قوی ترش رو دارن. خواهشا بچاپ مشرق
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    9 3
    این همه مردم. از قدرت پوشالی. آمریکا نترسونید.. امام چهل سال پیش فرمود آمریکا هیچ غلطی نمینواند بکند. ‌.ابهت آمریکا در جزیره فارسی شکست. که نظامیانش خودشونه از ترس خیس کردند
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    8 3
    خجالت بکشید هنوز جنگی نشده پشت همه خالی کردید آمریکا به فرمایش امام خمینی ره هیچ غلطی نمیکنه اگر می تونست حالا کرده بود
  • AE ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    7 3
    والله اینجور که شما این مقاله رو نوشتین یه جورایی ایران کاملا تو محاصره ی پایگاه های امریکاس. من نمیدونم پاسخ سریع ایران یعنی چی؟!!!
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      0 0
      منظورش جنازه سربازان امریکایی هست که باید برگرده اونجا تشییع بشه... ما که می دونیم قراره چی بشه ولی مردم امریکا هنوز نمی دونن
  • حسین آقا IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    27 3
    بنام خدا... ........... چو ایران نباشد تن من مباد.. بدین بوم بر زنده یک تن مباد.. اگر سر به سر تن به کشتن دهیم....از ان به که میهن به دشمن دهیم. دریغ ایران که ویران شود..... .........کنام پلنگان وشیران شود... ..... ایرانیان در طول تاریخ . فارغ از هر نوع حاکمیت. چه شاهی . پادشاهی . ایلخانی . طائفه ای . ایلاتی.اسلامی... نشان داده اند افرادی جسور شجاع. نترس. وطن پرست ووطن دوست باغیرت.و با هوش و مبارزانی خستگی ناپذیر هستند. که از هیچ تهدیدی از سوی هیچ دشمنی چه. کوچک و چه بزرگ. (( چه امپراطوری روم. و یونان در قدیم الایام.تورانیان غور هاو سیخ ها در میانه تاریخ.و مغولان.تیموریان.اشرف افغان. طزار روسیه. عثمانی تا 300 سال گذشته..)) . نهراسیده اند و جانانه از خود مایه گذاشته در مقابل متجاوزان با چنگ و دندان از خاک و ناموس و شرف ومیهن خود پاسداری و حراست کرده اند... در جنگ تحمیلی نیز به نوبه خود جنگی جهانی در مقیاس محدود بود ایرانیان جانانه از میهن خود و حاکمیت جمهوری اسلامی دفاع مردانه ای نمودند..تاریخ را بخوانید و یکبار دیگر رشادتها و جانبازیهای ایرانیان را تصور کنید.. و عبرت بگیرید!!!
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    11 1
    اونا میخوان قدرت ایران را نابود کنن اصلا به نوع حکومت ایران کار ندارن
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    12 4
    امریکا وارد جنگ با ایران بشه صد هزار کشنه میده بدون پیروزی مشخص سالها امریکا از پس طالبان بر نومد اونهمه نیروهای دولنی افقانسنان کمکش کردند
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    6 4
    نمیدونی چقدر دلم میخواهد آمریکا war بده تا کل پایگاه های اون رو بفرستیم هوا نمیدونی چقدر دلم میخواهد. به خدا که منتظر حمله اش هستم. منتظرم یک تیر شلیک کنه. یک غلطی کرد گلوبال هاوک رو فرستاد چندین مدل پاسخ گرفت.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    13 9
    اون برادران محترم که دم از مبارزه با امریکا می زنن! میخوان با فانتوم و اف 5 امریکایی از رده خارج 55 ساله به جنگ اف 22 و اف 35 برن!؟ میخوان با بودجه نظامی 6 میلیارد دلاری ایران به جنگ وزارت دفاع امریکا با بودجه 680 میلیارد دلاری برن!؟
    • نور IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      10 10
      بله می رن. همانطور که امام حسین به استقبال یزیدیان رفت و همانطور که در جنگ تحمیلی مقابل دنیا ایستادیم.ما رو از عدد و رقم نترسان
    • نور IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      6 5
      بله می رن. همانطور که امام حسین به استقبال یزیدیان رفت و همانطور که در جنگ تحمیلی مقابل دنیا ایستادیم.ما رو از عدد و رقم نترسان
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      11 4
      اگر تمام امکانات دنیا را داشته باشیم یا مثل یمن یک کلاش زنگ زده و دمپایی برایمان فرقی ندارد ما با خدایمان و امداد و نصرت او به جنگ طاغوت زمان میرویم یک روز با ابزار و وسیله ای به اسم شن طبس و امروز با سوم خرداد
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      4 1
      چرا مدام به بیراه میزنید، اصل موضوع ترس و وادادنه هر قدم عقب نشینی فقط دشمن رو جری تر میکنه
    • احمد IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      4 2
      چرا این اف35 و اف 22 از پس پابرهنه های یمن و طالبان برنمیان؟ با همونی که RQ170 , MQ4 رو آوردیم پایین اف 35 و اف22 رو هم میاریم. تازه اگر اونا جرات کردن بیان جلو وگرنه که هیچی.
    • الف IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      1 1
      رفیق تو چرا ترسیدی ، امریکا با این همه امکاناتی که شما گفتی اگر میتونست بخدا تعلل نمیکرد حمله میکرد، امریکا پست تر از این هست که بشه باهاش کنار اومد،
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      5 0
      من جنگ نمیخوام، یه آینده خوب برای خودم و فرزندانم رو میخوام!
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    11 6
    طوری میزنه شما رو به قرون وسطا برگردید.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      1 1
      اون وقت که می زد شوهرش پاسیون بود!!! اما الان بقول امام عصر حاضرمان دوران بزن درو گذشته
  • وطن دوست IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    6 4
    به لطف خدا و نابودی اسهال طلبان صبح ظفر نزدیک هست
  • GR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    4 0
    بنظرم تنها راه برقراری امنیت در خاورمیانه خروج امریکایی ها و روسها از منطقه است در ضمن اهداف عملیاتی هم نباید رسانه ای بشن چون اصل غافلگیری از بین میره در حال حاضر مهمترین هدف امریکا فراغت عربستان از جبهه یمن و حوثی است که بعدش به جبهه شمال یعنی عراق و خلیج فارس و سوریه بره که باید جبهات ایزایی ایجاد بشه مثه پاکستان و افغانسان و امتداد جنگ فرسایشی
  • محمد IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    6 7
    یکی حرف حساب زد همه ریختن رو سرش مگه ژاپن چکار کرده بود بمب اتم افتاد رو سرش یه حمله به پرل هاربر که باعث تلفات سنگین نظامی آمریکا شد جوابش بمباران اتمی هیروشیما شد پس این دوستمون نه ترسو هست ونه منافق
    • محمد IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      0 1
      ترسو رو قبل از دشمن خودمان باید لهش کنیم. از امام على (ع) نقل است که ترس برادر مرگه. اینها مرده اند.
    • RO ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      0 0
      خودت میگی ژاپن حمله کرد، ما که دنبال جنگ( حمله کردن ) نیستیم ولی دفاع کردنو خوب بلدیم، مگر اینکه منظورتون اینه که دفاع نکنیم، رفیق این مقاله میگه اگر اگر اگر آمریکا حمله کنه ما هم این گزینه ها را داریم کجاش گفته ما اول حمله میکنیم، کدوم پاراگراف کدوم خط؟
    • جبل IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      0 0
      مشرق پیام اول وآخر از خودت است خداقاهر و قادر است یه دوستان میگم شما تضمین زندگی از کی گرفته اید
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      0 0
      اگر ژاپن میتوانست تلافی کند، امریکا همچین غلطی نمیکرد! به هرحال این بمب عادی نبود و در دل ژاپنی ها ترس، دلهره و وحشت ایجاد کرد.
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    7 1
    آیه ی قرآن: وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ﴿۶۰﴾ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!///طبق آیه ی شریفه یا شده ساخت بمب اتمی و موشک قاره پیما جزو وظایف نیروهای مسلح نظام اسلامی می باشد. حالا آیه قرآن رو هم سانسور کنید.
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    4 2
    بهتر کمی واقع بین باشید بهتره بگید ایران دور تا دور محاصره شده
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    1 0
    این همه پایگاه ثابت در اطراف ما دارد پس چرا ما را از حضور ناو هواپیمابر می ترسانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس