بعد از گذشت یکسال از ابلاغ دستورالعمل سلامت، ایمنی و محیط زیست در صنعت نفت‌، ظاهرا این دستور العمل دردی را از صنعت نفت درمان نکرده است، زیرا در 110 روز ابتدایی سال جاری فقط در صنعت پتروشیمی شاهد 7 حادثه بوديم.

وقتی پول نفت به جای ایمنی تاسیسات، صرف حقوق مدیران می‌شودسرويس اقتصاد مشرق - طی هفته‌هاي اخير ، دو حادثه مهم در تاسیسات نفتی کشور رخ داده، یکی آتش‌سوزی بزرگ در مجتمع پتروشیمی بوعلی که خسارت چند صد میلیارد تومانی به جای گذاشت، و دیگری ترکیدگی و آتش سوزی خط لوله مایعات گازی NGL در منطقه نفتی مارون که منجر به سوختگی و در نهایت کشته شدن یکی از کارکنان صنعت نفت شد.

بيش از دو روز از فروکش کردن آتش سوزی تاریخی در مجتمع پتروشیمی بوعلی نگذشته بود كه یکی از کارکنان صنعت نفت در منطقه عملیاتی نفت و گاز مارون در مناطق نفت‌خیز جنوب به دلیل ترکیدگی و آتش سوزی یک خط لوله گاز کشته شد.

علت این حادثه در شرکت نفت و گاز مارون که منجر به کشته شدن یک نفر شده، ترکیدگی و آتش سوزی خط لوله مایعات گازی NGL ۴۰۰ اعلام شده است.

در سال‌های اخیر اتفاقات مشابه، اما در ابعاد کوچک‌تری در برخی از واحدهای پتروشیمی کشور رخ داده است. به‌طور مثال در کمتر از دو ماه پیش پتروشیمی شهید تندگویان که آن نیز در بندر ماهشهر واقع شده است، در ابعاد به مراتب کوچک‌تری به دلیل نشت روغن در واحد PTA دچار حریق شد.

قبل تر از این حادثه نیز حوادث سریالی است که برای پالایشگاه امام خمینی شازند رخ داد که منجر به خسارت هاي مادي فراوان و کشته شدن تعدادی از متخصصان صنعت نفت کشور شد.

وقتی پول نفت به جای ایمنی تاسیسات، صرف حقوق مدیران می‌شود

شاید این حوادث در سالهای اخیر این سوال را در ذهن ایجاد کند چرا مسؤولان صنعت نفت به جای آنکه به دنبال بالابردن تولید و رکورد شکنی در آن باشند به دنبال بروزرساني به موقع تجهيزات صنعت نفت نیستند؟

به گفته کارشناسان، علت وقوع مکرر سوانح نفتی، ضعف تاسیسات نفتی کشور از جنبه ایمنی است. 

با وجودی که دستورالعمل‌های زیادی برای ارتقاء سطح ایمنی تاسیسات نفتی وجود دارد، اما به علت کمبود بودجه، این تکالیف اجرایی نشده است.

5 روز قبل از وقوع حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی، محمدرضا صاحب نسق مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو سایت اطلاع رسانی وزارت نفت به این موضوع اشاره کرده بود و گفته بود «مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا با ٢ شرکت فرانسوی به منظور اورهال واحد آروماتیک و تعویض مولکولاسیو برج‌های جذب مذاکراتی انجام داده است زیرا اکنون ١١ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد.»

به گفته مدیرعامل پتروشیمی بوعلی، با گذشت  12 سال از آغاز فعالیت، کارخانه نیازمند ترمیم و تعویض برخی مواد و تجهیزات است.

وی ادامه داده بود با تحقق این امر، یک سال و نیم پس از قراردادها ظرفیت پارازایلین مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا به بیش از 100 درصد ظرفیت برسد.

وقتی پول نفت به جای ایمنی تاسیسات، صرف حقوق مدیران می‌شوداوایل اردیبهشت سال 94 وزیر نفت بخشنامه ای را با عنوان دستورالعمل برای سلامت، ایمنی و محیط زیست در صنعت نفت ابلاغ می کند و اعلام می شود این بخشنامه باید حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ آن در دستور کار هیئتهای مدیره شرکتهای اصلی و فرعی تابعه قرار گیرد. 

اما ظاهرا بعد از گذشت یکسال از ابلاغ، این دستور العمل و بخشنامه دردی را از صنعت نفت درمان نکرده است، زیرا در 110 روز ابتدایی سال جاری فقط در صنعت پتروشیمی شاهد 7 حادثه هستیم.

این در حالی است که به گفته دادستان دیوان محاسبات، حدود 29 پرونده به مبلغ حدود 8 هزار میلیارد ریال بابت حقوق‌های نجومی در وزارت نفت تشکیل شده است.

همچنین بر اساس گزارش فارس، 50 نفر از مدیران صنعت نفت براساس «خود اظهاری» هرنفر میانگین حقوقی بیش از 50 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

این آمار نشان می‌دهد در شركت هاي وابسته به صنعت نفت برای حقوق‌های چند ده میلیونی مدیران، پول هست، اما برای ارتقاء ایمنی تاسیسات، پول كم هست!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ایرانی ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    و زمانی که مونتاژ تلوزیون ال جی در ایران سال به سال از نمونه وارداتی بدتر میشود!!! خخخخ بیش 4 ملیون پول بی زبانم رفت برای یک تلوزیون تقلبی ساخت داخل با کیفیت پایین...!!! موندم چرا جنس قاچاق نخریدم...!!! مردشور مونتاژ ایران را ببرن.............!!! بعد از حدود 10 سال با یه دل و درمونی تلوزیون خریدیم!!!
  • مسکین ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    اینگونه اظهارات رادیکال هیچ معنی نداره ، چرا که در مقایسه با ارز آوری که دارن تقریبا هیچه. مسئله ایمنی هم که اشاره شد کلا یک معزل بزرگ در تمام صنایع از کوچیک تا بزرگ بوده و هست که نتنها نیاز به تجهیزات مناسب داره بلکه آموزش موثر هم لازم هست(مثلا:در حادثه اخیر فقدان مدیر بحران کاملا احساس شد)
  • پوریا ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    باز یه سری همینجوری اومدن به مطلب نوشتن و اظهار فضل.اخه ادم حسابی ..مدیری که شب و روز نداره.24ساعت اماده باشه.هر موقع که نیازش داشته باشن باید خانوادشو ترک کنه بره عملیات اونم تو اون وضعیت اب و هوایی خوزستان.تو این راه .صبح بره شب بیاد.خستگی.فشار عصبی پیری زود رس و هزار مشکل دیگه براش پیش میاد//لامصبا به اینم رحم نمیکنید؟ِِ
  • پوریا ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    بعدش چرا فکر میکنید بخاطر تامین بودجه ایمنی باید از حقوق مدیرا کسر بشه؟؟خدا رو شکر صنعت نفت اینقد درامد داره که نیازی نیس
  • وحيد ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    آره راست ميگه از حقوق كارگرا كم كنن بهتره! هم تعدادشون بيشتره هم جرات نميكنن صداشون در بياد!!در جريانيد كه جديدا كساييرو كه اعتراض ميكنن رو ميبرن شلاق ميزنن!!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    سرباز ها و کارگرها و مهندس ها و معلم ها و اساتید دانشگاه ... در وضعیت آب و هوایی مشابهی در خوزستان و بوشهر کار میکنند و در آمد بسیار کمی دارند
  • بوسجین ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    حتی ناتوانی اقایون بعلت عدم مدیریت درست به اندازه ای می باشد چند ماه قبل حاضر بوند تاسیسات پالایشگاهی را مجانی به مردم واگذار کنند ببینید اداره نهاد را در اثر ریخت و پاش ها به کجا رسانده اند یک تاسیسات دیگر ارزش نداشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس