کد خبر 605355
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در این سازمان ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که اگر درآمدهای لازم محقق شده بود، با کسری بودجه مواجه نمی‌شدیم.

به گزارش مشرق، بهمن برزگر در جمع خبرنگاران درباره طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: در سال 1374 قانونی تحت عنوان بیمه سلامت همگانی تصویب شد که براساس آن قانون، سازمان بیمه خدمات درمانی تشکیل شد و به دولت حکم شد که زمینه پوشش بیمه‌ای آحاد جامعه را فراهم کند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 23 میلیون نفر از روستائیان و عشایر بیمه هستند، گفت: در این قالب برای کاهش فقر و توسعه عدالت، زمینه استفاده از خدمات اجتماعی و درمانی مصوب شد و افراد فاقد بیمه تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی قرار گرفتند.
 
وی افزود: در سال 1387 دولت بیمه ایرانیان را آغاز کرد و براساس آن، 50 درصد حق بیمه توسط بیمه‌شدگان پرداخت می‌شد و به دلیل اینکه افراد باید مبالغی را برای بیمه پرداخت می‌کردند، علاقمند به مشارکت در بیمه ایرانیان نبودند و به همین دلیل 4 میلیون و 200 هزار نفر در این طرح شرکت کردند.
 
برزگر بیان داشت: در سال 92 با شروع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، موضوع سلامت مورد توجه دولت قرار گرفت و طرح تحول نظام سلامت کلید خورد و در این طرح نیز پوشش درمانی افراد فاقد بیمه درنظر گرفته شد.
 
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران بیان داشت: طرح تحول نظام سلامت در سازمان بیمه سلامت ایران اجرایی شد و 9 میلیون و 100 هزار نفر تاکنون تحت پوشش بیمه سلامت ایران قرار گرفتند که البته تعداد این افراد 12 میلیون و 300 هزار نفر است ولی افرادی که از خدمات درمانی این بیمه استفاده می‌کنند بیش از 9 میلیون نفر هستند.
 
وی با تأکید بر اینکه بیمه سلامت ایران برای افراد فاقد بیمه و کم‌برخوردار در جامعه رایگان است، گفت: باید همه آحاد جامعه مانند کارت ملی، دارای دفترچه بیمه باشند و از خدمات درمانی لازم بهره‌مند شوند.
 
وی با تأکید بر اینکه اگر بیمه سلامت همگانی رایگان نباشد، طرح تحول سلامت توفیقی نخواهد داشت، گفت: مکانیزم سنجش نیازمندی افراد در بیمه ایرانیان برعهده نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد بود که از نظر اجرایی موفق نبودند، از این رو با بررسی بیشتر مشخص شد افراد تحت پوشش بیمه سلامت ایران عمدتاً نیازمند هستند و 91.7 درصد آنها جزو این افراد محسوب می‌شوند.
 
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیش از 83 درصد از هزینه‌های طرح تحول سلامت توسط نظام بیمه‌ای و حدود 10 درصد نیز توسط وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و این بیمه‌ها هستند که بار اصلی طرح تحول نظام سلامت را برعهده گرفته‌اند.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خدمات درمانی برای بیمه‌شدگان این سازمان در مراکز طرف قرارداد رایگان است، گفت: در بیمارستان‌های دولتی 3 درصد برای روستائیان و 6 درصد برای غیر روستائیان باید بیمه‌شدگان فرانشیز پرداخت کنند.
 
وی ادامه داد: 5 گروه بیماران خاص از جمله ام.اس، هموفیلی، تالاسمی، دیالیز و پیوند کلیه خدمات درمانی رایگان دریافت می‌کنند.
 
وی درباره ارائه خدمات به معلولین نیز اظهار داشت: ما محدودیتی برای ارائه خدمت به نیازمندان نداریم ولی معلولین مربوط به سازمان بهزیستی می‌شود و خدمات ویژه‌ای به آنها در این سازمان داده خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه در بیمه سلامت همگانی نیاز به اصلاح در دو موضوع تقاضا و عرضه خدمات است، گفت: باید از افرادی که متمول هستند هزینه‌های بیمه آنها دریافت شود و نیازمندان نیز به صورت رایگان بیمه شوند.
 
وی با تأکید بر اینکه سرانه حق بیمه برای این صندوق 31 هزارتومان است، افزود:‌ براساس بررسی‌های به وجود آمده 4.5 میلیون نفر از افراد تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران در هیچ دارایی سهیم نبودند و 62 درصد آنها فاقد منزل مسکونی هستند.
 
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در طول دو سال 93 و 94، 6 هزار میلیارد تومان کسری سازمان بیمه سلامت ایران است که اگر درآمدهای لازم برای این سازمان که در قانون مشخص شده است محقق شده بود، ما با کسری منابع مواجه نمی‌شدیم.
 
وی درباره مطالبات سازمان بیمه سلامت ایران از وزارت بهداشت اظهار داشت: در سال 93 و 94 در مجموع 1570 میلیارد تومان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طلب داریم.
 
وی خاطرنشان کرد: طرح تحول نظام سلامت طرح بزرگ و اجتماعی است که باید با اصلاح ادامه پیدا کند و هزینه‌ها در این حوزه باید بیشتر مدیریت شود.
 
برزگر خاطرنشان کرد: اکثریت منابع ما از محل بودجه عمومی دولت است ولی در سایر بیمه‌ها درآمدزایی خاص خود را دارد.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بدهی سازمان بیمه سلامت ایران به وزارت بهداشت چقدر است، گفت: بدهی این سازمان به کل مؤسسات طرف قرارداد 4800 میلیارد تومان است که سهم وزارت بهداشت از این مبلغ 3700 میلیارد تومان برآورد شده است.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا موافق گذاشتن سقف برای پرداخت به پزشکان هستید، گفت: نمی‌توان در این خصوص احساسی عمل کرد، باید این قشر در رفاه باشند که خوب به مردم خدمات دهند، چرا که با جان مردم سر و کار دارند. نظام پرداختی ما باید اصلاح شود و توسط کسانی این اصلاحات صورت گیرد که مبتنی بر منافع عام باشد.
 
وی یادآور شد: در صورتی که پزشک خانواده، اجرایی و نظام ارجاع با مدیریت بهتری کنترل شود، قطعاً در حوزه پرداخت به پزشکان نیز می‌توان ساماندهی لازم را انجام داد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس