کد خبر 612576
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰

در حالی این روزها انعقاد قرارداد ۲ میلیاردی فی مابین وزارت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی که مغایر با سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب است مورد اعتراض جمع کثیری واقع شده است، اظهارات متناقض مسئولان برگزار کننده طرح در وزارت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی بر ابهامات نحوه هزینه کرد ۲ میلیارد از بودجه بیت المال بیش از پیش افزوده است!

به گزارش مشرق، وزارت بهداشت در خردادماه سال جاری طی قرارداد ۲ میلیاردی، آنهم مغایر با سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت، نظارت بر مراکز درمان اعتیاد را به بسیج جامعه پزشکی واگذار کرد که البته تاکنون هیچ کدام از امضا کنندگان این قرارداد دلیل عدول از سیاستهای رهبری را اعلام نکرده اند!
 
اظهارنظرهای متناقض و آشفته مسئولان مجری طرح نظارت در وزارت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی!
 
در همین زمینه مسئولان اجرا کننده طرح نظارت بر مراکز درمان اعتیاد در گفتگوهای جداگانه آشفته ای نظرات متناقضی درباره دلایل برون سپاری و نحوه هزینه کرد ۲ میلیارد از بودجه بیت المال ارائه می دهند!دکتر حاجبی مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت و مسئول اجرای این طرح در وزارت بهداشت "کمبود نیرو” را از دلایل برون سپاری نظارت عنوان می کند. وی درباره دلایل برون سپاری و واگذاری نظارت از وزارت بهداشت به بسیج جامعه پزشکی به خبرنگار مهر چنین می گوید: "در خصوص نظارت بر مراکز درمان اعتیاد در سراسر کشور ‌طی مراحل کارشناسی، معیارها و چک لیست هایی در ستاد وزارت بهداشت آماده شده است که با توجه به تعداد بالای این مراکز در سطح کشور، و نیاز به اجرای کامل و دقیق امر نظارت بر مراکز، و حساسیت موضوع، نیاز به نیروی مازاد بر پرسنل فعلی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود، که در نتیجه اجرای آن تحت نظارت وزارت بهداشت، برون سپاری گردید.”
 
اما دکتر عابدی به عنوان مسئول طرح در بسیج جامعه پزشکی و معاون هماهنگ کننده بسیج جامعه پزشکی که البته امضا کننده قرارداد مذکور نیز می باشد، نظر دیگری در این رابطه دارد.وی در گفتگو با روزنامه سپید از حضور ۹۰ درصد از کارکنان وزارت بهداشت در اجرای این طرح خبر می دهد.عابدی در گفتگو با روزنامه سپید چنین می گوید: کسانی در این طرح مشارکت خواهند داشت که ۹۰ درصد آنها کارمند وزارت بهداشت هستند!!! یعنی تنها برای جبران ۱۰ درصد کسری نیرو، ۲ میلیارد تومان بودجه هزینه و کل بسیج جامعه پزشکی کشور به کار گرفته شده اند.
 
اظهارنظرهای سئوال برانگیز درباره نحوه هزینه کرد ۲ میلیارد از بودجه بیت المال
 
این اظهارنظرهای کاملا متناقض و سئوال برانگیز در حالی صورت می گیرد که نحوه هزینه کرد ۲ میلیارد مبلغ قرارداد با اما و اگر همراه است.قاعدتا در این باره چند فرضیه مطرخ می شود. بر اساس اظهارات عابدی قرار است بودجه از وزارت بهداشت تحت عنوان برون سپاری خارج شود و دوباره به کارمندان وزارت بهداشت تخصیص یابد! چون ایشان گفته اند ۹۰ درصد اجرا کنندگان طرح خود کارمندان وزارت بهداشت هستند و پول را به اینها می دهیم!! از یک طرف دکتر حاجبی فرموده اند بدلیل کمبود نیرو از ظرفیت بیرونی استفاده کرده ایم.
 
علامت سئوال بزرگ:
 
این ۲ میلیارد قرار است به کارمندان وزارتخانه تعلق گیرد یا به عبارتی بسیج جامعه پزشکی مسئول تقسیم ۲ میلیارد بودجه بین کارمندان وزارت بهداشت شده است یا …..!!
 
یا بودجه مذکور از درون وزارت بهداشت به بیرون منتقل و دوباره به داخل وزارت بهداشت واریز می شود!! و یا به بهانه هزینه برای کارمندان وزارت بهداشت ۲ میلیارد از بیت المال برداشته می شود و این ابهام می تواند برای نیروی مقدسی مانند بسیج که در حوزه اقتصادی مطالبه گر است شائبه برانگیز باشد و لازم است هر چه زودتر مسئولان در این حوزه ورود و از خدشه دار شدن حیثیت بسیج جلوگیری کنند.خصوصا اینکه بسیج جامعه پزشکی فعالیتهای بسیاری ارزشمند و خدمات شایسته ای در حوزه سلامت داشته است.
 
نحوه هزینه کرد ۲ میلیارد بودجه از زبان معاون هماهنگ کننده بسیج جامعه پزشکی:
 
این اظهارنظرهای متناقض زمانی به اوج خود می رسد که رقمی معادل ۲ میلیاردتومان بودجه از بیت المال احتمالا بدون نظارت در حال جابجایی است و هیچ نهاد نظارت کننده ای تاکنون به این مهم ورود نکرده است. دکتر عابدی معاون هماهنگ کننده بسیج جامعه پزشکی درباره نحوه هزینه کرد ۲ میلیارد تومان از بودجه ضمن تاکید بر هزینه برای ابزارهای لازم چنین می گوید: بودجه درنظر گرفته شده قرار است به پزشک، پرستار و پیراپزشکی برسد که خود کارمند وزارت بهداشت هستند!!
 
اظهارنظرهای متناقض معاون هماهنگ کننده بسیج با خودش در یک مصاحبه!!
 
عابدی در پاسخ به سئوال دیگری که پرسیده می شود آیا واگذاری نظارت مغایر با سیاستهای رهبر معظم انقلاب نیست؟یا فکر نمی کنید باید مناقصه برگزار می شد؟ جواب متناقضی می دهد! عابدی می گوید: "همانطور که وزیر بهداشت فرمودند، نظارت بر مجری نباید توسط خود مجری صورت گیرد و لازم است ناظرانی از بیرون بر مجریان نظارت داشته باشند” . این در حالی است که عابدی در چند سطر عقب تر گفته بود ما از ۹۰ درصد خود کارمندان وزارت بهداشت استفاده می کنیم و ۲ میلیارد را به اینها می دهیم!! اما چند سطر پایین تر بر لزوم برون سپاری تاکید داشته است!!
 
منظور آقای وزیر از برون سپاری نظارت چیست؟
 
چندی پیش وزیر محترم بهداشت در اظهار نظری از تاسیس شرکتی خبر دادند که قرار است خارج از وزارتخانه امر حاکمیتی نظارت را بر عهده بگیرند.شرکتی که مشخص نیست همان پزشک ،پرستار و یا پیراپزشک کارمند وزارت بهداشت قرار است کار نظارت را برعهده بگیرند منتها بدون وابستگی دولتی! یا از افراد شخصی در این زمینه قرار است استفاده شود که به هیچ کجا تعهد ندارند! یا در حالیکه قبلا کارمندان وزارت بهداشت به دلیل وابستگی شغلی خود متعهد به نظارت دقیق بودند این بار تحت یک شرکت خصوصی قرار است بدون آن ساز و کارهای دولتی این کار را انجام دهند.
 
دلیل تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر حاکمیتی بودن امر نظارت
 
برخی از کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین دلایلی که رهبر معظم انقلاب در سیاستهای ابلاغی خودشان در حوزه سلامت و در سال ۹۳ تاکید بر تفکیک وظایف وزارت بهداشت داشته اند و نظارت را امری حاکمیتی دانسته بودند برای جلوگیری از سوء استفاده های اینچنینی بوده است.
 
گفتنی است اینگونه اظهارنظرهای متناقض و مغایر با سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب آنهم در نهاد مطالبه گری همچون بسیج مایه تاسف و شبهه براگیز است که ضروری است مسئولین ارشد سپاه و بسیج هرچه زودتر درباره آن شفاف سازی کنند تا خدای نکرده چهره زحمت کش بسیج توسط افرادی ناآگاه در آن مجموعه خدشه دار نشود.
 
ورود بسیج بر کارهای زمین مانده تحت امر رهبری و مطابق با قوانین یا تحت لوای قراردادهای ۲ میلیاردی!
 
اگر چه مسئول هماهنگ کننده بسیج جامعه پزشکی در گفتگو با روزنامه سپید و در پاسخ به این سئوال که "فکر نمی کنید کار شما مغایر با قوانین کشور و سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب است” می گوید: "فلسفه وجودی بسیج آن است که هر جا لازم باشد ورود کند”، باید گفت بسیج اول باید به دستورات رهبر معظم انقلاب لبیک بگوید و همزمان به قوانین جاری کشور نیز احترام بگذارد وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. نه آنکه هر جا صحبت از ۲ میلیارد تومان باشد برخی مسئولان بسیج جامعه پزشکی از دستورات رهبری عدول کند. ضمن اینکه عدول از دستورات معظم له آنهم با عنوان بسیج می تواند تبعات بدی داشته باشد و زمینه را برای سوء استفاده دیگران فراهم سازد.
 
هشدارهای مکرر بسیج دانشجویی درباره عدم واگذاری نظارت/آیا بر کلینیک های زنجیره ای چشم پزشکی هم نظارت می شود؟
 
همانطور که بسیاری از رسانه ها منتشر کردند بسیج دانشجویی کشور در سالهای گذشته مکررا از وزارت بهداشت خواسته اند از واگذاری امر حاکمیتی خود داری کنند. نمونه بارز این مطالبه گری نامه مورخ ۱۷ مردادماه سال ۱۳۹۴ خطاب به وزیر بهداشت می باشد. شاید بسیج مطالبه گر در آن مقطع خبر از دستهای پشت پرده برای راه اندازی شرکتهای میلیاردی برای واگذاری امر حاکمیتی داشته است که هشدارهای مطالبه گر بسیج دانشجویی کشور مبنی بر غیرقانونی بودن این واگذاری را به همراه داشت.
 
اما متاسفانه برخی مسئولین بسیج جامعه پزشکی که البته رویکردی متفاوت از سایر بسیج کشور دارد جاده صاف کن این مسیر شده اند؛ تا جایی که وزیر محترم بهداشت خبر از راه اندازی موسسه ای بیرونی برای واگذاری نظارت خبر دادند!! و تاسف بارتر اینکه این بار ظاهرا قرار است همان کارمندان منتها در قالبی دیگر این کار را انجام بدهند. سئوال اینجاست که آیا کلینیک های زنجیره ای چشم پزشکی خاص نیز در همین مسیر قرار می گیرد؟
 
منبع: تریبون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس