پژوهشگر سیاسی سوریه عزم جدی ارتش سوریه و متحدانش برای محاصره حلب و قطع راه‌های کمک رسانی ترکیه به تروریست‌ها را مهم‌ترین دلیل چرخش مواضع آنکارا درباره سوریه دانست.

 به گزارش مشرق، «کمال فیاض»، پژوهشگر امور سیاسی و امنیتی سوریه تشدید حملات تروریستی در ترکیه را عامل چرخش مواضع دیپلماتیک آنکارا خواند و گفت: برای حکومت اردوغان روشن شده که ادامه حرکت در مسیری که طی پنج سال گذشته از عمر بحران سوریه در آن قرار دارد، بی فایده است.

فیاض گفت: تحولات و حوادثی که ترکیه طی یک سال گذشته تاکنون با آن روبرو بوده و مهم‌ترین آن عدم موفقیت اردوغان در بیشتر عملیات‌های جنگی که گروه‌های تروریستی به نیابت از آن در خاک سوریه انجام داده‌اند، سقوط حزب عدالت و توسعه را ثابت می‌کند و این به مثابه زنگ خطر واقعی برای ادامه سیاست خارجی اردوغان و سلطه ابدی آن بر حیات سیاسی داخل ترکیه است.

وی افزود: اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده روس و رویارویی با قدرتی بزرگ همچون روسیه برای آنکارا تبعات خطرناکی داشت به گونه‌ای که دولت ترکیه پس از آن بارها اطلاعاتی حاکی از نقشه روسیه برای تحقیر ترکیه و سرکوب حکومت آن دریافت کرده بود به گونه‌ای که مقدمه غلبه بر تمامیت ارضی این کشور باشد.

پژوهشگر سوری ادامه داد: مطمئنا در مدت اخیر همواره نسبت به وقوع کودتایی نظامی توسط ژنرال‌های ارتش سوریه هراس داشت و همین قضیه موجب شد که در اوج آمادگی بتواند کودتای چند ساعته 2 شب پیش را به شکست منتهی کند و در هر حال اردوغان با چنگ و دندان به دنبال حفظ جایگاه خود در ترکیه است .

فیاض افزود: از جمله اطلاعاتی که رهبران ترکیه در مدت اخیر دریافت کرده بودند و بخشی از آن هم به طور عمدی به بیرون درز کرده بود اقدام روس‌ها در برقراری تماس یا ملاقات‌ها با شماری از گروه‌های سوری، کُردی و ترکیه‌ای بود که تجربه سیاسی و جنگی در عرصه ترکیه و بخصوص از بندر اسکندرون تا مرزهای ترکیه با ایران را دارند.

وی افزود: هدف از این دیدارها مقدمه چینی برای انجام عملیاتی همچون جنگ‌های چریکی توسط گروه‌هایی بود که از تجربه و شناخت زیادی از مرزهای سوریه و ترکیه و عمق اراضی ترکیه دارند تا بدین ترتیب ترکیه با قدرت و به طور مستقیم به آتش جنگی که به روی دیگران گشوده کشیده شود.

پژوهشگر سوری گفت: همه تحولات نظامی در حلب و ریف آن نشانه عزم جدی روسیه و ایران به رهبری سوریه برای محاصره حلب و قطع همه راه‌های کمک رسانی به تروریست‌ها در این شهر و همچنین راه‌های ارتباطی بین آنها و ترکیه است تا زمینه آزادسازی کامل حلب فراهم شود و این چیزی است که ترکیه آن را به خوبی درک کرده بنابراین نبرد حلب یکی از دلایل مهم در چرخش مواضع دیپلماتیک ترکیه برای تحکیم روابط خود با کشورهای همجوار و مهم‌ترین آن سوریه است.

از زمانی که «بن علی ییلدریم» پس از «احمد داوود اوغلو» به عنوان نخست وزیر جدید ترکیه انتخاب شده آنکارا در سیاست خارجی خود وارد مرحله تازه‌ای شده است. نخستین نشانه‌های آن در تلاش آنکارا برای پایان دادن به بحران در روابط با مسکو خود را نشان داد.

تغییر موضع ترکیه در این سطح باقی نماند بلکه این کشور تمایل دارد روابط خود کشورهای همسایه به ویژه سوریه و عراق را از سرگیرد و سیاست پایان دادن به همه مشکلات با همسایگان (به صفر رساندن مشکل) را به کار بندد. سیاست به صفر رساندن تنش با همسایگان پس از آغاز انقلاب های جهان عرب به دلیل بلندی پروازی های «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه که به دنبال احیای دولت عثمانی جدید بود از بین رفت.

بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه به طور آشکار اعلام کرد که کشورش برای از سرگیری روابط طبیعی با سوریه و عراق اطمینان کامل دارد. او بر این مساله تاکید کرد که برای رویارویی با داعش باید در سوریه و عراق ثبات حاکم شود. این نخستین بار نیست که نخست وزیر ترکیه چنین موضعی را در پیش گرفت، بلکه پیش از این نیز او اشاره کرد که آنکارا دلایلی زیادی برای اختلاف با کشورهای همسایه ندارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس