وبگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: عربستان با توجه به ارتش کوچکش در قیاس با ایران و انتقادهای گسترده نسبت به افراط گرایی و رواج تروریسم وهابی احساس خطرپذیری و انزوا می‌کند.

به گزارش مشرق، وبگاه تحلیلی «پراجکت سندیکیت» در گزارشی به قلم «رابرت هاروی» عضو سابق کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نوشت: اینک در مکان بسیار گرم یک جنگ سرد در حال رخ دادن است و بخش کلیدی رقابت قومیتی بین اسلام شیعه و سنی در خاورمیانه  موضوع ژئوپولتیک است و ایران برای مواجهه با عربستان سعودی و متحدان خلیج فارسی این کشور در نبرد برای برتری منطقه‌ای مهیا شده است.

 بر اساس این گزارش، همچون جنگ سرد اصلی بین آمریکا و روسیه، در این کشمکش نیز هیچ درگیری نظامی مستقیمی بین رقبای اصلی وجود ندارد و دستکم تا این لحظه رخ نداده است. این نبرد جنگی در ابعاد عقیدتی، اقتصادی، به ویژه در بازارهای نفتی و از طریق نبرد نیابتی چون ستیز در سوریه و یمن است.

 نویسنده در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد در برهه فعلی ایرانیان موفق هستند. بعد از موافقت رهبری ایران با توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی برخی تحریم‌های غربی رفع شدند و مجددا تجارت با ایران از سر گرفته شده و اقتصاد بیمار ایران در حال شکل گیری مجدد است. در ضمن خیز بالفعل ایران در عراق که البته نکته حیرت انگیز این موضوع پذیرش آمریکا است، ادامه دارد زیرا هیچکس پذیرای داعش نیست و تحمل آن را ندارد.

 نویسنده در قیاس بین ایران و عربستان عنوان داشت: ایران همچنین دارای امتیازهایی از حیث نیروی انسانی با جمعیت برابر 77 میلیون نفر در مقایسه با عربستان 28 میلیون نفری است. هرچند که ارتش ایران کمتر چون عربستان مجهز است اما بسیار بزرگتر از آن است و در سوریه به عنوان متحد اصلی ایران، نبرد بدون نتیجه ادامه دارد.

 برای عربستان سعودی احساس خطرپذیری و کنار گذاشته شدن وجود دارد. آن‌ها بر این باورند که آمریکا به عنوان متحد سنتی بزرگ آن‌ها با توافق با ایران به آن‌ها خیانت کرد. در ضمن آن‌ها می‌ترسند که ناآرامی‌های عراق خطرهای راهبردی مزمنی برایشان داشته باشد. همچنین انتقادهای زیادی از نوع اسلام وهابی آن‌ها را به عقب رانده و به طور گسترده‌ای مقصر افراط گرایی و الهام بخش تروریسم شناخته شده‌اند. آمار حقوق بشری این کشور چون حقوق ضروری بانوان نیز مورد تمرکز دقیق و دائمی قرار دارد.

 در انتهای این گزارش آمده است: پیش بینی نتیجه این جنگ سرد در آینده دشوار نیست. شاید شیعیان قادر به حفظ نفوذ در عراق، سوریه و لبنان از طریق حزب‌الله باشند اما آن‌ها قادر به رقابت به طور گسترده تر خواهد بود. حدود 90 درصد اعراب مسلمانان سنی هستند و متحدان بالقوه عربستان هستند.

وبگاه عبری زبان «ماکو» نیز چندی قبل در گزارشی با اشاره به تنش ایجاد شده بین ایران و عربستان سعودی به قیاس توان نظامی دو کشور پرداخت. هرچند که در دکترین نظامی ایران حمله به کشور مسلمانی در دستور کار نبوده و نیست اما به هرحال در قیاس ذکر شده از دیدگاه این وبگاه صهیونیستی، ایران برتری‌های قابل توجهی از بعد تعداد پرسنل نظامی و توانمندی یگان موشکی و نیروی دریایی برخوردار است.

در این گزارش به توان موشکی زمین به هوای ایران نیز اشاره شده اما قدیمی بودن جنگنده‌های ایران و نحوه نگهداری آن‌ها تنها نقطه ضعف فاحش در برابر رقیب محسوب می‌شود.

وبگاه ماکو نوشت: ایران ارتشی با قدمت و قدرتمند خصوصا در زمینه یگان موشکی دارد اما عربستان سعودی ارتشی بسیار کوچک‌تر و آماتوری در اختیار  دارد.

بر اساس این گزارش، نیروی هوایی ایران 224 جنگنده دارد که بسیاری از آن‌ها قدیمی و شرایط نگهداری‌شان نیز چندان مناسب نیست. جنگنده‌های «اف- 14» ایران نیز ساختشان به دهه 70 میلادی برمی‌گردد .اگر چه جنگنده‌های ایرانی بهینه سازی شده‌اند ولی هنوز تا رسیدن به هواپیماهای ویژه عملیاتی در خطوط مقدم فاصله بسیاری دارند. نمونه‌هایی هم که ایران هر چند وقت رونمایی می‌کند برگرفته از نسخه‌های قدیمی هستند.

 و اما عربستان دارای 270 هواپیمای پیشرفته است که می‌توان به ده‌ها «اف-  15» که از بهترین جنگنده‌های موجود هستند، اشاره کرد. گذشته از این‌ها، عربستان 70 جنگنده «تورنادو » و بیش از هفتاد جنگنده «تایفون» دارد. البته موشک‌های زمین به هوای ایران به راحتی می‌توانند تهدید بزرگی علیه جنگنده‌های عربستانی باشند.

  در بخش دیگر این گزارش آمده است: ایرانی‌ها با اشراف به ضعف خود در نیروی هوایی آن‌را با توان موشکی رفع می‌کنند ، اقدامی که موجب بیم منطقه شده است. ایران صدها موشک «اسکاد» بی و سی دارد و موشک‌های بومی این کشور نیز تمام عربستان را در پوشش خود دارند. ایرانی‌ها اخیرا شهرهای موشکی را نشان داده‌اند که در اعماق زمین قرار گرفته و از حملات هوایی دشمن در امانند.

 عربستان البته توانایی انهدام حملات موشکی را نیز ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند ایران توانایی مناسبی در مدیریت جنگ‌های موشکی طولانی دارد که آن‌ را در جنگ ایران و عراق شاهد بودیم. عربستان نیز موشک‌های پیشرفته «دی اف- 3 » و «دی اف- 21» دارد ولی تعداد آن‌ها مقابل موشک‌های ایران به حساب نمی‌آیند.

 همچنین مزیت نیروی زمینی ایران تعداد پرسنلش است. عربستان حدود 215 هزار نفر نیروی نظامی دارد اما در نقطه مقابل ایران ارتش 870 هزار نفری همراه با 2 میلیون بسیجی دارد. ارتش ایران 1600 تانک قدیمی« تی-72» و «تی -62» همراه با صدها قبضه توپخانه و موشک انداز دارد. برگ برنده عربستان در این بخش تنها کیفیت تجهیزاتش است. عربستان 900 تا 1000 تانک «ام ی » پیشرفته ساخت آمریکا دارد.

در انتهای این گزارش با تمرکز بر توانمندی نیروی دریایی دو کشور آمده است: نیروی دریایی ایران چالش بزرگ عربستان سعودی است چون به راحتی تاسیسات نفتی این کشور را در خلیج فارس  هدف می‌گیرد. عربستان نیز آگاه است که ایران می‌تواند به کمک موشک‌هایش تاسیسات نفتی این کشور را هدف گیرد.

نیروی دریایی عربستان که از این تاسیسات محافظت می‌کند مجهز به 100 قایق و چند کشتی مین یاب است که بسیاری از آن‌ها کوچک هستند و نمی‌توانند مقابل حملات ایران ایستادگی کنند. در واقع نیروی دریایی کوچک عربستان سعودی 13500 نیرو دارد و در نقطه مقابل ایرانی‌ها 18 هزار نیروی ارتشی و 20 هزار نیروی دریایی سپاه پاسداران را در خدمت دارند. ایران 26 کشتی موشک انداز قدیمی دارد ولی در پرتاب موشک دقیق عمل می‌کنند. ایران همچنین 18 زیردریایی و صدها قایق تندرو دارد که بر آن‌ها موشک و راکت انداز کار گذاشته شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • خان محمد علی آقا ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    ما اینیم
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    لعنت بر ال سعود
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    هیچی از قدرت ایران بیان نشده..................
  • مسعود ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    ما فقط تو تعداد پرسنل و موشك قويتريم بقيه ضعيف تريم
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    هر موقع ایران و با عربستان مقایسه میکنن یاد حرف کالین پاول می افتم
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    باز انبار لاکهید و گرومن و... پر شد یاد خطرناک کردن ایران افتادن
  • argada ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    ارتش و سپاه ایران خدا را دارد البته سعودی ها هم شیطان بزرگ را دارند!! مشرق سانسور کن...
  • علی رضا ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    کلاً اندیشکده هاشون راه به راه دارن به اختلاف بین کشورهای مسلمان دامن می زنند کلاً این حرف ها رو باید ول کرد و به اتحاد رسید مثل اتحادیه اروپا !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس