کد خبر 600635
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

نویسنده کتاب «هی یو» گفت: این کتاب پیوست‌های مهمی از جمله گزارشی که دفتر ایران در سازمان ملل مقر ژنو تهیه کرده است، دارد. این سند امکان شکایت رسمی ایران از ارتش آمریکا را ممکن می‌سازد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، تازه‌ترین کتاب سعید ابوطالب، سینماگر و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با عنوان "هی یو" از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

این کتاب با موضوع وقایع نگاری از زندان‌های آمریکا در کشور عراق نوشته شده که ابوطالب خود نیز مدتی در آن زندان‌ها بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظرتان این کتاب و امثال این کتاب که به نقش مداخلات نظامی آمریکا در منطقه می‌پردازد تا چه مقدار در شکل‌گیری جبهه فرهنگی مقاومت در منطقه موثر خواهد بود، بیان کرد: کتاب "هی یو" در واقع یک خودنوشت است. خاطرات من از لحظه اسارت توسط تفنگداران دریایی آمریکا در چک پوینت نزدیک روستای الشوملی در مسیر کوت به حله است و بعد بازجویی‌ها و همه ماجراهای کمپ‌های آمریکا در عراق. من این کتاب را به سبک سیال ذهن نوشته‌ام که برای نسل جوان‌تر جذاب و خواندنی باشد. با این حال سعی کردم حقایقی از ماجرای حمله آمریکا به عراق و مقاومت مردم و جنایت نیروهای ائتلاف را توضیح بدهم.

وی افزود: ماجراهای عراق پیچیده است و لااقل آن روزها هنوز خیلی گنگ بود. در عراق نیروهای عظیم و متنوعی حضور داشتند که هنوز هم بعضی از آنها در عرصه نظامی و سیاسی فعال هستند. نیروهای متجاوز به سرکردگی آمریکا که شامل انگلستان و  بسیاری از کشورهای اروپایی حتی ایتالیا می‌شد در مقابل باقیمانده ارتش بعث عراق و نیروهایی که وابستگی‌های القاعده داشتند و بنام فداییان صدام داخل عراق شده بودند و می‌جنگیدند. و دیگر نیروهای مخالف صدام که اهل تسنن بودند مثل انصار الاسلام و البته نیروی عظیم شیعیان که در سپاه بدر متشکل شده بودند و انواع گروههای مختلف که نام همه آنها صدریون بود و حزب الدعوه و حرکه حزب الله و نیروهای کوچک و بزرگ دیگری که تفاوتهای عشیره‌ای داشتند و احزاب پان عربیسم و سوسیالیست و ملی و خیلی گروه‌های کوچک و بزرگ دیگری که یا برابر آمریکا می‌جنگیدند یا به جان هم افتاده بودند. به هرحال عراق سرزمین غریبی است. اما مجاهدت‌های گروه‌های مذهبی که چشم به مرجعیت عراق داشته و دارد اثرگذارترین نیروها در عراق هستند که می‌بینیم امروزه هم توانسته‌اند نظام سیاسی عراق را منسجم نگه دارند و  در برابر نیروهای داعش و آمریکایی‌ها مقاومت کنند.

ابوطالب تصریح کرد: اما ما همه این اتفاقات را در برهه‌هایی از طریق اخبار می‌شنویم و بعد به فراموشی سپرده می‌شود در حالی که باید مقاومت مردمی که در برابر جریان سلطه جهانی شکل گرفته است و قطعا با انقلاب اسلامی شروع شده و بعد در لبنان و عراق و افغانستان و سوریه و...  منسجم شده است، در فرهنگ و هنر ما دیده شود. ادبیات و سینما و در مفهوم کلی‌تر هنر این مقاومت بزرگ و بی بدیل تاریخی را ماندگار می‌کند.

وی در خصوص ترجمه و انتشار این کتاب به زبان‌های عربی و دیگر زبان‌های زنده دنیا خاطرنشان کرد: انتشار کتاب به زبان‌های مختلف دیگر مثل عربی یا انگلیسی به همت ناشر بستگی دارد. من همه توانم را در این کار صرف می‌کنم. امیدوارم این اتفاق بیافتد.

ابوطالب همچنین در پاسخ به این سوال که ایران و عراق پیوند عقیدتی و مبارزاتی حتی از دوران دفاع مقدس با یکدیگر دارند که نمونه‌ی آن لشکر بدر عراق است. به نظرتان برای تقویت این پیوند در عرصه فرهنگی چه اقداماتی باید انجام داد، گفت: وابستگی‌های مردم عراق و ایران که در این کتاب هم به آن اشاره شده است وابستگی‌های طولانی مدت و عمیقی است. این ارتباط فقط محدود به اشتراکات مذهبی نیست که البته این مهم‌ترین عامل است اما فراموش نکنیم که عراق و ایران در طول تاریخ گاه جزو یک کشور بوده‌اند و در طی صدها سال مهاجرت‌ها و معاودت‌های بسیار، این ارتباط و وابستگی‌ها را زیاد کرده است. البته در دوران معاصر حمایت مردم ایران از مردم عراق در طی مبارزه با حکومت صدام که نشانه‌های آن مهاجرت‌ها به ایران و آمیختگی فرهنگی مردم دو کشور است خیلی موثر بوده است. اما هنوز این حقایق در هنر متجلی نشده است. نسل جوان کمتر از این وقایع مطلع است و این خوب نیست.

نویسنده کتاب "هی یو" در رابطه با زمان رونمایی از این کتاب عنوان داشت: رونمایی از کتاب عصر روز 28 تیرماه در حوزه هنری برگزار می‌شود. کتاب گویای آن هم در حال ضبط است و تا حالا چندین نفر از کارگردانان متعهد سینما اعلام آمادگی کرده‌اند برای ساخت فیلمی بر اساس آن که باید منتظر باشیم ببینیم چه می‌شود.

وی افزود: این کتاب در واقع یک خاطرات ساده نیست. روی  سبک نگارش آن چند سال کار شده است تا بتواند مخاطب خود را پیدا کند. بیشتر از وقایع داخل کتاب نثر آن برای اهل هنر جالب بوده است و مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در انتهای کتاب پیوست‌های مهمی دارد از جمله گزارشی که دفتر ایران در سازمان ملل مقر ژنو تهیه کرده است. این سند امکان شکایت رسمی ایران از ارتش آمریکا را ممکن می‌سازد.

ابوطالب در پایان گفت: نکته دیگر این است که همه ماجراها مستند و بسیار با دقت ذکر شده است. دقت در اسم زندان‌بانهای آمریکایی، تاریخ و ساعت همه ماجراها نمونه‌هایی از این قبیل است.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس