مقامات ارشد روسیه در واکنش به گزارش کمیته حقیقت‌یاب چیلکات تأکید کردند که این گزارش تأییدی بر موضع مسکو از همان ابتدا بود مبنی بر اینکه حمله عراق اقدامی غیرقانونی و غیرضروری بوده است.

روسیه:‌ گزارش چیلکات اثبات کرد حمله به عراق غیرقانونی بود
به گزارش مشرق، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه درباره انتشار نتایج کمیته حقیقت‌یاب نقش انگلیس در جنگ عراق، موسوم به «کمیته چیلکات»، تأکید کرد: انتشار این گزارش تأییدی بر موضع روسیه بود مبنی بر اینکه حمله به این کشور خاورمیانه اشتباه و غیرقانونی است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، زاخارووا در ادامه گفت: نکته مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که مسئول اصلی این اقدام اشتباه و غیرقانونی در تجاوز به یک کشور باید مجازات شود. سوال اصلی باقی مانده این است که چه کسی و چطور باید مسئولیت مرگ دست‌کم 150 هزار شهروند بی‌گناه عراقی را برعهده بگیرد.

وی افزود: حتی یک نگاه گذرا به این گزارش نیز کافی است تا تأیید کند موضح مسکو در این سالیان گذشته مبنی بر اینکه این تهاجم اقدامی غیرقانونی و غیرضروری است، درست بوده است.

کمیته حقیقت‌یاب «چیلکات»، روز چهارشنبه نتایج تحقیقات خود درباره نقش انگلیس در مداخله نظامی تحت رهبری آمریکا در عراق را منتشر کرد. این کمیته سال 2009 برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود.

این گزارش به شدت از تصمیم دولت انگلیس برای مداخله نظامی در عراق انتقاد کرده و تصریح کرده که این تصمیم بر اساس اطلاعات نادرست درباره تسلیحات کشتار جمعی عراق گرفته شده بود.

علاوه بر این، «گنادی گاتیلوف» معاون وزیرخارجه روسیه نیز در گفت‌وگو با اسپوتنیک تأکید کرد، مسکو از حقایق ارائه شده در گزارش چیلکات در خصوص نقش انگلستان در جنگ عراق در سال 2003 میلادی از همان ابتدا مطلع بوده و این اطلاعات تأییدی بر موضع صحیح روسیه از ابتدای آغاز حمله به عراق است.

گاتیلوف در ادامه تصریح کرد: ما تمام اینها را از مدت‌ها پیش می‌دانستیم. حتی در طول مباحثات درباره این مسئله در شورای امنیت سازمان ملل نیز کاملا مشخص بود که حقایقی ساختی برای متقاعد کردن شورای امنیت در خصوص وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق ارائه شده است و در کل از این طریق بود که تأیید شورای امنیت برای اقدام نظامی علیه صدام حسین بدست آمده بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    تایید شورای امنیت به دست امده بود؟ خوب عزیز جان تو که میدونستی و انقد مطمئن بودی چرا وتو نکردی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس