کد خبر 599792
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹

اختلاف سرکردگان داعش با سرکرده جدید گروهک تروریستی انصار، صفوف عناصر این گروهک را در دیر الزور به شدت متشنج کرده است. داعش ۵۰۰ نفر از ساکنان دیرالزور را به اتهام همکاری با دولت سوریه بازداشت کرد.

به گزارش مشرق، گروهک تروریستی-تکفیری داعش، «یوسف مرهون الوهیبی» را به سرکردگی عناصر سوری خود در دیر الزور و ریف آن تعیین کرده تا جایگزین «صدام الجمل»، خواهر زاده‌اش شود که ماه مارس گذشته در شهر المیادین با پنج تن از همراهانش مورد هدف قرار گرفته و بر اثر شدت جراحات کشته شد.

انتصاب الوهیبی پس از اختلافات شدید بین سرکرده‌های طراز اول داعش در دیر الزور صورت گرفت؛ «ابوشداد الجزراوی»،مسئول امنیتی داعش در دیر الزور از جمله معترضین به این انتصاب بود چون الوهیبی در جریان اختلاف بین  الجمل و الجزراوی در آوریل 2015 به نفع الجمل شهادت داده بود که در نتیجه آن عربستان، الجزراوی را از سرکردگی داعش برکنار کرده بود.

اما در نتیجه سفرهای پیاپی الوهیبی به موصل و القائم عراق در نهایت او توانست ماموریت تروریست‌های سوری داعش در دیر الزور تحت عنوان «انصار» را برعهده بگیرد و الجزراوی نیز در سرکردگی مهاجرین (عناصر غیر سوری داعش) ابقا شد تا هر کدامشان بخشی از ماموریت نظامی داعش را در دیر الزور عهده‌دار باشند.

الوهیبی نقش زیادی در جریان عملیات اخیر داعش به اطراف دیر الزور داشت و بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار فارس از منابع محلی در ریف شرقی دیر الزور گرفته است؛ حمله داعش به بیمارستان علوم پزشکی الاسد و خوابگاه دانشجویی در اواخر مارس گذشته به سرکردگی الوهیبی انجام شده بود که در جریان آن تروریست‌های داعش شماری از کادر پزشکی را در بیمارستان قتل عام کردند.

الوهیبی هنگامی که صدام الجمل سرکرده عناصر داعش در دیر الزور بود؛ قاضی شرعی این منطقه بود و شمار زیادی از غیرنظامیان را به اتهام جاسوسی اعدام کرد.

از سوی دیگر ابوشداد الجزراوی ضمن اعلام مخالفت با تصمیم داعش برای انتصاب الوهیبی در مقام سرکردگی این گروهک در دیر الزور به همه مراکز امنیتی تحت امر خود دستور داد فهرست کاملی از اسامی تروریست‌های داعش در دیر الزور را به همراه مشخصات کامل خود و خانواده‌هایشان و اموال منقول و غیرمنقول آنها تهیه شود که این امر اولین جرقه اختلاف او با الوهیبی را روشن کرد.

این اقدام الجزراوی تنش داخلی در صفوف داعش در مناطق دیر الزور و الموحسن را به همراه داشت چرا که تهیه این فهرست‌ها را حیث شک و تردید درباره فرار تروریست‌های سوری از صفوف داعش به مناطق خارج از سیطره این گروهک می‌دانند بخصوص که تاکنون بیش‌تر فراری‌های داعش از دیر الزور غیرسوری بوده‌اند.

همزمان داعش در مدت اخیر در استان دیر الزور برای تحکیم سلطه امنیتی خود و به بهانه پیدا کردن جاسوس‌ها دست به بازداشت‌های گسترده از میان غیرنظامیان زده است و سرویس امنیتی این گروهک بیش از 300 جوان و سرویس مجازات هم نزدیک به 200 جوان اهل این منطقه را بازداشت کرده است.

این بازداشت‌ها در پی حملات نیروی هوایی روسیه و سوریه به مقرهای داعش در مناطق شرقی ریف دیر الزور صورت گرفته است که احتمال می‌رود در نتیجه همکاری جوانان این منطقه با دولت سوریه بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس