کد خبر 599820
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱

این انفجارها در زمانی رخ داد که دولت امریکا سندی را بر اساس محتوای اسناد 28 صفحه ای طبق بندی شده مربوط به نقش عربستان در حملات تروریستی 11 سپتامبر علیه برج های دوقلو را منتشر کرده و قرار بود این سند به کنگره آمریکا ارائه شود.

به گزارش مشرق، آیا حملات انتحاری در عربستان سازماندهی شده بود؟روز دوشنبه رسانه ها از وقوع چند عملیات انتحاری در قطیف، مدینه النبی و جده خبر دادند که بر اساس گزارش ها، یکی از این عملیات ها در نزدیکی کنسولگری امریکا در جده به وقوع پیوست، در انفجار دیگر در مدینه النبی چهار مامور امنیتی کشته شدند در قطیف هم انفجاری در نزدیکی مسجد شیعیان رخ داد که خوشبختانه با هوشیاری مردم این عملیات تلفاتی نداشت.

این انفجارها در زمانی رخ داد که دولت امریکا سندی را بر اساس محتوای اسناد 28 صفحه ای طبق بندی شده مربوط به نقش عربستان در حملات تروریستی 11 سپتامبر علیه برج های دوقلو را منتشر کرده و قرار بود این سند به کنگره آمریکا ارائه شود.

این سند که به «فایل 17» معروف شده، حاوی اسامی افرادی است که با عاملان حمله 11 سپتامبرمرتبط بوده‌اند. برخی از افرادی که نام آن‌ها در این سند آمده است، دیپلمات‌های سعودی هستند. همین امر گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال اطلاع مقامات سعودی از طرح حمله یازده سپتامبر را تقویت کرده است.

هرچند که جورج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا به بهانه لو نرفتن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات توسط نهادهای اطلاعاتی این 28 صفحه را طبقه‌بندی و دولت اوباما با انتشار آن مخالفت کرد تا از آثار منفی انتشار این گزارش بر روابط واشنگتن و ریاض جلوگیری یا از این برگ برنده برای امتیاز گیری و همسوسازی آل سعود با طرح های خاورمیانه ای امریکا استفاده کند اما به نظر می رسد با فشار افکار عمومی و برخی نمایندگان کنگره، انتشار محتوای این 28 صفحه از اسناد طبق بندی شده که نام چند دیپلمات سعودی نیز در آن وجود دارد نگرانی هایی را برای ریاض در پی داشته است چرا که برخی گزارش ها حاکیست هم زمان با فرارسیدن زمان انتشار گزارش مربوط به نقش حکومت عربستان در حوادث 11 سپتامبر، سفارت این کشور در واشنگتن از بیم پیامدهای احتمالی آن به حالت آماده باش درآمد.

البته این احتمال هم وجود دارد که حملات انتحاری در عربستان از سوی برخی اعضای از کنترل خارج شده داعش صورت گرفته باشد اما این مسئله به هیچ وجه نقش عربستان را در به وجود آمدن چنین گروه تروریستی و استفاده ابزاری از آن در منطقه برای برهم زدن ثبات وامنیت منطقه ومقابله با نفوذ ایران را پاک نمی کند. چنانچه در ترکیه هم همین رویکرد مقام های آنکارا در باز گذاشتن مرزها برای ورود تروریست ها به سوریه و پس از آن تنگ شدن عرصه برای داعش سبب شد تا حملاتی در استانبول صورت گیرد وامنیت ترکیه با مخاطره روبرو شود.

نقش عربستان در ترویج و سرایت تروریسم تکفیری به نقاط دیگر جهان موضوعی نیست که نیازمند استدلال باشد و روشن است که شر تروریست های تکفیری هم اکنون دامن صاحبان آنها را گرفته است. آنچه در جریان حملات پاریس، آمریکا و بروکسل گذشت این موضوع را به خوبی اثبات می کند. که افرادی که با پرورش گروههای تروریستی تصور می کنند می توان چنین گروههایی را در یک نقطه مکانی و زمانی محصور کرد اشتباه می کنند و این مسئله می تواند به یک معضل جهانی تبدیل شود.

اکنون رسانه های غربی و امریکایی نیز به این واقعیت که تفکر تکفیری به مکان و زمان محدود نمی شود و آل سعود این تفکر و عمل تروریستی را در سرتاسر دنیا گسترش می دهد اعتراف می کنند.

فرید زکریا از مجریان شبکه سی ان ان در گزارشی با بررسی ریشه های تنفر گروه های تکفیری به ظهور داعش و آموزش کودکان در مدارس مذهبی پاکستان اشاره می کند.

زکریا در این گزارش به این حقیقت اشاره می کند که بسیاری از تروریست های افراطی که به نام اسلام دست به جنایات گوناگون می زنند اصولا اطلاعات بسیار کمی از اسلام دارند یا هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارند و حتی در بسیاری موارد آنها در زندگی اجتماعی خود افرادی بزهکار هستند.

وی در گفتگو با سی ان ان اعتراف می کند هم زمان با قدرت گرفتن تندروها در عربستان پادشاه سعودی به وهابیان اجازه داد در سایر کشورهای اسلامی به تبلیغ عقاید خود بپردازند. وهابی های عربستان نظراتی مشابه داعش دارند . عربستان یکی از عوامل اصلی این خشونت هاست و بسیاری از عوامل جنایات از عقاید آموزش داده شده توسط این کشور الهام گرفته اند.

البته مواضع مقام های آل سعود و رسانه های وابسته به این خاندان در حمایت از تفکرات تکفیری و هجمه علیه محور مقاومت، همسانی این خاندان با داعش را به خوبی روشن می کند به ویژه اینکه در هفته های اخیر و شکست این گروه تکفیری -صهیونیستی در فلوجه، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان را به واکنش واداشت و خواستار انحلال بسیج مردمی عراق شد. رسانه های سعودی نیز در حمایت از داعش همواره این گروه را به عنوان دولت اسلامی می خوانند اما در مقابل همه گروهها و افرادی را که با داعش در جنگند به عنوان تروریسم جلوه می دهند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
    0 0
    می تونه کار خود عربستان باشه به دلایل سیاسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس