رییس جمهور در بیانیه مهمی خطاب به ملت شریف ایران تاکید کرد: حساسیت افکارعمومی و رسانه ها به پرداخت‌های نامتعارف قابل ستایش است و دولت از این فرصت برای ساماندهی «نظام شفاف اطلاعات» بهره خواهد برد.

حساسیت افکار عمومی و رسانه ها به پرداخت های نامتعارف قابل ستایش است/ با کسی عقد اخوت نبسته ام/ حداقل و حداکثر حقوق مدیران دستگاهها منتشر میشود
به گزارش مشرق، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در این بیانیه با ابلاغ این دستور که "لایحه اصلاح نظام حقوقی پرداختها با رفع خلاءهای قانونی با فوریت تهیه و همچنین دستگاهها موظف به انتشار حداقل و حداکثر حقوق مدیران کشوری و لشکری شوند"، تصریح کرده است: با کسی عقد اخوت نبسته ام؛ مبارزه با فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی را تا ریشه کن شدن ادامه می دهیم.

متن کامل بیانیه رییس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملّت شریف ایران

چند هفته ­ای است که موضوع پرداخت­های نامتعارف و حقوق­های غیرمنصفانه، وجدان ملّی را حساس و خاطر مردممان را مکدر ساخته است؛ این مسئله از ‌آن جهت برای اینجانب رنج ­آور است که صرفنظر از کم و کِیف، ابعاد و زمینه­ های آن، می ­تواند پیوندهای عمیق میان دولت و ملت و جوانه ­های امید که حیاتی تازه به جامعه ایران داده است را خدشه دار نموده و خدای ناکرده استواری رابطه میان مردم و نظام را نشانه رود. در همین راستا، به محض طرح موضوع و بروز حساسیت­ها و صرفنظر از تمایز میان مطالبه اجتماعی به حق و برخی غرض­ ورزی­های سیاسی غیر عدالت­خواهانه، دستور دادم کمیته ویژه ­ای به ریاست معاون اول محترم رییس­ جمهور برای سه هدف:

1- بررسی علل و شناسایی موارد تخلف و سوءاستفاده؛

2- انجام اقدامات قاطع در خصوص استرداد وجوه و عزل مدیران متخلف؛

3- تنظیم تصمیمات لازم در جهت تغییر مقررات و ضوابط اجرایی؛

تشکیل و گزارش اقدامات خود را برای اینجانب ارسال نماید. امروز گزارش این بررسی­ها، تصمیمات و اقدامات کمیته مذکور را از طرف معاون اول دریافت نمودم. ضمن تشکر از زحمات ایشان، بر همین مبنا لازم می دانم نتایج آن را به اطلاع شما ملت شریف برسانم.

این گزارش با اشاره به نارسایی ­ها و ناکارآمدی سیاست­ها و قوانین پیشین، قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت (مصوب سال 1370) و قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب سال 1386) را یکی از مهمترین عناصری می­ داند که متعارف شدن گریزگاه ­های قانونی در گذشته و حال را به دنبال داشته است. من کاملاً دریافته­ ام که میراث ساختاری معیوب به جا مانده از گذشته، عدم توجه و یا عدم اجرای دقیق قانون، کم ­کاری و عدم توجه کافی نهادهای نظارتی و تنظیمی، و تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 1386 و اجرای عجولانه و ناقص آن در سال 1388 که حکم یکسان و کلی برای همه دستگاه­های اجرایی با دایره شمول وسیع و تمایزات و تفاوت­های آشکار صادر کرد، منجر به مستثنی کردن بسیاری از دستگاه­ها و سپس صدور حکم الزام همه دستگاه­های مشمول و غیرمشمول به هماهنگی با شورای حقوق و دستمزد برای کلیه پرداخت­ها و در نتیجه نوعی بی ­انضباطی و آشفتگی جدید قانونی در اثر عدم تشکیل شورای مذکور گردید، که آثار آن هنوز پابرجاست. بیان این واقعیت در گزارش فوق که پرداخت­های غیرمتعارف در دستگاه­ها به افراد کمی محدود می­شود و شأن اکثریّت مدیران دلسوز و زحمتکش نظام اداری که با جدیت فراوان و همراه با قناعت به ایفای مسئولیت می ­پردازند، از شمول چنین موضوعی به دور بوده است و اقدام خارج از قانون و سوءاستفاده از خلأ قانونی برخی افراد نمی ­تواند به این جایگاه ضربه وارد نماید؛ سبب دلگرمی و آرامش خاطر مردم است. لازم می ­دانم در این راستا، نکات زیر را به اطلاع شما مردم عزیز برسانم:

1- هوشیاری مردم و حساسیت قابل ستایش افکار عمومی جامعه نسبت به موضوع پرداخت­های غیرمتعارف و ابراز نظرآزادانه در حوزه ­های عمومی و فضای مجازی و رسانه ­ها، سرمایه گرانقدری است که بدان ارج نهاده و می ­کوشم با تکیه بر یاری و حمایت شما مردم عزیز، و با تأکید بر اینکه من در این راه با هیچ­کس عقد اخوت نبسته ­ام، مبارزه با فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی کشور را تعمیق بخشیده و این جرثومه پلیدی را از ساحت مقدس خدمت­گزاری کشور ریشه کن نمایم. در این جهت ضمن توجه به قصورهای گذشته، دولت با استقبال از این فرصت، و علاوه بر اقدامات فوری برای توقف اقدامات ناصحیح به عمل آمده و اتخاذ تصمیمات لازم، در مسیر اصلاح بنیادین ساختار ناسالم مقررات که در طول سالیان گذشته در نهادهای عمومی ریشه دوانده است، گام برخواهد داشت.

2- از وزراء خواسته­ ام تا در خصوص هرگونه پرداخت، به ویژه حقوق و مزایا، از بیت ­المال که شامل بودجه کل کشور و همه منابع عمومی است، حداکثر دقت را صورت دهند، تا خدای ناکرده دوباره ریشه ­های تعمیق شده بی ­انضباطی مالی و رانت­ خواری مجدداً از گوشه ­ای سر برنیاورد، و تخلّف، توجیه نشود. همه مسئولان دولتی و مدیران بنگاه­های عمومی غیردولتی و نهادهای نظارتی در اجرای این امر در رابطه با حیطه کار خود مسئولند.

3- وزراء، معاونین، مسئولان و مدیران دستگاه­ها در قوه مجریه، مقننه، قضاییه و همه نهادهایی که به هر نحو از بیت­ المال استفاده می­ کنند نسبت به اعمال دقّت و نظارت در واحدهای زیرمجموعه خود مسئولند، و باید ضمن به اجرا گذاشتن اقدامات لازم، در خصوص اصلاح نظام اداری حوزه خود و شفاف نمودن تصمیمات آن اقدام نمایند. لذا ضرورت دارد علاوه بر اعمال دقیق ضوابط اجرایی بودجه سال 1395 که از جمله بر جلوگیری از تصمیم ­گیری ذینفعان و ممنوعیت دو شغله بودن مدیران و کارمندان تأکید می ­کند، چنانچه نیاز به مقررات دیگری وجود دارد، به فوریت جهت تصویب به دولت پیشنهاد کنند.

4- از هیأت دولت و وزرای محترم خواسته ام تا علاوه بر مواردی که در سطح وزارتخانه ­ها و بانک­ها به فوریت به مرحله اجرا درآمده است، موارد مشابه دیگر در کلیه دستگاه­های اجرایی را حداکثر ظرف یک ماه بررسی، اصلاح و اجرا نمایند. از آن تاریخ به بعد تمامی دستگاه­ها موظفند تمام حقوق و مزایای دریافتی کلیه مقامات کشوری و لشکری را به صورت حداقل و حداکثر دستمزد و پرداختی ماهانه در سایت وزارتخانه یا سازمان ذیربط، و همچنین در سایت سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی کشور برای آگاهی عموم درج نمایند؛ هرگونه پرداختی ورای این مبالغ تخلف به شمار آمده و موجب ضمان و تخلف اداری محسوب خواهد گردید.

5- کلیه دستگاه­های اداری، به ویژه آن دسته از شرکت­ها و بانک­های دولتی که برای انجام وظایف قانونی اقدام به ایجاد یا ثبت شرکت یا عناوین مشابه در داخل و یا خارج از کشور می­ کنند، باید از انتخاب مدیران ستادی به عنوان عضو هیأت مدیره به هر نحو خودداری کنند و در موارد ضرور نیز که با تایید بالاترین مقام دستگاه تعیین می ­شود حق دریافت هیچگونه حقوق یا پاداش را نخواهند داشت.

6- شورای حقوق و دستمزد که به موجب قانون، مسئولیت بررسی و هرگونه تصمیم ­گیری در مورد حقوق و مزایا را به عهده دارد، موظف است ضمن بررسی کلیه نظام­های پرداخت دستگاه­های مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، نسبت به هماهنگی پرداخت­ها و عادلانه کردن آن اقدام نماید. از آنجایی که در سال 1395 پرداخت­های بدون مجوز شورای حقوق و دستمزد در کل کشور ممنوع اعلام شده است، کلیه دستگاه­ها موظفند حتی اگر از مراجع قانونی متفاوتی برای تعیین حقوق و مزایا برخوردار باشند، پرداخت­های خود را با این شورا هماهنگ نموده و موافقت آن را اخذ نمایند.

7- دولت به منظور اعمال یکپارچگی در نظام حقوقی پرداخت­ها و رفع هرگونه خلأ یا ابهام قانونی، لایحه مربوطه را به فوریت تهیه و با تصویب آن، تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.

8- از دستگاه­های ذیربط، مطبوعات و رسانه­ های جمعی می­ خواهم تا در خصوص مواردی که به صورت نادرست و تحت عنوان فیش­ حقوقی یا پرداخت غیرمتعارف، مطرح شده ولی ماهیّت متخلّفانه نداشته است، افکار عمومی را در جریان قرار دهند؛ تا گل­ آلود کردن این چشمه زلال، مانع از پیگیری اقدامات عدالت­ جویانه دولت نگردد، و برخورد با موارد تخلّف، بهانه تخریب و ناسپاسی نسبت به خیل عظیم کارکنان و مدیران امین و پرتلاش تمامی دستگاه­های لشکری و کشوری خدمتگزار مردم نشود.

9- دولت از این فرصت برای برنامه­ ریزی و ساماندهی «نظام شفافیت اطلاعات» در منابع و مصارف عمومی و تسریع در اجرای قانون دسترسی و انتشار آزادانه اطلاعات استفاده خواهد کرد تا مردم که ولی ­نعمتان اصلی سرمایه­ ها و منابع عمومی کشورند، بتوانند بر امور و اموال خود نظارت داشته و با نصایح خود به مسئولان، سلامت و استحکام نظام را تضمین کنند.

وزراء و مسئولان دستگاه های اجرائی موظفند همه اقدامات مقرر در گزارش کمیته ویژه را ظرف مهلت تعیین شده به انجام رسانده و نتیجه را گزارش نمایند. معاون اول محترم بر سرعت و دقت کار نظارت خواهد کرد.

خدای بزرگ را شاکریم که در ماه رحمت خود که ماه شهادت امام عدالت، حضرت علی (ع) نیز هست، توفیق آن را داد که دولت تدبیر و امید در مسیر اصلاح نظام پرداخت­ها و باز کردن این گره کور، کهنه و برجا مانده از سالیان دور قدمی بردارد و عهد خود با مردم را تجدید نماید.

حسن روحانی


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 79
  • سید ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    لطفا اینو هم توضیح بدین که در این سه سال ایا از این قضیه حقوق های نجومی اطلاع داشتین یا نه؟ اگه نمیدونستید که سهل انگاری هست و اگر میدونستی که این ....هست
  • 182 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    واقعا" شما باخبر نیستید ؟ و باید حتما" رسوایی صورت بگیرد که شما هم بگید با کسی عقد اخوت نبستید ..؟
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    میراث,ارثیه, دولت گذشته.... مشرق منتشر کن نظرمو! ! هر مسئولی هر کار (...) دلش میخواد میکنه اونوقت ما ملت بیچاره حق اعتراض نداریم! اه اه اه
  • هوشنگ حاجی زاده ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    همه چیز تقصیر دولت پیشین است پس چرا در دولت پئشین کسی حقوق نجومی برداشت نکرده است شاید وزیران دولت سابق قانونها، آییننامه ها را خوب نخوانده بودند از دستشان در رفت
  • روزبه ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    اقای روحانی شما که سرهنگ نیستی و حقوقدان تشریف دارید قسم خوردید که از حقوق مردم دفاع کنید.اگر با کسی عهد اخوت نبستید چرا با برادرتون که این همه در دستگاههای دولتی صاحب نفوذ بوده و افرادی رو که برای مناصب دولتی معرفی کرده حتما می باییستی با برادرتون هم برخورد کنید.
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    کارانه پزشکان باید برچیده شود یا به همه کارمندان داده شود.
  • حسن هادی ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    عدل امیرالمومنین در برابر برادرش عقیل هم کم نیاورد. تا حضرتعالی اول از همه برادرت روه برکنار نکنی و اون رو به مراجع تحویل ندی نه من نه هیچ کس دیگه حرفات رو باور نخواهد کرد. میشه مثل وعده های دیگه و میره کنار وعده صد روزه. مشرق شرف داشته باش و نظرمو منتشر کن
  • فریبرز ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    مهر۹۲ شد سالیان دور ، بالاخره دولت تدبیر است چکار میشود کرد
  • روشنفکر ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    اینقدر کوته فکر نباشیم....زنده باد دولت جاودان.
  • وحید ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    اگر راست میگید سریع لایحه اصلاحیه ی قانون دستمزد مخصوص مدیر ها آن هم با مشخص شدن سقف کل دریافتیها رو به مجلس ارائه کنید.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    اقدام و عمل باید در جهت رفع فساد دولتی بشود
  • محمد ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    اگراگر باکسی عقد اخوت نبستین فلانی وفلانی را که ح ف نسبت نزدیکی هم با خودت داره را برکنار کن ومجازاتش کن چون باعث بانی این حقوق ها شدن
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    اینها جزعی از اثرات فساد اور تمرکز حاکمیتی و اقتصادحکومتیه که باعث رانت و عدم پاسخ گویی و غیر قابل نظارت و پاسخگو بودن بسیاری از قسمتها میشه.
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    شما واقعا مطمئنی که از اصحاب دولت سابق و دولتهای قبل از آن توی همین آلمان زندگی اشرافی ندارند؟
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    اقدام و عمل؟ اینها دیگه چه لغت های عجیبی است. لطفا توضیح بفرمایید که منظورتان چیست.
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    درود بر حجت الاسلام دکتر روحانی و بقیه شمال شهری ها و بخصوص ولنجک نشینان عزیز!
  • ناشناس ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    عزیزم پزشکان شغلشان حساس است.اگه شما جراح بودید ومثلا می خواستید قلب یا کلیه پیوند بزنیدمتوجه سختی ان می شدید.بعد هم پزشکان عمومی خیلی کمتر از برخی کارمندان می گیرندبعد هم اغلب نخبگان جامعه و رتبه های برتر علمی هستند.در یک مسابقه علمی کسی که لیاقت دارد پاداش بیشتری می گیرد.در مسابقات المپیک به نفرات حذف شده مدال طلا یا نقره نمی دهند
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    بززززدلللللل :)) دوباره کامنت منو اول تایید کردی بعد عدم تایید. یعنی خاک عالم بر سرتون با این تشتت سلایق ناظرانتون.
  • سیددکترمحمود ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    خاک عالم برسرتو که وقتت رو اینجوری به بطالت میگذرونی تو مگرکار و زندگی نداری
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    باید می پرسیدید اگر واقعا حساسیت رسانه ها و فضای مجازی نبود باز هم به فکر برخورد با حقوقهای نجومی افتادید؟ اصلا خود رییس جمهور چقدر دارایی و ثروت دارد؟ کسی می داند؟
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    به ناشناس 00:37 بله. مطمئن هستیم. چون حتی اگر یک مورد فیش حقوقی نجومی از دولت سابق وجود داشت تا حالا آن را پیراهن عثمان کرده بودید. اصلا دوبت سابق تنها دولتی است که که مردم حتی محل خانه رییس جمهورش را می دانند و تصاویرش را دیده اند.
  • سیددکترمحمود ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    آقای روحانی سلام من رو به برادر بزرگوارتون برسونیدباتشکر
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    برادرش چه کاره است که از آن برکنار شود؟
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    دولت یازدهم خاری در چشم کاسبان تحریم.
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    تا حالا ۱۰۰ تا از این بیانیه و .... دیدیم.
  • محموداعرابی ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    سرزمین آریایی از دو قوم بوجود آمده: 1- مادها 2-پارت ها به همین دلیل، مشکلات این سرزمین یا از طریق مادی حل میشود و یا از طریق پارتی...! بعد از آن نیز مردم 2گروه شدند: 1. سامانیان: آنانکه میلیاردى بردند، خوردند و سر و سامان گرفتند ! 2. صفویان : امثال من و شما که همیشه درصف مرغ و تاید وتخم مرغ و غیره هستیم !
  • علی ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    بازم که انداخت تقصیر دولت قبل
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    روحانی متشکریم!!!
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    در مبارزه با فساد اداری زیاد عجله میکنند! حالا چه عجلییه!!
  • ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    ناشناس ۰۰۴۱ جان مردم مسابقه بردار نیست شخصی که به صرف کسب درآمد وارد خدمت پزشکی شده راه را اشتباهی آمده
  • ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    ناشناس با پرچم سوئد همین هیچ کاره بودن برادرشان در عین حضورشان در همه جا نیازمند توضیح و اصلاح است
  • ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    راستی نفرمودین چراااااااا
  • علی ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    همه ی این این اتفاقاتی که توی این چند روز گذشت سر حقوق های مدیران و مسوولین کشوری همش بخاطر نبود شفافیت مسوولین بود اگه یه سایتی وجود داشت تا همهی مدیران و مقامات دولتی اعضا و مدیران سازمان های دولتی مدیران بانک ها اعضای هیت دولت وغیره میومدن وتوی این سایت فهرست اموال و دارایی هاشون به همراه حقوق و مزایایی که میگیرن رو منتشر میکردن همچنین گزارشی از عملکردشون وعده هاشون و کار هایی که انجام دادن رو بصورت شفاف اعلام میکردن مثل بسیاری از کشور های دنیا مثل اروپا مثل امریکا هرگز شاهد چنین رسوایی نبودیم اون موقع هم مسوولین با جدیت بیشتری وظایفشونو انجام میدادن چون میدیدن که مردم و رسانه ها به ریز عملکرداشون نظارت دارن ای کاش یه سازمان مردم نهادی متولی این کار بشه جای همچین سایتی خالیه در کشور ما متاسفانه.فکر میکنید باخطر چی تو اتحادیه اروپا این قدر امار فساد اقتصادی پایینه بخاطر وجود همچین سامانه هایی هست دیگه اونجا حتی مسوولینشون مجبورن شماره حساب های خودشونو فرزنداشونم بنویسن و تو سایت مخصوص بزارن تا اگه ریالی اضافی گرفتن برا همیشه از تمام فعالیت های سیاسی و اقتصادی بی نصیب بشن. حضرت علی (ع) میفرمایند من به جز در مسایل جنگی جنگی هیچ چیز پنهانی با شما مردم ندارم ؛شیعه علی باشی ولی مثل اون عمل نکنی ....
  • ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    قابل تقدیره اقدام آقای روحانی، بهتر از دولت قبله که واسه کابینه خودش خط قرمز در رابطه با فساد اقتصادی تعریف میکرد
  • ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    آخه جزع!!!
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    پزشکان نخبه هستند که هستند. آیا باید انتقام سختیهای دوران تخصیلان را از مردم بگیرند؟ تازه کار کدام جراح از یک کارگر معدن سخت تر است؟
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    پزشک عمومی 15 میلیون میگیره هر کی هر چقدر بتونه میبره چون قانون نیست
  • نا عدالتی ها ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    چرا فیش های حقوقی مدیران کل وزارت امورخارجه ایران که بعضا دو شغله هم هستند یعنی هم مدیر و هم گروهی از آنها استاد دانشگاه علوم سیاسی هستند؛ منتشر نمی شود؟!! چرا حقوق های سفرا وزارت امورخارجه که بیشترین حقوق یورویی رو هم دریافت میکنند به نسبت دیگر کشورهای دینا؛ باید انقدر متفاوت باشد با دیگر کشورها؟!!! حقوق یورویی مدیران و وابسطه های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین وابسطه های اقتصادی وزارت بازرگانی و در آخر خبرگزاری ها و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور؛ حقوق آنها طبق چه قانون و تعرفه و ضوابطی پرداخت می شود؟!!! خبرگزاری صراط که در کمتر از 4 سال پیش خبری مختصر در این خصوص منتشر کردند با این تیتر. حقوق یک دیپلمات برابر با 41 کارگر حقوق میلیونی سفرا نماد کدام عدالت گستری؟ میانگین حقوق ماهیانه یک سفیر کشورمان برابر با حقوق ماهانه 41 کارگر در ایران است که این میزان حقوق علاوه بر تسهیلات رفاهی همانند مسکن و خودرو است که در طول خدمت به او و خانواده اش . . "صراط" – اخیراٌ حقوق بحث بر انگیز مسئولین در کشورمان به سوژه داغ بسیاری از رسانه های داخلی تبدیل شده است چرا که با وجود اوضاع نابه‌سامان معیشتی مردم ، این افراد با داشتن درآمد مکفی کمترین اطلاعی از مشکلات اقتصادی مردم پیدا نمی کنند . این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها تأکید بر این نکته تاکید داشته اند که سطح رفاه و زندگی مسئولان ارشد جمهوری اسلامی باید از سطح متوسط مردم کمتر باشد . به گزارش سرویس سیاسی صراط، در حالی که حقوق سرسام آور برخی از مسئولین در داخل کشورمان انتقاد های فراوانی را برانگیخته است خبرنگار ما طی مصاحبه ای با یکی از سفرای سابق ایران در شرق آسیا با خبر شد که میانگین حقوق ماهیانه یک سفیر کشورمان برابر با حقوق ماهانه 41 کارگر در ایران است که این میزان حقوق علاوه بر تسهیلات رفاهی همانند مسکن و خودرو است که در طول خدمت به او و خانواده اش اعطا می شود. بنا بر این گزارش از ابتدای آغاز به کار دولت نهم با تاکید محمود احمدی نژاد پرداخت حقوق سفرای کشورمان از دلار به یورو تغییر یافت که هم اینک به ماهیانه 6 الی 8 هزار یورو رسیده است که با توجه به نوسانات نرخ یورو در بازار این حقوق از سالیانه 180 میلیون تومان تا 240 میلیون تومان متغیر است . این در حالی است که این افراد در محل مأموریت خود هیچگونه هزینه جاری روزانه نداشته و کلیه امکانات زندگی آن ها از قبیل مسکن ، خودرو و . . . توسط دولت جمهوری اسلامی تأمین می شود . با این وجود اخذ حقوق میلیونی در حالی است بسیاری از هموطنانمان با هزینه های سرسام آور زندگی تنها با 400 هزار تومان زندگی می کنند . براساس این گزارش، حقوق سفرا بر طبق میزان مخارج کشور مطبوع متغیر است و به گفته سفیر سابق ایران در یکی از کشورهای آسیایی، نقاطی همانند توکیو، نیویورک و لندن درآمد سفیر به هشت هزار یورو نیز می رسد. این سفیر بازنشته در بخشی از گفتگوی خود با صراط افزود: حقوق سفرا پیش از این به 4 تا 6 هزار یورو می رسید که هم اینک با افزایش قابل قبولی همراه بوده است. وی تصریح کرد: این درآمد نسبت به مخارج آن کشور رقم چندانی نمی شود! این در حالی است که همانطور که در بالا عنوان شد کلیه مخارج این افراد بر عهده وزارت امور خارجه است . در یافت حقوق میلیونی سفرای کشورمان اگرچه به صورت قانونی و در چارچوب ضوابط است اما پرداخت آن با شعار های عدالت گستری و مهرورزی دولت نهم و دهم که از وعده های محمود احمدی نژاد بوده است در تضاد کامل قرار دارد و به همین جهت لازم است مسئولان مربوطه هرچه زودتر پاسخی برای این حقوق های نابرابر ارائه دهند .
  • سید دکتر محمود ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    1 روز خوب میاد با مرد بهاری
  • الف ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    تو دیگه کی هستی , سری هم به سایتها بزن ببین کاسب تحریم کیه
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    حالا که مطلع شدن چرا دادگاهی نمی کنن این افراد و مسببینش رو ؟؟؟؟؟ و فقط برکناری ؟؟؟ و باید کاری کنن که این افراد در هیچ پست دیگری نتوانند مشغول به فعالیت بشن
  • ناشناس ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    دولت قبل خیلی خوب مردم کامل ازش راضی بودن>
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    الان با کدوم از افراد کابینه برخورد کرده ؟؟؟؟؟؟ وزیر کار رو استیضاح کرده که چرا مدیران زیر مجموعه اش حقوق نجومی می گرفتن ؟؟؟؟ یا وزیر اقتصاد رو ؟؟؟؟ یا دستگاه نظارتی زیر نظرش رو که چرا کسانی که پرونده داشتن رو اجازه فعالیت بهشون داده ؟؟؟؟؟ می خوای فیلم صحبتهای کاندیدا بودن آقای ریس جمهور رو برات بیارم که می گه من چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که مردم خودشان بی نیاز از 45 تومان یارانه بشن !!!!!
  • ساناز ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    نمی دونم چرا اینروز ها کسی از شعار ( مچکریم !! ) استفاده نمی کند :-))
  • ادم ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    1 روز خوب میاد با مرد بهاری نمیدونم من نمیفهمم یا شما سرکاری
  • رحیم ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    آقای رئیس جمهور، با عنایت باینکه همه ی کارکنان دولت از جمله مدیران و کارمندان از منابع عمومی یا بیت المال حقوق دریافت می نمایند و بیت المال هم متعلق به همه ی مردم است و در حقیقت کارکنان دولت خدمتگزاران مردم هستند و بابت خدمتشان از مردم حقوق می گیرند، لذا حق مردم است که از میزان حقوق (منظور پرداختی است) حقوق بگیران خود مطلع باشند. لذا تنها راه حل این موضوع و پیشگیری از فساد در دستگاههای دولتی انتشار دریافتی همه ی کارکنان دولت از شخص جنابعالی تا پائینترین رده ی کاری دولت در سایتی معتبر است. تا مردم بصورت کاملا شفاف از پرداختی های حقوق بگیران از بیت المال مطلع باشند. واقعا جای سئوال است که چرا باید پرداختی های کارکنان در هر سه قوه برای مردم و حتی در بسیاری موارد برای کارکنان خود آن حوزه نیز محرمانه باشد؟ چرا کارمند نباید از میزان حقوق و مزایای همکار خود اطلاع داشته باشد؟ و چرا کارمند نباید از میزان حقوق و مزایای مدیر خود مطلع باشد؟ این عدم اطلاع هم باعث فساد و پیشرفت ناعدالتی می شود و هم توقع و انتظار فعالیت از کارکنان و مدیران با برخورداری های متفاوت را در بین مردم منصفانه نمی کند. انتشار شفاف اطلاعات و در این مجال انتشار دریافتی منتفعان از بیت المال یکی از بهترین راههای پیشگیری از فساد و ناعدالتی است. در این صورت خود مردم عدالت را برقرار می کنند و خود مردم جلوی فساد را می گیرند و نیازی به مراجع نظارتی نیست.
  • ناشناس ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    کسی منکر این نیست که پزشکان باید منصفانه حقوق و دستمزد بگیرند اما اینکه شما پزشکان را با کارمند عادی مقایسه می کندمقایسه خوبی نیست.از لحاظ حقوق انسانی و شهروندی په پزشک وچه کارگر وچه معلو و...همه برابر هستندوتلاش و موفقیت امری شخصی است که نیازمند زحمت و هوش بیشتر است
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    :)
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    افرین داداش راس میگی
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    اشتب منفی دادم هزارتا لایک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس