کوثری با اشاره به نقش «احمد متوسلیان» در تشکیل حزب‌الله لبنان، گفت: ما چهار دیپلمات خود را از اسرائیل مطالبه می‌کنیم و این پرونده باید بالاخره برای ما تعیین تکلیف شود از این رو تا ابد اسرائیل به ما بدهکار است.

به گزارش مشرق، سردار اسماعیل کوثری از فرماندهان دوران دفاع مقدس و جانباز جنگ تحمیلی است که از سال 1363 تا سال 1379 به مدت 16 سال فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله سپاه بوده و در عملیات‌های مهم چون کربلای 5، والفجر 8 و مرصاد مسئولیت داشته است. 

 از مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی وی می‌توان به جانشینی فرمانده قرارگاه ثارالله تهران، جانشینی سپاه یکم ثارالله، فرماندهی بسیج استان تهران، ریاست اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و نمایندگی مجلس شورای اسلامی در ادوار هشتم و نهم اشاره کرد.

آنچه در ادامه می‌آید گفت‌و‌گوی خبرگزاری فارس با محمداسماعیل کوثری است.

*بخش اعظم کمک‌ها به فلسطین مردمی است

 برخی می‌گویند ما در کشور خود به اندازه کافی مشکلات اقتصادی داریم و چرا باید از عراق و فلسطین حمایت کنیم و هزینه بدهیم؟

کوثری: بخشی از این کمک‌ها از طریق کمکهای مردمی است که مردم دلشان می‌خواهد و کمک می‌کنند یعنی به غیر از یک مبلغ ناچیز که در بودجه به صورت سالیانه برای اجلاس‌های کشورهای طرفدار فلسطین در نظر گرفته می‌شود، بودجه دیگری دولتی نیست و قاطبه آنها بودجه مردمی است و آنها هم اگر نمی‌خواستند کمک نمی‌کردند از این رو بحث حمایت از فلسطین مربوط به بحث پیروزی انقلاب نیست حتی از سال 1342 امام این مسئله را مطرح کردند.

نظر شما در خصوص ریاست اسرائیل در کمیته حقوقی سازمان ملل چیست؟

کوثری: این از همان مواردی است که طنز سال است، سازمان ملل جنایتکارترین افراد را مسئول می‌کنند که از حقوق ملت‌ها دفاع کنند، جنایتی که آنها در رابطه با غزه و لبنان انجام دادند از خاطر ملتها پاک نمی‌شود اما سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را به عنوان مسئول حقوقی سازمان ملل منصوب می‌کند که قابل قبول نیست و در واقع کسی باید در این منصب قرار بگیرد که قبلا نشان داده باشد که از ملتها دفاع می‌کند.

در سازمان ملل پول حاکم است نه انصاف، آمریکا می‌گوید ما این تشکل‌های بین‌المللی و تشکیلات عریض و طویل سازمان ملل را که زیر مجموعه آن شورای امنیت و کمیته حقوق بشر است برای خودمان درست کرده‌ایم تا بتوانند هر کاری که بخواهند از این طریق انجام دهند.

ارزیابی شما از پیوند امنیتی نظامی عربستان و رژیم صهیونیستی چیست؟

کوثری: عربستان از قبل نیز چنین رابطه‌ای داشت اما پنهان کاری می‌کرد،‌‌ آنها تا حدی با رفتار خود ملتهای مسلمان را فریب دادند اما مسئولان فعلی عربستان بی تجربه هستند و این رابطه خود را علنی کرده‌اند یا در رابطه با بحث یمن، عربستان مردم یمن را به خاک و خون کشید بنابراین در بین‌الملل اسلامی آن طور که قبلا محبوبیت داشته‌اند به هیچ وجه محبوبیت ندارند چرا که دست آنان رو شده است و این ناشی از ارائه اطلاعات دقیق از سوی مسئولان نظام و به ویژه مقام معظم رهبری است.

* کشورهای اسلامی باید از همکاری با اسرائیل دست بکشند

رهبر انقلاب سال گذشته تاکید کردند که اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید، راهکارهای عملیاتی و میدانی تحقق این مسئله چیست؟

کوثری: یکی از راهکارها آگاهی بخشیدن به ملت‌ها و  افکار عمومی است که آنها دقیقا بشناسند که این رژیم چه جرثومه فسادی است و چگونه ملتها را به قهقرا می‌برد و جنایت می‌کند، نکته دوم این است که مسئولان کشورهای اسلامی باید از حمایت و همراهی و همکاری با اسرائیل کنار بکشند،  قطعا ملت مسلمان ترکیه و عربستان این طور نخواهند ماند، الان در ظاهر همه مسائل علنی شده است اما قطعا به مرور زمان خواهیم دید ورق برمی‌گردد و ملتها برعلیه آنها خواهند شد و اینجاست که دیگر اسرائیل در منطقه هیچ حامی نخواهد داشت و آمریکا نیز از دور نخواهد توانست کاری انجام دهد؛ بنابراین به این ترتیب پیش‌بینی سقوط اسرائیل در 25 سال آینده عملی خواهد شد.

مردم فلسطین چه در غزه و چه در کرانه باختری مگر قبلا نبوده‌اند اما مسئولان آنها با رژیم صهیونیستی وابستگی داشته‌اند، مانند عرفات اما الان دیگر چنین چیزی وجود ندارد و خود مردم غزه و مردم کرانه باختری می‌خواهند جلوی اسرائیل مقاومت کنند و حق خود را بگیرند و از این رو به مرور زمان در این شرایط سیاست‌ها عملی خواهد شد.

*برنامه‌ریزی برای تسلیح کرانه باختری توسط فلسطینی‌ها

بحث تسلیح کرانه باختری که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود به کجا رسیده است؟

کوثری: آنها خودشان در حال برنامه‌ریزی هستند و در این مدت هم یکسری عملیات انجام دادند که باعث وحشت و فرار صهیونیست‌ها شده است. در اصل مهاجرت معکوس آغاز شده است، اقدامات فلسطینیان باعث وحشت رژیم صهیونیستی شده است، جنگ 33 روزه قرار بود در عرض چند روز بساط حزب الله جمع شود یا در جنگ 22 روزه می‌خواستند همین کار را در مورد حماس انجام دهند اما باز هم نتوانستند با اینکه غزه بسیار کوچک و 9 کیلومتر در 40 کیلومتر است. آنها که این همه به خود می‌بالیدند و می‌گفتند ارتش پنجم دنیا هستند و دیوار آهنین درست کرده‌ایم اما باز هم نتوانستند موفق شوند. بنابراین آنها یک سیر سقوط را طی می‌کنند اما نمی‌توانیم بگوییم یک روزه این مسائل درست شود.

با توجه به اینکه 14 تیر سالروز ربوده شدن چهار دیپلمات کشورمان در بیروت است، از جمله حاج‌احمد متوسلیان به عنوان اولین فرمانده لشکر 27 درباره آشنایی خود با ایشان بفرمائید چون آنطور که می‌دانیم اولین آشنایی شما در پادگان ولیعصر و بعدا در عملیات بیت المقدس شکل گرفت.

کوثری: حضرت امام تشخیص دادند که باید یک تشکیلات نظامی که برخاسته از بطن مردم و نیروهای مردمی است به نام سپاه پاسداران تشکیل شود بنابراین همزمان با پیروزی انقلاب حاج‌احمد متوسلیان مانند بقیه رزمنده‌ها احساس مسئولیت کرد و برای اینکه انقلاب خود را حفظ کنند تا مانند مشروطه نشود، وارد سپاه پاسداران شدند، در مقابل آن گارد ملی مطرح بود،  لیبرال‌ها، دولت موقت و بنی‌صدر قائل به این بودند که باید گارد ملی زیرنظر رئیس‌جمهور تشکیل شود، اما سپاه پاسداران با تدبیر حضرت امام متشکل از نیروهای متعهد، متدین و انقلابی تشکیل شد که حاج‌احمد نیز یکی از آنها بود. ما می‌خواستیم این تشکیلات را تقویت کنیم تا حضرت امام با خیالت راحت کار را دنبال کنند و بیگانگان مانند انقلاب مشروطه نتوانند انقلاب را منحرف کنند و سران اصلی انقلاب را زیر سوال ببرند و نتیجتا دستاوردهای انقلاب اسلامی از بین برود.

آن زمان حاج‌احمد در گردان دو بود و به پادگان ولیعصر آمدند، بنده نیز در گردان سه حضور داشتم و هر کدام یک کاری داشتیم، من سال 54 در دانشگاه تهران رشته تربیت بدنی قبول شده بودم اما دانشگاه را رها کردم و به خدمت رفتم و در همان حین خدمت به صورت حرفه‌ای در باشگاه ابومسلم مشهد در لیگ سراسری فوتبال بازی می‌کردم، در آن زمان مبارزه هم می‌کردیم، حتی تعدادی از دانشجویان خارج از کشور نیز به آنجا آمدند و جمع شدند و سپاه پاسداران را تشکیل دادند.

«احمد متوسلیان» از پایه‌گذاران حزب‌الله لبنان بود/ اسرائیل تا ابد برای چهار دیپلمات به ما بدهکار است/ بخش اعظم کمک‌های مالی به فلسطین مردمی است/ فیش‌های نجومی ناشی از عدم نظارت دولت و مدیران ضعیف است

*متوسلیان توانمندی‌های بسیاری در غرب کشور و مریوان از خود نشان داد

بنابراین بعد تشکیل سپاه هرکس به یک طرف رفت، ما به مهاباد رفتیم و حاج‌احمد نیز به سمت پاوه و مریوان رفتند، ما از مهاباد به سنندج و سپس به تهران‌ آمدیم و تازه سال 59 بود، ما با ایشان ارتباط داشتیم تا اینکه در نهایت زمان عملیات فتح المبین و بعد عملیات بیت‌المقدس شد، در اینجا ارتباط ما نزدیک‌تر شد و حاج احمد توانمندی‌های خود را به خوبی در غرب کشور و مریوان نشان داد، ایشان عملیات محمد رسول‌الله را در غرب انجام دادند و پیش از آن نیز با شهید محمود شهبازی و شهید همت به حج تمتع رفتند.

چرا بعد از عملیات بیت‌المقدس و با توجه به حمله اسرائیل به لبنان تصمیم گرفته شد که بخشی از نیروها به سوریه اعزام شوند؟

کوثری: در اصل استکبار جهانی و صهیونیست بین‌الملل حامی صدام و ارتش بعث عراق بودند و به این نتیجه رسیدند که ایران روی دور پیروزی در جنگ است، بعد از فرار بنی‌صدر که خود امام فرمانده کل قوا شد ما چهار عملیات پشت سر هم از جمله ثامن‌الائمه شکست حصر آبادان، طریق‌القدس رسیدن به چذابه و مرز بین‌الملل، عملیات فتح‌المبین و بعد هم عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر را داشتیم، بنابراین آن زمان دور پیروزی‌های مطلق بود، آنها می‌دانستند که حضرت امام و مردم ایران نسبت به رژیم اشغالگر قدس و به ویژه بحث فلسطین حساس هستند لذا این اقدام را به صورت طراحی‌شده انجام دادند و به سمت جنوب لبنان حمله کردند.

*کشورهای عربی به ایران می‌گفتند چرا جلوی اسرائیل را نمی‌گیرید

من فقط شنیده‌ام و نمی‌توانم خودم بگویم که بین چه کسانی این صحبت صورت گرفت اما فضا به این شکل بود که کشورهای عربی به ما گفتند شما که اینقدر علیه اسرائیل می‌گویید حالا اسرائیل به جنوب لبنان آمده چرا شما کمک نمی‌کنید. اینجا بود که مسئولان به این نتیجه رسیدند و به اطلاع امام هم رساندند و بنابراین کلیت آن را قبول کردند.

*چون کشورهای عربی نیرو نفرستادند حضرت امام دستور بازگشت دادند

من از اینجا خودم بودم، روزی که حاج‌احمد برای دیدار حضرت امام آمد، به ریاست جمهوری نیز رفتند، آن زمان سپاه تهران جای فعلی شورایعالی امنیت ملی بود. آنجا به حاج احمد گفتم کجا می‌روی که گفت می‌خواهم پیش رئیس‌جمهور بروم، ما بعد به دیدار حضرت امام رفتیم که ایشان دیر آمد اما حضرت امام، حاج‌احمد را پذیرفت. بعد در همان خیابان یاسر در پیاده‌رو نقشه‌ای را پهن کرد و گفت رژیم اشغالگر قدس آمده جنوب لبنان را گرفته است، از آنجا به بعد بچه‌ها را جمع کردند، البته بنده به دلایلی نتوانستم بروم اما حاج‌احمد با گروهی از نیروها عازم سوریه شدند ولی چون کشورهای دیگر نیرو نفرستادند حضرت امام تصمیم گرفتند و گفتند که نیروها برگردند و یک گردان آمد.

خود سوری‌ها چرا آنطور که باید و شاید حمایت نکردند؟

کوثری: یک وحشتی از رژیم اشغالگر قدس وجود داشت. با توجه به جنگ‌های 6 روزه و جنگ‌های سال 1973 و 1967 آنها دچار چنین وحشتی از اسرائیل بودند بنابراین کشورهای اسلامی مانند مصر و سوریه و لبنان، اردن و حتی عربستان نتوانسته بودند مقابل اسرائیل دوام بیاورند و شکست خورده بودند، اسرائیل نیمی از صحرای سینا را در مصر اشغال کردند. رودخانه کرانه باختری را همان زمان از اردن گرفت و هنوز دست آنهاست، ارتفاعات جولان را همان زمان از سوریه گرفت و هنوز دست آنهاست، مزارع شبعا متعلق به لبنان را نیز گرفت و هنوز دست آنهاست، در نهایت آنها وحشتی از اسرائیل داشتند، اینجا بود که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اعلام کرد که ما می‌توانیم در مقابل اسرائیل بایستیم اما کشورهای عربی برای مقابله نیامدند لذا حضرت امام وقتی که دید آنها کلک می‌زنند و کار را از اصل موضوع منحرف می‌کنند فرمودند که راه قدس از کربلا می‌گذرد و نیروها بازگشتند.

*مجموعه شورایعالی دفاع به جمع‌بندی رسیدند و امام هم پذیرفت

برخی معتقدند وسعت دید و منظومه تصمیم‌گیری حضرت امام بسیار مبسوط‌تر از آن بود که ایشان این مسئله مهم را در نظر نگیرند.

کوثری: بالاخره مسئولان به این نتیجه رسیده بودند، مجموعه شورایعالی دفاع به این جمع‌بندی رسیدند و به همین دلیل امام هم پذیرفته بودند؛ چون پیامبر خدا هم با مشورت اصحاب خود از نظر قطعی خود برمی‌گشتند.

فارس: درباره هسته اصلی شکل‌گیری حزب‌الله لبنان صحبت بفرمایید با توجه به اینکه بخشی از نیروهای قوای تیپ محمد رسول الله(ص) برای آموزش لبنانی‌ها جهت مقابله با اسرائیل آنجا ماندند.

کوثری: در مجموع رفتار و اعمال بچه‌ها و اینکه یک تعدادی آنجا ماندند تا آموزش و انتقال تجربه به نیروهای لبنانی را انجام دهند باعث شد تعدادی از نیروهایی که مقیدتر به اسلام ناب بودند جدا شوند و بمانند، سیدعباس موسوی و سیدحسن نصرالله آمدند و هسته اولیه حزب‌الله را تشکیل دادند، یعنی زمانی که دیدند بچه‌های تیپ محمدرسول‌الله به آنجا رفته‌اند و به جای اینکه به مشروب‌خوری و الواطی بپردازند -چون متاسفانه نظامی‌های دنیا این کار را می‌کنند- اینها به حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) می‌رفتند و با مردم خوب برخورد می‌کردند لذا وقتی رفتار رزمنده‌های قوای محمد رسول الله را می‌دیدند خودشان متوجه می‌شدند که قضیه خیلی فرق می‌کند.

* احمد متوسلیان از پایه‌گذاران حزب‌الله لبنان بود

بنابراین رفتار حاج‌احمد یا حاج همت و افرادی دیگر بسیار تاثیرگذار بود؛ آن زمان آنها از نتیجه پیروزی در عملیات فتح‌المبین و عملیات بیت‌المقدس نیز اطلاع پیدا کرده بودند بنابراین رفتار تیپ حضرت رسول الگوی آنها قرارگرفت و این باعث شد تشکل جدیدی که در لبنان درست کردند به عنوان حزب‌الله نام بگیرد؛ بنابراین نقش حاج‌احمد متوسلیان در تشکیل حزب‌الله لبنان نه تنها موثر بلکه قطعی و از پایه‌گذاران حزب‌الله لبنان بود.

*علت سفر چهار دیپلمات به بیروت

در بحث اعزام 4 دیپلمات به بیروت صحبت‌های زیادی مطرح شده است، آنها چرا به بیروت رفتند؟

کوثری: روحیه همه فرماندهان سپاه از جمله حاج‌احمد چه در مریوان و چه در جنوب و در عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس اینگونه بود که اگر می‌خواستند با دشمن درگیر شوند و عملیات کنند، ابتدا خودشان به شناسایی می‌رفتند و وضعیت زمین و آخرین وضعیت دشمن را ارزیابی می‌کردند لذا حاج‌احمد گفته بودند برویم و اسنادی را که در سفارت‌مان در لبنان هست سریع‌تر بیاورند و همزمان آخرین وضعیت بیروت و اسرائیل را نیز شناسایی کنند که ببینند اسرائیل تا کجا پیشروی کرده و وضعیت به چه شکل است.

با توجه به صحبت امام مگر قرار نبود ما وارد جنگ با اسرائیل نشویم؟

کوثری: آنها که رعایت نمی‌کردند، آنها اگر به بیروت می‌رسیدند که البته رسیده بودند تمام اسناد و مدارک را از سفارت ایران می‌بردند. اسرائیل که رعایت مسائل دیپلماتیک و قانون را نمی‌کند و حتی می‌خواهم بگویم که اگر رعایت می‌کردند که این دعواها شکل نمی‌گرفت، بنابراین آنها خود را حاکم جهان و فراتر از قانون حساب می‌کنند، به هرحال چهار دیپلمات در منطقه‌ای که وارد لبنان می‌شوند، توسط فالانژیست‌ها دستگیر شدند و از اینجا به بعد دیگر خبری از آنها نداریم.

اخیرا وزیر دفاع اعلام کرد که حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او زنده هستند و ما آنها را از اسرائیل می‌خواهیم، در این باره این موضع جدید وزیر دفاع نظر شما چیست؟

کوثری: بالاخره برخی می‌آیند و خبرهایی می‌دهند، من اتفاقا با وزیر دفاع صحبت کردم.

* ما چهار دیپلمات را از رژیم اشغالگر قدس طلب داریم

مدرک ایشان دال بر زنده بودن این 4 دیپلمات چه بود؟

کوثری: بالاخره نفراتی می‌آیند و این مسئله را می‌گویند اما دو حالت وجود دارد، اگر آنها زنده هستند باید به صورت زنده به ما تحویل داده شوند و اگر شهید شده‌اند باید پیکر آنها به ما داده شود، به هرحال ما این مسئله را  از رژیم اشغالگر قدس طلب داریم؛ ما از سازمان بین‌الملل نیز این مسئله را مطالبه می‌کنیم که چطور برای اسرای اروپایی، آمریکایی و یا اسرائیلی فعالیت و واسطه گری می‌کنند تا قضیه حل و فصل شود اما اکنون حدود 34 سال است در این قضیه هیچ اقدامی انجام نداده‌اند و ما از این تشکیلات عریض و طویل حقوق بشر سازمان ملل که فقط ادعا دارد، گلایه داریم. آنها فقط نقاط منفی را می‌بافند و از منافقین گزارش می‌گیرند و علیه ایران فعالیت می‌کنند در حالی که هیچ اقدامی برای این 4 نفر که اسامی آنها مشخص بوده و مصونیت دیپلماتیک هم دارند اقدامی صورت نمی‌گیرد.

«احمد متوسلیان» از پایه‌گذاران حزب‌الله لبنان بود/ اسرائیل تا ابد برای چهار دیپلمات به ما بدهکار است/ بخش اعظم کمک‌های مالی به فلسطین مردمی است/ فیش‌های نجومی ناشی از عدم نظارت دولت و مدیران ضعیف است

*اقدام اساسی برای چهار دیپلمات صورت نگرفته است

آیا از اسرائیل شکایتی به سازمان ملل شده است؟

کوثری: این را باید از وزارت خارجه بپرسید چون چیزی بیرون نیامده که ما مطلع باشیم؛ البته دستگاه دیپلماسی ما باید این مسئله را دائما رسیدگی کند،‌ کمیسیون امنیت ملی در مسئله امام موسی صدر جلساتی را برگزار کرد، در نهایت می‌خواهم بگویم اگر هر دستگاهی مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد کار پیش می‌رود، این مسائل به وزارت امور خارجه مربوط می‌شود چرا که ارتباط با کشورهای دیگر فقط باید از طریق وزارت خارجه صورت بگیرد، در زمان آقایان ولایتی و خرازی اقداماتی انجام شد اما آن اقدام اساسی نبود چرا که ما به صورت مستقیم با اسرائیل ارتباط نداریم.

*اسرائیل تا ابد برای چهار دیپلمات به ما بدهکار است

حاج احمد متوسلیان در هیچ ارگان و سازمانی به نام شهید و یا جاویدالاثر ثبت نشده است آیا این مسئله پیگیری‌های سیاسی این پرونده را با مشکل مواجه نمی‌کند؟

کوثری: علت این موضوع این است که هیچ کس نمی‌تواند به صورت قطعی بگوید شهید شده یا زنده هستند و بنابراین ما هم به صورت نهایی نمی‌گوییم؛ اما ما این مسئله را فراموش نمی‌کنیم و در هر صورت این 4 نفر را از اسرائیل مطالبه می‌کنیم و این پرونده باید بالاخره برای ما تعیین تکلیف شود از این رو تا ابد از اسرائیل این 4 دیپلمات را طلبکار هستیم.

سردار با توجه به برگزاری باشکوه و پرشور روز قدس در کشور در خصوص اهمیت مسئله روز جهانی قدس و دفاع از ملتهایی همچون فلسطین، عراق و سوریه بفرمائید؟

کوثری: امام (ره) که چارچوب انقلاب اسلامی را مشخص کردند، یکی از آنها بحث نامشروع دانستن رژیم اشغالگر قدس است و علت آن است که مردم اصلی سرزمین فلسطین را در حدود بیش از 5 میلیون نفر آواره کرده‌اند و این مسئله با حمایت سازمان ملل و انگلستان و اروپا آنجا را اشغال کرده‌اند و جز خباثت و جنایت کار دیگری در  منطقه انجام نمی‌دهند لذا صاحب اصلی سرزمین قدس ملت مظلوم فلسطین که  هستند. 

نظر شما درباره بیانیه سردار سلیمانی برای شیخ عیسی قاسم هشدار به حاکمان بحرین چیست؟

کوثری: این مسئله نهایت خباثت آل خلیفه در بحرین است، مردم بحرین داشتند با آرامش کار را دنبال می‌کردند و حتی کوچکترین تعرضی هم به کسی نشده بود و فقط با شعار و مطرح کردن شعارهایشان کار را پیش می‌بردند اما حالا می‌گویند که شیخ عیسی قاسم بحرینی نیست، آیا خود آل خلیفه بحرینی است؟ اینهاست که کاری می‌کند مردم جلوی حاکمان و دولت بحرین بایستند. خود حاکمان بحرین متعلق به عربستان هستند.

مانند زمان طاغوت که سال 53 شاه گفت حزبی به نام حزب رستاخیز ایجاد شده و هر کسی عضو این حزب نشود باید از ایران برود، او می‌خواست در ظاهر یکپارچگی کشور را نشان دهد اما کار او از روی عقل نبود، از این طرف می‌بینیم که رهبر انقلاب فرمودند حتی کسانی که نظام و بنده را قبول ندارند، حق رای دارند و می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، طبیعی هم هست، تعدادی هم هستند که خوششان نمی‌آید مگر ما باید آنها را به زور مجبور کنیم که طرفدار نظام باشند اما این ها در چارچوب قانون می‌توانند زندگی و خواسته خود را مطرح کنند اما  اینکه بگوییم چون قبول ندارید باید از کشور بروید هم خباثت، جنایت و اوج نفهمی حاکمان بحرین است اما در مقابل حاج قاسم این مسئله را بسیار محکم بیان کرد که شما خیال نکنید اگر تا الان مردم بحرین ساکت بودند در آینده نیز همان طور خواهد بود.

*فیش‌های نجومی ناشی از عدم نظارت دولت و مدیران ضعیف است

اخیراً بحث فیش های حقوقی و درخواست مردم برای برخورد با صاحبان فیش‌های نجومی در جامعه پررنگ شده است  اما برخی معتقدند دولت عزم جدی برای برخود با صاحبان فیش‌های نجومی یا قدرت لازم برای این کار را ندارند، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

کوثری: هر جا که در هر دولتی نظارت نباشد این مسائل پیش می‌آید چون در برخی موارد مسئولان و مدیران ضعیف هستند و با پول زیر مجموعه خود را ساکت می‌کنند، آن زیر مجموعه برای اینکه خودش بتواند بهره‌ای ببرد هوای مدیران را دارد تا به خودش انتقادی وارد نشود، ما این مسئله را در مجلس هم مطرح کردیم، مثلا در همین دولت یکی از ایراداتی که ما گرفتیم این بود که گفتیم چرا آقای نوبخت سال گذشته گفت ما به سازمان برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری 37 درصد اضافه می‌کنیم؟ پس باید این روال برای همه باشد، مگر جاهای دیگر متخصص ندارند؟ به هر حال با اینکه ما این مسئله را مطرح کردیم اما بی توجه نسبت به آن گذشتند. ما حتی گفتیم مرکز پژوهش‌های مجلس باید 20 درصد اضافه تر باشد درحالی که 20 درصد کمتر است، نکته‌ای که وجود دارد این است که هم باید مجلس نظارت کند و به ویژه کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصادی و برنامه و بودجه باید نظارت داشته باشند.

این مسئله نشان می‌دهد که در طول مجلس کوتاهی شده و نظارت درستی صورت نگرفته است. من این حرف را زمانی که مجلس هم بودم گفته‌ام. درباره حق ماموریت ها زمانی که نماینده بودیم بنده و خانم اخوان دو طرح به مجلس آوردیم اما نمایندگان رای ندادند، ما گفتیم نباید برای یک روز ماموریت این قدر مبلغ بالا در نظر گرفته شود و حداقل باید نصف شود،‌ ما حتی نمایندگان دولت را هم دعوت کردیم اما در نهایت این طرح قبول نشد.

*شرکت‌های دولتی لجام گسیخته عمل می‌کنند

این مسئله دو بعد دارد؛ بیگانگان و ضد انقلاب این مسئله فیش‌های حقوقی را به کل نظام وصل می‌کنند در حالی که رهبر انقلاب صریح و محکم اعلام کردند که مسئله فیش‌های نجومی باید پیگیری و مشخص شود اما موضع دولت می‌ماند که به نظر من اگر دولت می‌خواهد محبوبیت پیدا کند باید جلوی این موضوع را بگیرد؛ ما در پایان مجلس هشتم گفتیم حقوق مادام العمر برای نمایندگان باید لغو شود، استدلال ما هم این بود که مردم برای 4 سال به یک نماینده رای داده‌اند و نباید این مسئله به عنوان مادام العمر مشمول حقوق شود. مگر کسانی که هر شب بر لب مرز و در معرض خطر حضور دارند چقدر حق ماموریت می‌گیرد.

در شرکت‌هایی که وابسته به دولت هستند و بانک‌ها واقعا به صورت لجام گسیخته عمل می‌شود، یک مدیر و یا یک نماینده و مسئول باید در چارچوب حرکت کند و هر کس می‌خواهد باشد تفاوتی ندارد، بحث فیش‌های نجومی مردم را بدبین می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    احمد چیز دیگری بود.خدا همه رزمندگان اسلان از جمله حاج محمد کوثری را پاداش بزرگ عطا کنه.
  • شهرداد ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    پا به پای شما هستیم. تا شهادت
  • مهم ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    آنجا به حاج احمد گفتم کجا می‌روی که گفت می‌خواهم پیش رئیس‌جمهور بروم، ما بعد به دیدار حضرت امام رفتیم که ایشان دیر آمد اما حضرت امام، حاج‌احمد را پذیرفت. بعد در همان خیابان یاسر در پیاده‌رو نقشه‌ای را پهن کرد و گفت رژیم اشغالگر قدس آمده جنوب لبنان را گرفته است، از آنجا به بعد بچه‌ها را جمع کردند، البته بنده به دلایلی نتوانستم بروم اما حاج‌احمد با گروهی از نیروها عازم سوریه شدند ولی چون کشورهای دیگر نیرو نفرستادند حضرت امام تصمیم گرفتند و گفتند که نیروها برگردند و یک گردان آمد
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ان شاالله صحیح و سالم به وطب بازمیگردند
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    دولت باید اقدامات اساسی درباره فیش های حقوقی انجام بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس