دیوید کامرون گفت که در پی رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، باقی اروپا می‌خواهد "نزدیک‌ترین روابط ممکن" را با کشورش حفظ کند.

 به گزارش مشرق، نخست وزیر انگلیس پس از بحث درباره همه پرسی با رهبران اتحادیه اروپا گفت که همکاری تجاری و امنیتی در آینده روابط نقش حیاتی خواهد داشت.

اما او گفت که مهاجرت یک "نگرانی بزرگ" در میان رای دهندگان بریتانیایی است و با توجه به آن دسترسی به بازار واحد اتحادیه اروپا یک چالش بزرگ خواهد بود.

این در حالی است سیاستمداران آلمانی پافشاری کرده‌اند که بریتانیا نمی‌تواند "جنبه‌های خوب" اتحادیه اروپا را برای خود "دستچین" کند.

پیشتر در روز سه شنبه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت که اگر بریتانیا می‌خواهد دسترسی به بازار واحد را حفظ کند باید حرکت آزادانه را بپذیرد. مرکل گفت که رای خروج بریتانیا در شام کاری رهبران اتحادیه اروپا "به طور فشرده و عمیق" مورد بحث قرار گرفته است.

او گفت:‌ "همه ما از نتایج مایوس هستیم و روشن کردیم که رویه حقوقی باید فعال کردن ماده ۵۰ از سوی بریتانیا باشد."

به گزارش بی.بی.سی کامرون گفته که این کار را به عهده دولت بعدی پس از کناره گیری خود در ماه سپتامبر خواهد گذاشت:‌ "همگی به این نتیجه رسیدیم که پیش از آن، نمی‌توان مذاکرات رسمی یا غیررسمی داشت."

مرکل گفت که کامرون توضیح داده که چطور در انتظار نتایج متفاوتی در همه پرسی بوده اما افزود که "ما سیاستمداریم؛ نمی‌توانیم وقت زیادی صرف عزاداری کنیم."

او گفت که "ما راهی برای بازگشت از این مسیر نمی‌بینیم. الان وقت خیالپردازی نیست، بلکه وقت تامل بر واقعیت است."

"غم‌زده و تاسف بار"

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی، گفت که بریتانیا برای فعال کردن ماده ۵۰ "ماه ها وقت ندارد"؛ این کار به معنی شروع گفت‌وگو برای خروج از اتحادیه اروپا خواهد بود.

کامرون در نشست سران اتحادیه اروپا درباره همه پرسی بریتانیا برای رهبران ۲۷ کشور دیگر اتحادیه توضیح داد. انتظار می‌رود این آخرین حضور او در نشست سران پیش از کناره گیری باشد.

او به خبرنگاران گفت که مباحثات "در جوی آرام، سازنده و هدفمند" انجام شد.

نخست وزیر انگلیس گفت که تصمیم گیری در مورد پیشبرد مذاکرات مربوط به شرایط جدایی از اتحادیه اروپا به عهده نخست وزیر بعدی خواهد بود و علیرغم "لحن غم زده و تاسف بار" نسبت به تصمیم بریتانیا نسبت به آن "احترام جمعی" وجود دارد.

او اخطار داد که سرکشی بر سر تردد آزادانه می‌تواند فرصت یک معامله تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا را از بین ببرد و گفت که "نگرانی خیلی بزرگی" در مورد مهاجرت "همراه با مساله حاکمیت ملی و توانایی کنترل این بخش ها" وجود دارد.

دفتر نخست وزیری انگلیس گفت که پیام او به رهبران اتحادیه اروپا این بود که اگر خواهان روابط اقتصادی نزدیک با بریتانیا هستند "نمی‌توانند از مساله مهاجرت طفره بروند."

یک منبع آگاه در دولت گفت:‌ "کامرون معتقد است که یکی از مسائل کلیدی در کمپین همه پرسی و در نتیجه علت رای خیلی ها به خروج، این برداشت است که هیچ کنترلی بر ابعاد مهاجرت و تردد آزادانه وجود ندارد. این یکی از عوامل بود."
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس