روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مستند از اختلاس محموله های بزرگ تسلیحاتی اهدایی سازمان سیا به گروه های تروریستی تکفیری توسط سازمان جاسوسی کشور اردن خبر داد.

گروه جهان مشرق- روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مستند از اختلاس محموله های بزرگ تسلیحاتی اهدایی سازمان سیا به گروه های تروریستی تکفیری توسط سازمان جاسوسی کشور اردن خبر داد. 

نیویورک تایمز:فروش تسلیحات اهدایی سیا توسط اردن+سند
تسلیحاتی که آمریکایی‌ها برای تروریست‌های جبهه‌النصره، احرار الشام، جیش الاسلام و دیگر گروه‌های تروریستی نزدیک به القاعده ارسال می‌کردند، بلای جان خودشان شده است. در طول یک ماه گذشته سه حادثه تروریستی در مناطق مرزی اردن و سوریه روی داد که نشان می‌دهد با تامین خطوط تماس در سوریه توسط ارتش این کشور، میل به رفتن به داخل خاک اردن بسیار زیاد است. همین مساله نیز باعث شد تا آمریکایی‌ها به این مساله حساس شده و دنبال سرنخ‌هایی بگردند که باعث کشته شدن چند آمریکایی شده است.

نیویورک تایمز:فروش تسلیحات اهدایی سیا توسط اردن+سند
در همین رابطه مقامات آمریکا و اردن اعلام کردند که مأموران اطلاعاتی اردن پس از سرقت تسلیحات ارسالی از سوی سازمان سیا، آمریکا و عربستان سعودی برای معارضان سوری،‌ این تسلیحات را در بازار سیاه به سوداگران اسلحه فروخته‌اند. لازم به ذکر است که این تسلیحات با کشتی به اردن حمل می‌شد و از آنجا به مرزهای سوریه می‌رفت تا در اختیار تروریست‌ها قرار بگیرد. روزنامه نیویورک تایمز در این خبر مدعی شد که مقامات «اداره تحقیقات فدرال» (اف بی آی) آمریکا پس از ماه‌ها تحقیق پیرامون حادثه تیراندازی در یک پایگاه آموزشی پلیس در امان- پایتخت اردن- که به کشته شدن پنج نفر از جمله دو آمریکایی انجامید، دریافتند که در حمله مزبور،‌ از این سلاح‌های مسروقه استفاده شده است.

نیویورک تایمز:فروش تسلیحات اهدایی سیا توسط اردن+سند

شایان ذکر است که این سرقت تسلیحاتی چندمیلیون دلاری که خبر آن برای نخستین بار به دنبال تحقیقات مشترک روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری الجزیره منتشر شد، از پیامدهای ناخواسته و پیش بینی نشده برنامه های تسلیح و آموزش معارضان سوری است که دولت اوباما امیدوار بود تحت کنترل و نظارت دقیق خود در اردن به انجام برساند. نیویورک تایمز به نقل از مقامات اردن اعلام کرد مأموران اردنی که در این سرقت دست داشتند، با فروش این تسلیحات و کسب یک ثروت بادآورده به خرید اجناس لوکسی همچون تلفن آیفون مبادرت کردند. به نوشته این روزنامه، سرقت و فروش دوباره تسلیحات – شامل تفنگ کلاشینکف،‌ خمپاره انداز و نارنجک انداز دستی (آر.پی.جی)-  سبب شد که بازار سیاه اسلحه با ورود سیل آسای تسلیحات جدید روبرو شود.

نیویورک تایمز:فروش تسلیحات اهدایی سیا توسط اردن+سند

این درحالیست که «محمد المومنی» وزیر اطلاع رسانی دولت اردن اعلام کرد که اتهامات وارده به مأموران اطلاعاتی اردن مبنی بر دست داشتن در این سرقت تسلیحاتی «کاملاً نادرست» است. اما مقامات «سی آی اِی» و «اف بی آی» آمریکا از هرگونه اظهارنظر در این‌باره خودداری کردند. «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بدون اشاره مستقیم به این اتهامات اعلام کرد که روابط همکاری جویانه آمریکا با اردن به قوت خود باقیست.

نیویورک تایمز:فروش تسلیحات اهدایی سیا توسط اردن+سند

در این میان نکات متعددی در مورد دخالت اردن در سوریه وجود دارد. ارتش اردن که پیش از شروع بحران ارتباط تنگاتنگی به ارتش سوریه داشت عملاً مخالف دخالت در این کشور است و به همین دلیل پرونده آموزش و کمک به تروریست‌ها از دست رکن دو ارتش خارج و در دست سازمان اطلاعات قدرتمند اردن قرار دارد که بیش از نیمی از هزینه جاسوسان و افسران آن را آمریکایی‌ها پرداخت می‌کنند. در داخل سازمان اطلاعات اردن هم بسیاری از افراد ملی‌گرای عرب وجود دارند که باز هم مخالف بحرانی شدن اوضاع سوریه و از هم پاشیدن این کشور هستند اما وابستگی تام و تمام کشور جعلی ساختگی اردن به کمک‌های آمریکا و سعودی باعث شده تا آنها رسما به بازیچه دست سران این کشور تبدیل شده و اختیاری از خود نداشته باشند.

نیویورک تایمز:فروش تسلیحات اهدایی سیا توسط اردن+سند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس