قوه قضائیه امروز با کمبود فراوان قاضی و 15 میلیون پرونده در گردش در سال مواجه است، چگونه می‌شود با این حجم پرونده با یک تعدادی قاضی محدود انتظار سرعت، دقت لازم، تحقیق در همه ابعاد در زوایای پرونده را داشته باشیم.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول دستگاه قضا در چهارمین روز از هفته قوه قضائیه در خطبه‌های پیش از خطبه نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد شهدای گرانقدر هفتم تیر سال 60 اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان قرار داریم و شاید بالاترین تفضلی که خداوند به ما کرده همین است که در هر سال یک ماه را که ماهی است با شرافت، با عظمت و همه اوقاتش افضل از همه اوقات است با تفضلات و با عنایات بی کران خودش در اختیار ما قرار داده است تا بتوانیم در این ماه پر برکت خود را بسازیم، تزکیه کنیم، به معرفت خود بیفزایم و به گذشته و آینده خود عنایت بیشتری کنیم. اگر گذشته اشتباهات و لغزش و کوتاهی داشتیم در این ایام با توفیق حضرت حق، توبه و استغفار کنیم و گذشته‌ها را پاک کنیم و برای آینده هم آینده‌ای مبتنی بر حق جویی و عدالت بنا بگذاریم.

وی گفت:‌ چه احسانی بالاتر از اینکه خداوند در این ماه قول داده که خواب مومنان را عبادت،‌ نفس‌ها را تسبیح، دعاها را مستجاب و اعمال را مقبول درگاهش قرار دهد و در یک شب قدر فضیلتی بالاتر از هزار ماه به اندازه یک عمر طبیعی انسان قرار داده است. اگر بتوانیم از این ایام خوب استفاده کنیم و شب قدر را به خوبی درک کنیم، مسلما توانستیم سعادت دنیا و آخرت را به دست بیاوریم.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: این هفته که به مناسبت شهادت معمار قوه قضائیه شهید آیت الله بهشتی و شهدای هفتم تیر نامگذاری شده است را گرامی می‌دارم و از خدای متعال علو درجات را برای همه شهدا و شهدای قوه قضائیه و هفتم تیر مسئلت دارم.

وی ادامه داد: در سال 60 از تیرماه به بعد، اتفاقی در ایران افتاد که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی شد. این اتفاق برگ زرینی از اثر بخشی شهادت و فرهنگ ایثار و شهادت است تا بدانیم که شهادت و ریخته شدن خون انسان‌های پاک در راه خدا چه آثار بسیار بزرگ و ماندگاری را به جای می‌گذارد. اگر آن شهید می‌خواست زنده بماند و تلاش کند چه بسا با بودنش و با همه تلاش‌هایش نمی‌توانست اثری که خونش در راه خدا ریخته شد، انجام دهد و به درجه‌ای برسد که نزد پروردگارش روزی بخورد و زنده باشد و آثار شهادت او نیز تا سال‌های سال اثربخش باشد.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای افزود: خون شهدای قوه قضائیه و همه شهدای انقلاب در عرصه‌های مختلف چه در عرصه جنگ و چه جریان‌های تروریستی که منجر به شهادت دانشمندان، علما و اقشار مختلف جامعه شد و این جنایتی که جنایتکاران به بار آوردند، اولا دست مدعیان دروغین مدافع حقوق بشر را رو کرد و ثانیا با ریخته شدن خون مظلومین بساط آن‌ها را درهم نوردید.

وی بیان کرد: استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار از قبل انقلاب تا به امروز جنایت‌های بسیاری را علیه ایران اسلامی مرتکب شده است. در طول این 37 سال هر جنایتی که توسط تروریست‌ها، آدم کش‌ها، ضدانقلاب‌ها رخ داده به نحوی آمریکا در آن شریک بوده و باید پاسخگو باشد. در سال 60 هم همه جنایت‌هایی که توسط منافقین تروریست و آم کش صورت گرفت از آن زمان تا به امروز مورد حمایت شیطان بزرگ آمریکا است.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای اظهار کرد: اگر خون این مظلومان نبود چه بساکه چهره این متظاهرین به اسلام و چهره کسانی که خود را انقلاب دو آتشه می‌دانستند و چهره کسانی که پشت سر منافقین قرار گرفته بودند و آن‌ها را از نظر اطلاعاتی، مادی و تجهیزات حمایت می‌کردند،‌ هیچوقت روشن نمی‌شد.

وی ادامه داد: آمریکا از قبل انقلاب تا به امروز ده‌ها جنایت مرتکب شده که یکی از آن‌ها حمایت همه جانبه از همه تروریست‌ها از جمله منافقین بود که این منافقین هزاران فرزندان عزیز این خاک و آب را از دست ما گرفتند. منافقین و سایر گروهک‌های ضدانقلاب تحت حمایت آمریکا بزرگانی چون آیت الله شهید بهشتی و یاران او را فقط در یک اقدام تروریستی از ما گرفتند. آن‌ها شهید آیت الله قدوسی، شهید لاجوردی‌ها، شهید سلطانی‌ها شهید کچویی‌ها و ... فقط ده‌ها شهید بزرگوار را در قوه قضائیه از این ملت گرفتند و در قوه قضائیه بر اثر جنایت مستکبرین و در راس آن آمریکا، 16 هزار شهید، جانباز، ایثارگر و آزاده برای ماندگاری و تثبیت انقلاب تقدیم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با طرح این سئوال که مگر می‌شود از این همه جنایت‌های آمریکا صرف نظر کرد، گفت: مگر می‌شود به چنین دشمنی اعتماد کرد و به شیطان بزرگی همچون آمریکا که در همه جنایت‌هایی که علیه ایران انجام شده مثل کودتاها، ترورها، تخریب‌های شخصیتی و فیزیکی، تحریم اقتصادی نقش داشته و فشارهای فراوان علیه این ملت از جوانب مختلف وارد شده است، دست دوستی داد. آیا اینکه امروز برخی تلاش می‌کنند چهره زشت، خشن،‌ خطرناک و افراطی آمریکا را تزیین کنند و از زشتی او بکاهند و آیا کار کسانی که امروز سعی می‌کنند جنایت‌های آمریکا را نه تنها بر ایران اسلامی بلکه بر بسیاری از کشورهای اسلامی جهان و اسلامی کمرنگ کنند و نگذارند که نسل جوان با این جنایت‌ها آشنا شوند، خیانت به ملت و انقلاب نیست.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: اگرچنانچه یک شیطان بزرگی مثل آمریکا،‌ امروز از همه جنایت‌های که کرده دست برمی‌داشت ممکن بود انسان حرفی بزند؛‌ اما آمریکایی که ضربه خورده و منافعش به خطر افتاده است امروز بیش از گذشته علیه این نظام کار می‌کند.

وی تاکید کرد: آمریکا و اذناب او در منطقه و در داخل بدانند که با ایستادگی و استقامت مردم و با رهبری‌های خداگونه‌‌ای که از طریق امام راحل در دهه اول و تا به امروز از طریق مقام معظم رهبری صورت گرفته، به فضل پروردگار بینی شان به خاک مالیده خواهد شد. استراتژی آمریکا مقابله با اسلام ناب است و باید بداند که اگر بخواهد با تغییر تاکتیک و روش‌ها مردم را فریب دهد، مردم ما هوشیار هستند با هوشیاری و با تبعیت از ولی فقیه تا آخر در مقابل ظلم و ستم همه ظالمان ایستاده‌اند و آمریکا اگر بخواهد از این به بعد چنگ و دندان نشان دهد این ملت عزیز آنچنان دندان او را خواهند شکست که برای همیشه پیشمان شود.

اژه‌ای بیان داشت: قوه قضائیه از ابتدای انقلاب تا به امروز از جمله ارگان‌ها و دستگاه‌هایی بوده که در صف اول مبارزه با استکبار و مبارزه با تروریست‌ها و مبارزه با هرگونه فساد اعم از فساد مالی، اخلاقی و امنیتی و فرهنگی بوده است و با کمک مردم و با اتکا به پرودگار با همه مفسدین، تروریست‌ها و کسانی که سعی می‌کردند آرامش و نظم اجتماع را به هم بزنند مقابله کرده و با کمک سایر دستگاه‌ها  وهمت مردم، آن‌ها را به مجازات اعمال ننگین خودشان برساند.

وی افزود: قوه قضائیه سعی کرده با همه کمبودها در مقابل شماتت افراد بدخواه، تهدیدات و تطمیع‌ها و فریبکاری‌ها به هیچ وجه از آن ماموریت‌هایی که اسلام، نظام اسلامی و  قانون اساسی بر عهده او گذاشته، کوتاه نیاید.

سخنگوی قوه قضائیه خطاب به مردم بیان داشت: آیا قوه قضائیه در نقطه مطلوب است، آیا توانستیم رضای خالق،‌ ولی امر و همه شهروندان را آنگونه که شایسته یک نظام اسلامی تامین کنیم؟ اما باید بگویم فرزندان شما در قوه قضائیه همه تلاششان را در جهت تعالی قوه قضائیه با منویات اسلام ناب و رهبری به کار گرفتند و مردم بدانند که حقیقتا در قوه قضائیه با همه مشکلاتی که هست، یک کار بسیار حجیم و سنگینی به دوش خادمان شما در دستگاه قضا وجود دارد که اگر لطف خدا و همت والای کارگزاران و مسئولان در این دستگاه نبود حقیقا فرسوده می‌شدند.

اژه‌ای یادآور شد: قوه قضائیه امروز با کمبود فراوان قاضی و 15 میلیون پرونده در گردش در سال مواجه است، چگونه می‌شود با این حجم پرونده با یک تعدادی قاضی محدود انتظار سرعت، دقت لازم، تحقیق در همه ابعاد در زوایای پرونده را داشته باشیم. حجم کار اجازه آن چیزی که مورد رضای مردم است که با دقت، با سرعت و با تحقیق همه جانبه پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد را غیرممکن کرده است.

وی تصریح کرد: از دولت و مجلس می‌خواهیم کمک کنند تا همانطور که قوه قضائیه توانست در برنامه پنجم توسعه در طول 5 سال، 4 هزار قاضی جذب کند، در برنامه ششم توسعه نیز بتوانیم به همین مقدار قاضی و متناسب با آن کارمند اداری جذب کنیم. اگر این کار را نکنیم قطعا موجب نارضایتی مردم می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: با وجود همه مشکلات موجود؛ تلاشمان بر این بوده که حداکثر خدمت رسانی به مردم را با توجه به اصلاح برخی قوانین و با استفاده از فناوری‌های جدید و با کمک مردم و  وقت گذاشتن بیشتر مسئولان قضایی انجام دهیم و رضایتمندی را بیشتر کنیم، البته هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم و فاصله داریم.

اژه‌ای در پایان ضمن تشکر از مقام معظم رهبری گفت: معظم له بیشترین کمک را چه از نظر رهنمودهایی که به قوه قضائیه داده‌اند و چه از نظر کمک‌های مادی و معنوی به دستگاه قضایی داشته‌اند و همچنین از مردم تشکر می‌کنم که با صبر و حوصله اولا نواقص و کمبودها را تحمل می‌کنند، واقعیت‌ها را درک می‌کنند و دستگاه قضا را در مواقع مختلف مثل قضایای فتنه 88 و امثالهم و مقابله با جریان‌های فساد مالی و اخلاقی که امروز با هردوی آن‌ها روبرو هستیم کمک می‌کنند و باید کمک‌ها را برای آینده ادامه دهند و از دولت و مجلس هم انتظار کمک بیشتر داریم.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: به همه مردم قول می‌دهیم که تا پای جان و تا آخرین نفس، با همه کاستی‌ها در مقابل همه مفسدان اقتصادی و اخلاقی بایستیم و با کمک شما دست همه مفسدان را از انقلاب اسلامی به فضل پروردگار کوتاه کنیم و از بدخواهی‌ها و فشارهای داخلی و خارجی هراسی نخواهیم داشت.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مهماندار هواپیما ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    به این میگن فاجعه چین با بیش از 1 میلیارد جمعیت 8 هزار پرونده قضایی دارد انوقت کشور شیعه 15 هزار پرونده
  • ناشناس ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    فاجعه باره برا یه کشور سردمدار تشیع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس