تولیت آستان قدس رضوی خدمت با نام امام رضا (ع) به مجاوران را گره‌گشای مشکلات محرومین و مستمندان دانست و از رسانه‌ها و مسئولان کمک به امر تسهیل زیارت را خواستار شد و کمپ را شایسته‌شان میهمان علی ابن موسی‌الرضا (ع) ندانست.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه‌شب در دیدار با اصحاب هنر و رسانه در تالار آیینه حرم مطهر رضوی، اصحاب هنر و رسانه را اخوان‌الصفا نامید و گفت: این نشست، نشست نمادینی است در جهت تقویت ارتباط با رسانه به‌عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان که هم بعد آگاهی بخشی و هم بعد امیدبخشی دارد.

وی تأکید کرد: رسانه به‌ویژه هنر و ادبیات با منعکس کردن دغدغه مردم و بازتاب عملکرد مسئولان می‌تواند در مسائل اجتماعی نقش تعیین‌کننده داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی چهار مسأله مهم را نیازمند پرداخت رسانه‌ای دانست و گفت: وجود حضرت رضا (ع) و پرداختن به شخصیت ایشان در جهان اسلام و نه صرفاً در عالم تشیع، مسئله زیارت، زائران و مجموعه آستان قدس چهار مسأله‌ای هستند که نیازمند پرداخت رسانه‌ای می‌باشند.

رئیسی بابیان اینکه زیارت به معنای رنگ گرفتن زائر از مرز و نقطه اعلام موضع و تصمیم‌گیری و تحول زائر است، تصریح کرد: مسئله زیارت به‌این‌علت که نقطه قوت ما و نقطه‌ضعف دشمن است، مورد هجمه بسیار است و پرداختن به این مسئله و 30 میلیون زائری که سالانه به مشهدالرضا می‌آیند اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با تأکید بر اینکه اقلیم‌ها و اندیشه‌های مختلف زائران در نقطه اشتراک زائر به وحدت می‌رسد، گفت: این‌ها همه به سبب عظمت این جایگاه عظیم است و پرداختن به مسئله زیارت و زائران داخلی و خارجی از این بعد حائز اهمیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین مجموعه عظیم آستان قدس را ازاین‌جهت که به برکت نام امام رضا (ع) شکل‌گرفته و در هر بخش اقدامات و فعالیت‌های ارزشمندی در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی انجام داده است را مهم توصیف کرد.

رئیسی رسالت اصلی آستان قدس را در حوزه فرهنگ و تبیین معارف قرآنی و دین و اهل‌بیت (ع) دانست و تأکید کرد: بااین‌حال به اقدامات صورت گرفته در حوزه زائرین و مجاوران حضرت رضا (ع) بسنده نکرده و با ارج نهادن به اقدامات تولیت مرحوم آستان قدس، رسیدگی به محرومین و مستمندان را با اعتقاد به پویایی و نگاه نو مبتنی بر غنای مبانی اصیل اسلامی اولویت خود قرار داده‌ایم.

وی بابیان اینکه در چشم‌انداز 20 ساله آستان قدس توجه به محرومین و مستضعفین لحاظ نشده است، گفت: همان‌طور که امام رضا (ع) در سیره‌شان در مواجهه با محروم نمی‌گفتند بدعادت می‌شود و نباید طعام داد، منشور هفتگانه رهبری در خصوص توجه به مستمندان موردتوجه ماست و ما باید با برنامه‌ریزی در این راستا گام برداریم.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه محرومیت‌زدایی وظیفه دولتمردان است، افزود: دولت باید با اصلاح نظام بانکی، نظام صادرات و واردات و نظام مالیاتی و درواقع شکل دادن به اقتصاد مقاومتی در رفع محرومیت بکوشد.

رئیسی بابیان اینکه کمک‌های کمیته امداد مشکلی از مستمندان رفع نمی‌کند اما مرهمی بر زخم و آلام نیازمندان محسوب می‌شود، گفت: ما به‌اندازه‌ای که می‌توانیم باید از مشکلات محرومین گره‌گشایی کنیم. باید از ظرفیت عظیم آستان قدس و زمینه خدمت‌گزاری به محرومین بهره بگیریم تا کاری متفاوت از نهادهای خیریه ارائه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه «خدمت» به نام امام رضا (ع) امر متفاوتی است که می‌تواند گره از کار نیازمندان بگشاید و اولویت ما در بحث خدمت مجاوران حضرت است، تصریح کرد: حق مشهد و مجاوران حضرت رضاست که مرجعیت علمی منطقه باشند فلذا دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و رسانه‌ها می‌بایست اقتضائات این مرجعیت علمی را بررسی کنند و زائران امام هشتم به سبب اینکه در محضر عالم آل محمد هستند باید سوغات علمی با خود به همراه ببرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تسهیل زیارت اولویت آستان قدس است، ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در تسهیل این امر توسط نهادهای استانی، کمپ را شایسته زائر و در شأن مهمان حضرت رضا (ع) ندانست و گفت: کمپ مناسب وضعیت جنگی و سیل و مواقع غیرقابل‌پیش‌بینی است نه برای مشهد که 12 ماه از سال زائر دارد؛ برای زائر کم‌درآمد باید آنچه شایسته است فراهم شود تا دغدغه اسکان نداشته باشد.

رئیسی بر زیارت آسان توأم با معنویت و روحانیت و عشق و دلدادگی به امام رضا (ع) را مطلوب توصیف کرد و از همه مسئولان خواست به آستان قدس نسبت به زیارت و امر تسهیل زیارت و توجه به مستمندان و محرومان بر مبنای رسالت فرهنگی آستان کمک رسانند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس