رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نسبت به سودجویی از کاربران فضای مجازی با اپلیکیشن‌های رایگان هشدار داد. برخی سودجویان اپلیکیشن‌های مخرب رایگانی در فضای مجازی منتشر کرده و از کاربران باج‌گیری می‌کنند.

 به گزارش مشرق، سرهنگ آذرخش رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی از کاربران ایرانی درخواست کرد مراقب نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های رایگان سودجو در فضای مجازی باشند.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا اعلام کرد: کاربران باید برای نصب هر گونه اپلیکیشن روی دستگاه‌های خود از جمله گوشی‌های هوشمند لپ‌تاپ، تبلت، ابزار و رایانه‌های خانگی، حتماً برنامه‌ی مورد نظر خود را از سایت‌های معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند، تهیه کنند.»

سرهنگ آذرخش ادامه داد: «البته توصیه می‌شود در هنگام خرید نرم‌افزار از فروشگاه‌های موجود در دنیای واقعی (فروشگاه‌های فیزیکی) نیز دقت داشته باشند که فروشنده، برنامه‌ی کاربردی مورد نظر را برای آنها نصب کرده و از نصب دیگر اپلیکیشن‌های غیر ضروری که ادعا دارند رایگان است، خودداری کنند.»

 او افزود: «برخی فروشندگان  فضای سایبری و فضای حقیقی بعد از مدتی با برقراری تماس با مشتری از طریق ایمیل یا تماس تلفنی ادعا دارند برای پشتیبانی اپلیکیشن به سایت خاصی مراجعه کرده و با پرداخت مبلغی برنامه‌ی کاربردی نصب شده بر روی سیستم خود را بروزرسانی و پشتیبانی کنند.

در برخی از این موارد فرد به سایت‌های فیشینگ هدایت شد و مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار می‌گیرند. این سایت‌ها بعد از دریافت پول فایل‌های بد‌افزار (ویروس) ارسال می‌کنند و کاربران به خیال فایل‌های پشتیبان، فایل‌های بد‌افزار ارسال شده را نصب می‌کنند.»

سرهنگ آذرخش در توصیه‌ای به کاربران ایرانی گفت: «هرگز به شرکت‌ها و افرادی که به بهانه‌ی پشتیبانی فردی اقدام به برقراری تماس تلفنی یا ارسال پیامک می‌کنند، اعتماد نکرده و تا از صحت و معتبر بودن شرکت اطمینان لازم را کسب نکرده‌اند، هیچ‌گونه اطلاعات و پولی را ارسال و در اختیار این گونه افراد قرار ندهند.»

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: «در یکی از جدیدترین شیوه‌های سوءاستفاده و کلاهبرداری، شاهد راه اندازی سایت‌هایی هستیم که ادعا دارند نرم‌افزارهای امنیتی می‌فروشند، اپلیکیشن‌هایی که برخی از آنها جعلی است و  عملکرد جاسوسی نیز دارند.»

او اعلام کرد: «افزایش دانش IT  برای کاربران ایرانی ضروری است. به جرأت می توان گفت تعداد زیادی از قربانیان کلاهبرداران سایبری به دلیل دانش محدود IT در دام این کلاهبردان می‌افتند و متضرر می‌شوند.»

بسیاری از ما، برخی از مواردی که سرهنگ آذرخش بیان کردند را در مغازه‌ی برخی از فروشندگان بازارهای موبایل و کامپیوتر سراسر کشور مشاهده کرده یا به برخی از این سایت‌های سوءاستفاده‌گر و کلاهبردار سر زده‌ایم. همانطور که این مسئول پلیس فتا اشاره کرد، با کمی مطالعه و کسب دانش IT از ضررهای غیرقابل جبران، جلوگیری کرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس