به گزارش مشرق به نقل از 24، این روزنامهنگار شناخته شده با پرسیدن سوالهایی خلاقیت خبرنگا ررا تقویت کرده و آنها را بر تمرکز بیشتر روی موضوع اصلی و خواندنی شدن گزارش وادار میکند. او در این زمینه به یک استاد روزنامهنگاری به نام «روی پیتر کلارک» نیز استناد میکند که معتقد است سردبیر وظیفه دستور دادن ندارد بلکه باید به خبرنگار نشان دهد که چه کار باید کرد. او توصیه میکند پیش از نوشتن هر گزارش این 6 سوال را از خود بپرسید:
1. اگر قرار بود این ماجرا را برای دوستتان تعریف کنید، چگونه میگفتید؟
فایده این سوال: احساس صمیمیت با مخاطب و پرهیز از ثقیلنویسی و طولانینویسی.
2. تیتر گزارش چیست؟
فایده این سوال: وقتی میدانید تیترتان چیست در واقع میدانید که گزارشتان درباره چیست و به شما در تمرکز و پیریزی ساختار گزارش کمک میکند.
3. از چه چیزی شگفتزده شدهاید؟
فایده این سوال: اساس این سوژه قابلیت پرداخت را دارد؟ چه جزئیات عجیبی آن را از نمونههای مشابه و تکراری متمایز میکند؟
4. سوالهای بدون پاسخ کدامند؟
فایده این سوال: نباید مخاطب را گول زد و تنها روی دانستهها مانور داد. اشاره به سوالات بی جواب، مخاطب و سایرین را به تفکر وادار میکند و در هرچه بیشتر روشن شدن ماجرا کمک میکند.
5. چه کار جدیدی میتوانید انجام دهید؟
فایده این سوال: قرار است مثل همیشه بنویسید یا این بار به سراغ نمودار بروید و یا لید رو گونه دیگری بنویسید و...
6. قرار است چه پیامی را به مخاطب منتقل کنید؟
فایده این سوال: در عصر ارتباطات، خبر منحصر به شما نیست. شما باید با تفسیر خبر و انتقال ارزشهای اخلاقی گزارش خود را متمایز کنید.