معاون توسعه مديريت و سرمایه انسانی دولت دهم، ریشه حقوق‌های نجومی را مصوبه دولت یازدهم اعلام کرد.

كدام مصوبه دولت، عامل پرداخت حقوق‌های نجومی است ؟/ دولت چگونه و با كدام قانون مي‌تواند از پرداخت هاي نجومي جلوگيري كند؟ گروه اقتصاد مشرقدکتر لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمایه انسانی دولت دهم، ریشه حقوق‌های نجومی در بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی را مصوبه دولت یازدهم اعلام کرد که به این دستگاه‌ها اجازه پرداخت‌های خارج از ضوابط را داده است.

فروزنده به خبرنگار مشرق گفت:‌ آنچه که این روزها درباره پرداخت حقوق‌های کلان به برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی مطرح شده، به سوء استفاده از برخی مجاری قانونی بازمی‌گردد.

معاون سرمایه انسانی دولت دهم گفت: بی‌عدالتی در پرداخت‌ حقوق، معضلی دیرینه در نظام اداری کشور بود که در دولت‌های قبل، طرح‌های مختلفی برای رفع این معضل ارائه و اجرایی شد. 

سال‌ها قبل، طرح نظام هماهنگ پرداخت اجرا می‌شد که به علت نواقص آن، تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار قوای مجریه و مقننه قرار گرفت.

وی که از طراحان قانون مدیریت خدمات کشوری بوده، افزود: در قانون مدیریت خدمات کشوری، تقریبا به تمامی منافذ پرداخت‌های ناعادلانه در نظام اداری کشور پایان داده شد و سر و سامانی به شکاف درآمدی حقوق‌بگیران دولتی داده شد. 

كدام مصوبه دولت، عامل پرداخت حقوق‌های نجومی است ؟/ دولت چگونه و با كدام قانون مي‌تواند از پرداخت هاي نجومي جلوگيري كند؟ مواد 72، 74 و 76 این قانون،  نحوه پرداخت حقوق و مزایا در دستگاه‌های اجرایی را به گونه‌ای تعیین کرد که سقف حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر نباید از هفت برابر حداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر تجاوز کند. در این قانون، برای حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکتهای دولتی نیز سقف معینی (حداکثر یک و نیم برابر) گذاشته شد.

فروزنده افزود: در قانون مدیریت خدمات کشوری، فقط گروه‌هایی چون اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و قضات از سازوکار پرداخت حقوق، مستثنا شدند و اساسا شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌های وابسته به دولت از سازوکار پرداخت حقوق طبق این قانون، مستثنا نشدند. 

نکته بعدی این است که در قانون مذکور گفته شده که کلیه دریافتی افراد اعم از حقوق، اضافه کاری، پاداش و همه موارد باید شفاف سازی شده و در فیش حقوق قید شود که این امر اجرایی نمی‌شود.

وی با تاکید بر قصور دولت در عدم اجرای احکام قانون مدیریت خدمات کشوری اضافه کرد:  اگر قانون مدیریت خدمات کشوری، به درستی اجرا می‌شد شاید ماجرای حقوق‌های نجومی پیش نمی‌آمد. متاسفانه شرکت‌ها‌، بیمه‌ها و بانک‌ها از احکام شفاف قانون مدیریت خدمات کشوری، تبعیت نکردند و دستگاه‌های ناظر هم با آنها برخورد نکردند.

فروزنده در ادامه افزود:  آنچه که راه را برای پرداخت حقوق‌های نجومی باز کرد، ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه بود. در بند (ح) ماده 50 قانون برنامه پنجم، به دولت اجازه داده شده که در شرایط خاص حقوق مربوط به شرکت های دولتی، بانک‌ و بیمه ها را طی دستورالعملی مشخص کند.

كدام مصوبه دولت، عامل پرداخت حقوق‌های نجومی است ؟/ دولت چگونه و با كدام قانون مي‌تواند از پرداخت هاي نجومي جلوگيري كند؟

وی افزود: در بند (ح) آمده است: هرگونه پرداخت خارج از مقررات فصل دهم قانون مديريت خدمات كشوري ممنوع است مگر در مورد فوق‌العاده خاص شركتهاي دولتي و بانكها و بيمه‌هاي مشمول ماده (4) و قسمت اخير ماده (5) قانون مديريت خدمات كشوري كه طبق دستورالعمل مصوب كارگروهي مركب از معاونت برنامه‌ریزی، معاونت توسعه مديريت و سرماية انساني رئيس‌جمهور و بالاترين مقام دستگاه متقاضي، اقدام مي‌شود.

به گفته فروزنده، دولت دهم از این حکم استفاده نکرد و کارگروه مذکور در این بند، هیچ‌گاه مصوبه‌ای برای استثنا کردن حقوق شركتهاي دولتي و بانكها و بيمه‌ها از سقف پرداختی مصرح در قانون مدیریت خدمات کشوری نداشت. اما در دولت یازدهم کارگروه مذکور به ریاست سازمان مدیریت تشکیل جلسه داد و به شركتهاي دولتي و بانكها و بيمه‌ها مجوز افزایش حقوق را داد. 

بنابراین،  به نظر می‌رسد پرداخت های نجومی اخیر ناشی از دستورالعملی است که برای اجرای بند فوق طی یکی دو سال اخیر به تصویب رسیده است.

فروزنده اضافه کرد: با توجه به توضیحات فوق، مشخص است که هم‌اکنون با یک خلأ قانونی برای مقابله با حقوق‌های کلان مواجه هستیم. یا باید دستورالعمل مذکور لغو شود یا این که قانون‌هایی که اجازه چنین دستورالعملی را داده‌اند، اصلاح شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • پروفسور سعید عالمی نابغه دوران ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    چرا به من از این حقوق های نجومی داده نمیشود تا بتوانم با همسرم و فرزندانم به بازار رویم و لباس بخریم و در بستنی فروشی ها دلی از عزا درآوریم
  • امیر ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    در دیزی بازه حیای گربه کجا رفته
  • علی جمشید ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    با سلام جای تاسف و ننگ داره برای مسئولین رده بالای کشور که مهندسین و کارشناسان حقوقشون تو شرکت های خصوصی مانند کارگر هست و کسی نیس بگه اقا فرق باسواد بی سواد چیه تو این مملکت ...بعد یه سری حقوق های چند میلیونی بگیرن ارزوهامون تو این مملکت سوخت ......خواهشا بچاپ ادمین
  • علی ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    بندازین گردن احمدی نژاد کی به کیه
  • سقراط ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    آقایون فرموده بودند یارانه ها را قطع می کنیم تا سطح رفاه را برای همه مردم ارتقاء دهیم. یارانه ها قطع شد و قیمتها هر روز و هر روز افزایش می یابد سطح رفاه وعده داده شده هم که خود ملاحظه بفرمایید.
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    باسلام چرا فقط از حقوق صحبت میکنید و از سوء استفاده تعدادی از مدیران که از بعضی از قوانین را تفسیر شخصی کرده واجازه پرداخت‌های خارج از ضوابط را مانند اضافه کار ؛ رفاهی ؛ ماموریت های داخلی و خارجی و پاداشهای (خارج از شمول ) را می دهند و شاید مبالغ ان بیشتر از حقوق باشد .
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    افراد و مراکزی که اینگونه تخلفات و فسادهای اقتصادی را مرتکب شده اند باید به این عنوان هم که مردم را نسبت به حکومت اسلامی و انقلاب بدبین میکنند و سبب اختلافات طبقاتی در جامعه اسلامی میشوند افشا و محاکمه شوند . این همان انحرافات وخطراتی است که امام راحل ره نسبت به تشکیل و تسلط طبقه اشراف و مرفهین بی دردمکرر هشدار میدادند .
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    مشرق اگه مردی که نیستی وبوی از انسانیت وشرف ملی وانقلابی نبردی چرا نظرات مخالف این قضیه را چاپ نمیکنید؟؟؟واقعا شماها ومسول سایت چه فکر کردی
  • ایرج ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    چرا باید قانونی تصویب بشه که نفعش را عده ای خاص ببرند و معضلاتش گریبانگیر جامعه بشه ، خیلی از کارگران زحمتکش هستند که چند ماه حقوق دریافت نمی کنند و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و با کوچکترین اعتراض یا اخراج می شوند و یا باید ضربه های شلاق را تحمل بکنند...
  • ابی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    حقوقهای نجومی ریشه ی قدیمی در اقتصاد داره که تنها مربوط به این دولت نیست . سالیان سال هست که عده ای خودشون رو کارمند نمیدونن بلکه مالک شرکتهای بزرگ وعمومی می دونن . حالا حقوق بالا هم نباشه از راههای دیگه در میارن .
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    این پرداختها ربطی به مصوبه هیچ دولتی نداشته و در آیین نامه های خاص بانک و بیمه آمده است. اگر میخواهید مطمئن شوید پاداشهای بیمه و بانک 5 سال اخیر را مقایسه کنید.
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    انشاالله حقوق های نجومی صرف دارو ودکتر بشه انشاالله
  • بدبخت ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    خدایا اینا دارن چه میگن راسته دروغه من فوق لیسانس دارم کار گیرم نمیادشماها دارین چه میگین ...
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    راست میگی برادر منم دقیقا مثل تو هستم
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    به خدا اگه مدیریت بلد باشن باز هم ادم دلش نمیسوزه
  • ناشناس ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    دادستان دیوان محاسبات : مجوز پرداخت حقوق های غیر متعارف در سال 93 صادر شد.
  • ناشناس ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    خزانه خالی است ! اما نه برای شما مدیران عزیز !
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    انداختن. خبر نداری؟
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    مشرق بذار یه چبزی یادت بدم اگه فلش پلیر روی گوشی نصب باشه میتوان برای کامنتها پاسخ گذاشت
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    شانتاژ نکن که مشخصه چنته ات خالیه و فقط هیاهو بلدی
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    چرا از انتشار نظر مخالف انقدر میترسی؟ ای طرفدار آزادی بیان!! ای مخالف توقیف روزنامه ها! باشه حتما ما سال ۹۶ به امثال شما رای میدیم مردم رو چی فرض کردی؟به قول اسوه ی ادب!! دیگه اون ... رو لولو برد.
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    شما برید به همون اسوه راستگویی رای بدید لیاقت هر کسی بیش از فهمش نیست
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    از مشرق درخواست می شود همانند فیش های حقوق مسئولین ،گزارش و تصویری از خودروهای سواری مسئولین که بعضاً خودروهای خارجی مثل تویوتا لند کروز، بنز و... می باشد(خودروهای تولید داخل نمی باشد) تهیه و به مسئولین عملکردشان را گوشزد کند. بعضی از سازمانها مسئولین چند سواری در اختیار دارند. حتی به مدیران رده چند خود نیز سواری در اختیار داده اند. هزینه سواری های مدیران از حقوق آنها بعضاً بیشتر می شود.
  • اسفندیار ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    اگر به قول شما این حقوق های نجومی مرتبط به دولت احمدی نژاد عزیز است خب خزانه دولت مرد بهاری پر بوده خزانه شما که خالی است پس شما چرا برای مدیرانتان اینقدر دست و دل باز شدید
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    امسال آقای فرزونده تا تشریف آوردن راس کار جلوی تبدیل وضعیت کارمندای بیچاره رو گرفتن ولی خودشون واسه خودشون هر کاری می کنن
  • اخراجي دل شكسته ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    با سلام .اگر درد دل من را بخوانيد مي مي فهميد مشكل كجاست . من مسؤل خزانه داری یکی از شرکتهایی بودم که در گزارشات مسئولین محترم برخی از دستگاه های نظارتی درمورد حقوقهای نجومی و سایر تخلفات دیگر آمده.که متاسفانه در سال ٩٣ بعد از دادن گزارش در مورد یکی از همین تخلفات مدیران آن شرکت به سازمان بازرسی کل کشور توسط مدیران آن شرکت به راحتی هرچه تمام اخراج شدم.و حدود ٩ ماه بیکار بودم .که البته پرونده آن در سازمان بازرسی موجود است..و البته همکاران دیگری که در این زمینه با سازمان بازرسی کل کشور همکارای نمودند با ترفندهای های مختلف شغل خود را مثل من از دست دادند.درد دل من این است که چه کسی باید از کسانی که شغل خود را برای حفظ بیت المال و ارزشها اینگونه به خطر می اندازند و اینچنین تلخ تاوان میدهند باید دلجویی و حمایت کند.؟. فكر نمي كنيد اگر من و أمثال من حمايت مي شديم و اينگونه خانه نشين نمي شديم ،ديگر متخلفان و زياده خواهان اينگونه بي شرمانه تاخت و تاز نمي كردند؟از رئيس جمهور محترم و ديگر مسؤلين مي خواهم كه پيگيري كنند .درد واقعي اينجاست . با تشكر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس