کد خبر 591600
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰

وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی‌اش اعلام کرد: آمریکا نباید در مسایل داخلی چین درباره تبت دخالت کند.

 به گزارش مشرق، بر اساس اعلام وزارت خارجه چین، در این گفت‌وگوی تلفنی وانگ یی، وزیر خارجه چین با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، طرف آمریکایی بار دیگر تایید کرد که تغییری در سیاست‌های آمریکا درباره "تبت به عنوان بخشی از چین" ایجاد نشده است و آمریکا از استقلال تبت حمایت نمی‌کند.

این گفت‌وگوی تلفنی پس از دیدار باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با دالایی لاما، رهبر معنوی تبت در کاخ سفید با وجود هشدار چین مبنی بر مخدوش شدن روابط دیپلماتیک انجام گرفت.

چین، دالایی لاما را به عنوان یک "جدایی طلب خطرناک" تلقی می‌کند. هم چنین این دیدار همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پکن درباره ادعاهای چین در منطقه مناقشه آمیز دریای چین جنوبی انجام گرفت.

اوباما و دالایی لاما پیش از این دیدار، آخرین بار در فوریه 2014 دیدار داشتند.

پکن مکررا واشنگتن را به دخالت در امور داخلی چین متهم می‌کند و از دیدارهای گاه و بیگاه رییس جمهوری آمریکا با دالایی لاما ناراضی است.

چین می‌گوید، دالایی لاما به دنبال جدایی تبت از چین است و وی را "گرگی در لباس میش" می‌داند. اما رهبر معنوی بوداییان تبت گفته است که به دنبال خودمختاری بیشتر تبت است نه استقلال آن.

پکن به هر ترتیبی است از رهبران کشورهای خارجی می‌خواهد تا با رهبر معنوی بوداییان تبت دیدار نکنند.

بسیاری از تبتی‌ها می‌گویند، چین مذهب و فرهنگ بودایی آنها را سرکوب می‌کند و آنها را از بهره بردن از پیشرفت‌های اقتصادی منطقه باز می‌دارد.

دالایی لاما از 1959 و در پی کودتایی ناموفق در تبت در هند در تبعید است.

هم چنین بنا بر بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه چین، دو طرف درباره  موفقیت نشست گفت‌وگوی اقتصادی و استرتژیک دو جانبه میان آمریکا و چین گفت‌وگو کردند اما جزئیات این مذاکرات اعلام نشده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس