کد خبر 566771
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

حدود یك هفته پس از سفر هیات سه نفره دفتر سیاسی طالبان افغانستان به اسلام آباد، اكنون رسانه های پاكستان به نقل از مقام های آگاه از احتمال بازگشت بدنه اصلی طالبان افغانستان رهبری ملا اختر منصور به مذاكرات صلح با دولت كابل خبر می دهند.

 به گزارش مشرق، هفته گذشته طالبان افغانستان سفر هیات سه نفر دفتر سیاسی این گروه در قطر به پاكستان را تایید واعلام كرد كه این سفر با هدف رایزنی برای فراهم كردن زمینه آزادی برخی زندانیان طالبان از جمله فردی به 'ملا برادر' و نیز سركشی به وضعیت مهاجران افغان در پاكستان انجام شد.

اما گزارش روز دوشنبه روزنامه اكسپرس تریبیون پاكستان كه تحولات مربوط به طالبان افغانستان را نسبتا دقیق دنبال می كند، حاكی است كه در جریان سفر هفته گذشته هیات طالبان، گفت و گوهایی میان این هیات و برخی مقام های پاكستان انجام شده و با وجود تشدید خشونت ها در كابل، بدنه اصلی طالبان تحت رهبری ملا اختر منصور پذیرفته است به روند مذاكرات صلح با دولت بازگردد.

برخی گزارش ها نیز حاكی است كه در جریان دیدارهای هفته گذشته طالبان با مقام های پاكستان، نماینده دولت چین نیز حضور داشته است.

مقام های پاكستان و چین ضمن تلاش برای جلب رضایت طالبان برای بازگشت به مذاكرات صلح، از این گروه خواسته اند دست به اقدامات خشونت آمیز در افغانستان نزند.

مذاكرات مستقیم میان دولت كابل و طالبان افغانستان در تابستان سال گذشته به میزبانی اسلام آباد آغاز شد و دور اول این مذاكرات نیز همان زمان برگزار شد اما مدت كوتاهی پس از آغاز این مذاكرات، اعلام خبر ناگهانی مرگ ملا عمر رهبر سابق طالبان، باعث شد تا روند مذاكرات صلح متوقف شود.

گروه چهارجانبه ای متشكل از پاكستان، افغانستان، چین و آمریكا از سال گذشته تا كنون با برگزاری چهار نشست عمده، تلاش های زیادی برای فراهم كردن زمینه از سر گیری مذاكرات صلح افغانستان انجام داده اند اما این نشست ها تاكنون هیچ نتیجه ملموسی به دنبال نداشته است.

طالبان افغانستان خواسته هایی را از جمله آزادی زندانیان طالبان، تجدید نظر در لیست های سیاه تهیه شده علیه طالبان و تعیین جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان به عنوان شروط خود برای حضور در پای میز مذاكراه با دولت كابل مطرح كرده و تاكید دارند تا زمانی كه این خواسته ها برآورده نشود، مذاكراتی در كار نخواهد بود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس