کد خبر 591594
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

طبق اظهارات برخی از مسئولان جنبش‌های حماس و فتح، دیدارهای گفت‌وگو محور این دو جنبش در دوحه شکست خورده است و جنبش فتح ضمن اعلام مخالفت با برنامه‌های اجماع ملی و اصرار بر برنامه‌‌های سیاسی خاص خود نشست دوم را ترک کرده است.

 به گزارش مشرق، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، جبریل الرجوب، یکی از رهبران جنبش فتح اظهار داشت: پیام‌های متعددی برای ابلاغ به حماس وجود دارد. تحولات منطقه‌ای که رخ داد از جمله شکست جنبش‌های اسلام‌گرا در کشورهای عربی موجب غلبه وضعیت ملی شد.

الرجوب تاکید کرد: حماس باید این وضعیت را که بزرگترین نمونه آن تونس است، درک کند. برادران ما در جنبش حماس باید بفهمند که فتح توطئه نکرده زیرا منافع ملی و داخلی را برای همه انتخابی استراتژیک، مفید و لازم می‌داند.

این نماینده جنبش فتح در ادامه از حماس خواست تصمیم بگیرد که یا بخشی از مردم فلسطین باشد و یا غیر آن.

در  مقابل جنبش حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد که فتح با در نظر نگرفتن توافقنامه‌های قبلی به ویژه آنهایی که به پرونده کارمندان، فعالیت دوباره شورای قانونگذاری و برنامه‌های توافق ملی مربوط می‌شوند، دیدارهای فعلی در دوحه را به شکست کشاند.

حماس در ادامه این بیانیه آورده است: هیات فتح در جلسات و دیدارها شرکت نکرده و در جلسه دوم از گفت‌وگوها دست کشید.

این هیات با پذیرش برنامه‌های اجماع ملی که در یادداشت توافق ملی منعکس شده، مخالفت کرده و بر اعمال برنامه‌های سیاسی خاص خود جهت اجرا در دولت آتی اصرار ورزید.

سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس،  فتح را مسئول شکسکت مذاکرات و دیدارهای دو طرف در دوحه دانست و ضمن اشاره به مخالفت فتح با برنامه‌های اجماع ملی گفت: فتح همچنان از پرونده کارمندان چشم پوشی کرده و بر عدم مشروع بودن آن و عدول از توافقنامه فعالیت شورای قانونگذاری اصرار دارد.

ابوزهری در ادامه فتح را به دلیل اصرارش برای اعمال برنامه‌های سازمان آزادی بخش فلسطین مسئول کامل شکست این مذاکرات دانست و این در حالی است که این برنامه‌ها به دلیل آنکه سازمان آزادی بخش فلسطین اشغالگری را قبول ندارد، مورد تایید حماس نیستند.

با این وجود سخنگوی حماس تاکید کرد که این جنبش باز هم به مسئولیت‌های خود در  قبال مردم فلسطین عمل کرده و تلاش می‌کند با وجود این موضع‌گیری‌های فتح، آشتی ملی را در فلسطین محقق سازد.

دو هیات از جنبش‌های فتح و حماس در طول چند روز گذشته در دوحه دیدارهایی با یکدیگر جهت رفع اختلافات و تحقق آشتی ملی داشته‌اند اما مسائل مربوط به پرونده کارمندان و برنامه‌های دولت همچنان مانعی بر سر راه پایان یافتن اختلافات میان آن دو هستند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس