کد خبر 591366
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹

حادثه شهران تلنگری برای مدیریت بحران کلان شهر تهران امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، رئیس اداره گاز استان تهران و مدیر عامل مترو تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش مشرق، درویش مدیر عامل مترو تهران، صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران و سعید مومنی رئیس اداره گاز استان تهران شب گذشته 29 خرداد به بررسی ابعاد حادثه شهران به عنوان تلنگری برای مدیریت بحران کلان شهر تهران پرداختند.

صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که نتیجه تحقیقات حادثه شهران به کجا رسیده است گفت: حادثه شهران ناشی از نشت گاز و انفجار ناشی از نشت بوده است به طوری که یکی از لوله های اصلی در شهران مورد آتش سوزی قرار گرفت و لذا علت حادثه نشست زمین بوده است که موجب شد فشار به لوله اصلی بیاید.

وی با اشاره به عوامل مختلفی که سبب نشست زمین می شود خاطر نشان کرد: نشست زمین به جهت استفاده از منابع آب های زیرزمینی، خشک شدن خاک و عوامل دیگر صورت می گیرد.

صادقی با بیان این که در دقایق اول حادثه مقامات قضایی در صحنه حضور یافتند بیان کرد: مقامات قضایی با تماس با کارشناسان رسمی دادگستری خواهان رسیدگی فوری به موضوع شدند.

سعید مومنی رئیس اداره گاز استان تهران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی پیرامون علت حادثه شهران گفت: علت حادثه انتشار گاز نبوده است بلکه آتش سوزی در اثر پاره شدن لوله گاز بوده است

صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران همچنین در خصوص این که نشست زمین به چه میزان معلوم کار مترو بوده است گفت: لوله گاز در دو متری سطح زمین و ایستگاه مترو در 20 متری سطح زمین قرار دارد ضمن این که کارگاه مترو دو ماه قبل عملیات اجرایی خود را در منطقه انجام داده بود و عملیاتش در آن جا در اتمام رسیده بود و در آن ساعت نیز هیچ فعالیتی در کارگاه مترو صورت نمی گرفته است.

در زمان وقوع حادثه، مترو تهران هیچ گونه عملیات اجرایی در محل نداشته است

هابیل درویش مدیر عامل مترو تهران نیز به عنوان یکی دیگر از مهمانان امشب گفتگوی ویژه خبری درباره این که کارگاه مترو به چه میزان در بروز حادثه سهم داشته است اظهار داشت: ما در محل حادثه کارگاه مترو داریم ولی در آن ساعت هیچ گونه عملیات اجرایی در محل نداشتیم و اگر آن جا کار می کردیم از آن جایی که 300، 400 پرسنل معمولاً در محل عملیات اجرایی احداث خطوط مترو کار می کنند تلفات بالایی می دادیم.

وی ادامه داد: ما تونل های متروی منطقه مربوط به حادثه را حفاری، تحکیم و شات کرده ایم و از منطقه عبور کردیم و در آن جا عملیات اجرایی انجام نمی دادیم.

مدیر عامل مترو تهران همچنین تصریح کرد: گودالی که در محل وقوع حادثه وجود دارد بعد از انفجار به وجود آمده و این انفجار سبب شده بود که مخروطی به 150 و 200 متری اطراف محل وقوع حادثه پرتاب شود ضمن این که تمام تونل های ما نیز پر آتش شده بود و تمام تاسیسات ما نیز آن جا ذوب شده است

درویش با تاکید بر این که موضوع باید کارشناسی شود یادآور شد: اختلاف سطح لوله گاز و محلی که ما آن جا عملیات اجرایی انجام می دهیم حدود 22 متر است به این معنی که ما 22 متر زیر لوله گاز فعالیت می کردیم بنابراین نشست زمین و گودالی که به وجود آمده نمی توانسته معلول حفاری های روزهای گذشته شرکت مترو تهران باشد.

قانون مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد

صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران تهران در بخش دیگری از اظهاراتش درباره علل ناهماهنگی دستگاه های مسئول وضعف مدیریت بحران در زمان روز حادثه بیان داشت: متاسفانه ما مدیریت یکپارچه شهری نداریم که در زمان نیاز تنها یک نفر پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: زمانی که افراد مختلف کارهای جزیره ای انجام می دهند و اقدامات تحت مدیریت یکپارچه شهری نباشد بحث ناهماهنگی به وجود می آید که این ناهماهنگی موجب می شود یا کارها توسط دستگاه های مسئول به طور موازی انجام شود یا تداخل به وجود آید یا اصلاً اقدامات متناسب صورت نگیرید.

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با بیان این که متاسفانه قانون مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد اظهار داشت: در کشورهای موفق در بحث مدیریت شهری تمام اختیارات شهر تحت یک مدیریت یکپارچه مدیر شهر است به این معنی که دستگاه های خدمات رسان شهری با هماهنگی یکدیگر کارهای خدماتی خود را انجام می دهند.

صادقی تصریح کرد: در بحث عدم مدیریت یکپارچه شهری اتفاقی به نام حبس اطلاعات می افتد به این معنی که به طور مثال اداره آب از اقدامات اداره گاز و یا اداره گاز از اقدامات اداره برق و یا آب خبر ندارد و هر یک از این ها بی خبر از اقدامات یکدیگر به خدمات رسانی می پردازند.

وی یادآور شد: شهرداری تهران سالیان سال است که طرح مدیریت یکپارچه شهری را به دولت پیشنهاد داده که متاسفانه این طرح هم اکنون در کمیسیون های تخصصی دولت مسکوت مانده است.

وجود مدیریت یکپارچه بحران در شهر تهران

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با اعلام این خبر که ما در بحث مدیریت بحران شهر تهران مدیریت یکپارچه داریم گفت: بر اساس این بحث قانون مشخص کرده شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران وجود داشته باشد که مسئولیت آن نیز با شهردار تهران است و تمامی دستگاه ها هم در این شورا باید اقداماتشان را به صورت یکپارچه انجام دهند که بر این اساس ما در کمتر از 12 ساعت بعد از وقوع حادثه توانستیم با هماهنگی کامل به حداقل 250 هزار خانواده ای که تحت تاثیر این حادثه قرار گرفته بودند خدمات رسانی کنیم.

در صورت فراهم شدن شبکه زیرساخت مخابراتی اتصال خطوط تلفن را شروع می کنیم

داود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران نیز درباره علل تاخیر در اتصال تلفن های ثابت و همراه منطقه شهران بیان داشت: محل وقوع حادثه نزدیک مرکز مخابراتی شهید کاظمیان بوده که حوضچه های اصلی فیبرنوری  و کابل های اصلی شرکت مخابرات در همان محدوده واقع شده ضمن این که در اثر وقوع حادثه حدود 200 متر از کابل های اصلی منطقه از بین رفته است.

وی با بیان این که ما در ابتدا مشکل اتصال خطوط تلفن همراه را حل کردیم و در این حوزه مشکلی نداریم به علل تاخیر اتصال خطوط تلفن ثابت منطقه شهران اشاره کرد و گفت: منطقه به سه بخش تقسیم می شود، شمال مرکزی حدود 3 هزار و 500 شماره تلفن است که این تعداد  خطوط تلفن نیز بعد از ظهر دیروز وصل شده است، شرق مرکز که شامل 4 هزار خط تلفن است که بخشی از این خطوط امروز وصل شده و بقیه آن نیز فردا وصل خواهد شد.

زارعیان ادامه داد: بخش اصلی خطوط تلفن منطقه مربوط به جنوب یا غرب مرکز است که اتصال این خطوط منوط به این است که زیرساخت اصلی یا زیرسازی اصلی آماده شود و شهرداری آن محل را تحویل ما بدهد که همکاران در شهرداری نیز قول داده اند که طی امشب یا فردا محل را تحویل ما دهند و بعد از آن ما نیز بلافاصله کار اتصال خطوط تلفن این بخش را نیز شروع خواهیم کرد.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: اگر بتوانیم شبکه زیرساخت آن منطقه که لازم است که کانال سازی شود امشب یا فردا از شهرداری تحویل بگیریم بلافاصله اتصال خطوط تلفن را شروع می کنیم.

23 دستگاه اجرایی خدمات مختلف در سطح شهر تهران ارائه می کنند

رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران نیز درباره عدم تحقق بحث مدیریت یکپارچه شهری در کشور اظهار داشت: هم اکنون 23 دستگاه اجرایی خدمات مختلف را در سطح شهر تهران ارائه می دهند.

وی یادآور شد: بر اساس قانون برنامه می بایست وظایف تصدی گری  دستگاه ها به یک مدیریت واحد واگذار شود تا یک مدیریت یکپارچه شهری بتواند آن ها را به صورت یکپارچه مدیریت کند که متاسفانه احکام مربوط به این بحث در برنامه 5 ساله اجرایی نشده  و این بحث سال ها است که مسکوت مانده است.

وی یادآور شد: پیشتر پیشنهادی که در مرکز مطالعات شهرداری عنوان شده بود و سپس به لایحه ای تبدیل شد و در اختیار وزارت کشور و سپس دولت قرار گرفت که الان در کمیسیون های تخصصی دولت در حال بررسی است

تقی پور همچنین تصریح کرد:  در صورت تحقق این بحث شورای شهر تهران نیز می تواند از سوی شورای عالی استان ها لایحه ای به مجلس ارائه کند که البته این اقدام در دستور کار قرار داشت که با توجه به این که پیشنهاد شهرداری هم اکنون در هیئت دولت در حال بررسی است این اقدام صورت نگرفت.

در بخش دیگری از این بحث صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران تهران در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که دستگاه هایی که چون آتش نشانی، هلال احمر، اداره آب، برق و گاز در اسرع وقت سر صحنه حادثه وارد شدند یادآور شد: حادثه ساعت 4 و 29 اتفاق افتاد که تا ساعت 6 و 10 دقیقه  حادثه کاملاً مهار شد.

ضرورت وجود کرسی مدیریت بحران در هیئت دولت

وی مجدداً در خصوص بحث مدیریت بحران نیز اظهار داشت: متاسفانه مدیریت بحران جایگاه اصلی خود را در کشور ندارد و این در حالی است که در خیلی از کشورهای موفق دنیا جایگاه مدیریت بحران در بالاترین مقام تصمیم گیر  مثل هیئت دولت است که متاسفانه در کشور ما  هیئت دولت کرسی مدیریت وجود ندارد و مدیریت بحران به وزارت خانه ای سپرده شده که الا ماشالله  کار اولویت دار دارد.

در بخش پایانی این بحث محمد پرورش مدیر عامل آب و فاضلاب تهران نیز در تشریح علل نشست زمین در منطقه بیان داشت: بحث قنوات مربوط به حوزه کاری آب و فاضلاب نیست و بخشی از این بحث مربوط به حوزه شهرداری است و بخش دیگر نیز مربوط به حوزه آب و منطقه ای استان تهران است.

وی درباره این ابهام که آیا علت نشست زمین نشت آب بوده است بیان داشت: یک گروه کارشناسی قرار است علت وقوع حادثه را بررسی و نتیجه را به مردم اعلام کنند اما از آن جایی که ما با حوزه مترو یا با حوزه های خدمات رسان دیگر مرتبط هستیم اگر نشت آب وجود داشته باشد همکاران ما به سرعت اطلاعات را دریافت و به محل مراجعه می کنند و مرکز 122 ما به صورت آنلاین اطلاعات را در این حوزه رصد می کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه پیش از وقوع حادثه هیچ اطلاع رسانی مربوط به نشت آب انجام نشده بود .
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس