کد خبر 590676
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷

وزارت خارجه عراق در بیانیه ای نسبت به سخنان و دخالت سفیر عربستان سعودی در امور داخلی عراق هشدار داد.

به گزارش مشرق، «احمد جمال» سخنگوی وزارت خارجه عراق با هشدار به «ثامر السبهان» سفیر عربستان سعودی در بغداد از دخالت وی در امور عراق انتقاد کرد.

به گزارش وبگاه خبری «رودآوا»، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای نسبت به دخالت های عربستان سعودی نوشت: پیش از این نیز وزارت خارجه عراق سفیر عربستان در بغداد را فراخوانده و به او ابلاغ کرده است که سفیر عربستان باید تابع قوانین و مقررات بین المللی مربوط به تعامل سفراء با رسانه ها و نحوه سخن گفتن با افکار عمومی باشد و از دخالت در امور داخلی عراق بپرهیزد و برای توسعه روابط دوجانبه تلاش کند؛ به ویژه اینکه عراق در مقطع کنونی درحال جنگ با تروریسم است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق در این بیانیه گفته است: ما هرگز به هیچ سفیری اجازه نخواهیم داد با انتقال دشمنی کشور با سایر کشورها به عراق، از مأموریت دیپلماتیک خود برای فرقه افکنی در این کشور استفاده کند و وزارت خارجه عراق مطابق توافق وین در مورد روابط دوجانبه، اقدامات لازم و مناسب را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.

وزارت خارجه عراق 24 ژانویه گذشته سفیر عربستان را در اعتراض به سخنان وی در رسانه ها درباره نقش نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) فراخواند و مراتب اعتراض خود را به وی رساند.

سفیر عربستان 23 ژانویه سال گذشته گفته بود: «مخالفت کردها و اهالی استان الانبار با ورود نیروهای بسیج مردمی به مناطق آن ها نشان می دهد که نیروهای بسیج مردمی در بین جامعه عراق مقبولیتی ندارند».

وزارت خارجه عراق در واکنش به این اظهارات السبهان، آن را دخالت آشکار عربستان سعودی در امور داخلی عراق دانست.

نیروهای بسیج مردمی موسوم به الحشد الشعبی پس از آنکه تروریست های داعش بر اثر خیانت برخی مسئولان شهر موصل توانستند این شهر و سایر مناطق شمال عراق را اشغال کنند، با فتوای «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی قدر عراق تشکیل شد.

این هفته آقای سیستانی در واکنش به اتهام های برخی مبنی بر تهاجم نیروهای بسیج مردمی به اهالی سنی مذهب مناطق عراق تأکید کرد: «نیروهای بسیج مردمی تنها برای مبارزه با داعش تشکیل شده و این نیروها از برادران سنی خود در برابر داعش و تروریست ها حمایت می کنند».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس