علیرغم فشار آمریکا و تلاش آل سعود برای نا امن سازی بغداد، دولت عراق عملیات نظامی برای آزادسازی فلوجه را آغاز کرد. عملیات فلوجه تأثیر راهبردی بر محیط امنیتی عراق دارد.

به گزارش مشرق، دکتر رضا سراج در تحلیلی بر اعلام آزادسازی فلوجه نوشت:

علیرغم فشار آمریکا و تلاش آل سعود برای نا امن سازی بغداد، دولت عراق عملیات نظامی برای آزادسازی فلوجه را آغاز کرد. عملیات فلوجه تأثیر راهبردی بر محیط امنیتی عراق دارد.

آزادی فلوجه و تأثیر بر امنیت بغداد، کربلا و سامرا

اهمیت جغرافیایی و راهبردی فلوجه :

فلوجه در استان پهناور الانبار در 69 کیلومتری بغداد واقع شده و از شرق به بغداد، از شمال به سامرا، ازجنوب به کربلا و از غرب به الرمادی متصل می باشد. این شهر از 40 سال پیش، کانون تجمع هواداران بعثی صدام بوده است. فلوجه پایگاه اولیه القاعده (ابو مصعب الزرقاوی) عراق و خواستگاه اصلی نظامی، اعتقادی و میدانی تروریست های بعثی-تکفیری است. فلوجه کمربند راهبردی در محیط امنیتی عراق می باشد.

مراحل عملیات فلوجه :

عملیات ارتش و بسیج مردمی عراق در فلوجه با محاصره این شهر آغاز شد. در مرحله دوم، مناطق حاشیه و پیرامونی آزاد گردید. گشودن دروازه های خروج و تخلیه مردم از فلوجه، مرحله سوم عملیات است. عملیات آزادسازی شهر به صورت قطعه به قطعه در مرحله چهارم، در دست اقدام است. پاکسازی شهر و خنثی سازی تله های انفجاری مرحله پنجم عملیات خواهد بود.

دستاوردهای عملیات آزادی فلوجه :
- تامین امنیت بیشتر بغداد (کاظمین)
- ارتقاء امنیت ناحیه شمالی کربلا
- تثبیت امنیت در الرمادی و استان الانبار
- ارتقاء امنیت در سامرا و استان صلاح الدین
- انسداد مسیر ارتباطی داعش با سعودی و اردن

نتیجه :

فلوجه کمربند محیط امنیتی عراق است و آزادسازی آن، باعث تقلیل توان عملیاتی و اضمحلال روانی تروریست ها در عراق خواهد شد. آزادی این شهر، راهبرد مقاومت را در عراق نهادینه می کند. ضمن آنکه آزادسازی فلوجه، بخشی از روند قدرت نمایی ایران در منطقه نیز خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • اهوازی ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    مبارکه.ترکیه و عربستان خوب تودهنی خوردند.
  • اهواز ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    الحمدالله علی هذا انتصار العظیم و انشاالله قطع جمیع الیادی عربستان الخبیثه و اعوانهی و تحریر جمیع اراضی العراق المظلومه و المقدسه و سوریه البطله
  • اسفندیار ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    به نظر من چون بعضی ها به اسم ایران از قدیم الایام حساسیت داشته اند چطور است به جای ایران بگوئیم احمدی نژاد «جمهوری اسلامی احمدی نژاد» بالاخره در دنیا هم ایران را به نام این عزیز می شناسند نتایج بهتری هم بدست می آید مملکتت احمدی بی سر و سامان شده است
  • اسفندیار ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    دکتر احمدی نژاد در سفر به آمل وقتی که از زمین باران خورده و خیس عبور می کردند به محافظان و همراهانشان گوشزد کردند که از جاهای خشک عبور کنند تا مبادا دارند به خانه مردم وارد می شوند آنجا را آلوده کنند داش محمود اسیر مرامتیم
  • محمدرضا ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    یاالعجب چه ربطی به موضوع داشت؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس