کد خبر 590665
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷

گرد و خاک موجود در آسمان کرمانشاه عواقب آشکار و پنهانی دارد که بارها در مورد آن سخن گفته شده که در کنار بی‌تدبیری دولتمردان، آنچه امروز کاملاً محسوس است و بیش از هر چیزی حقیقت دارد، وجود هوایی است که نفس کشیدن در آن سخت است.

به گزارش مشرق، هوای کرمانشاه امروز بدون اینکه نیاز به اعلام هواشناسی، محیط زیست، مدیریت بحران، دانشگاه علوم پزشکی و... کاملا در وضعیت بحرانی و اضطراری قرار دارد و این وضعیت چنان آشکار است که تقریبا کسی جز در موارد ضروری از خانه بیرون نمی‌آید.

این وضعیت پر از گرد و غبار و وجود ریزگزدهای خطرناک علاوه بر اینکه در نخستین گام بر روی تنفس مردم اثر می‌گذارد، موجب به‌وجود آمدن مشکلات دیگری نیز شده و خواهد شد که بارها و بارها توسط متخصصان امر و افراد صاحب‌‎نظر بدان اشاره شده است.

گرد و خاک موجود در هوا علاوه بر اینکه موجب افزایش بیماری‌های تنفسی و پوستی می‌شود و برای کودکان، سالمندان و زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی خطرناک است، موجب اثرگذاری بر کاهش محصولات کشاورزی و تغییرات اکوسیستمی و جغرافیایی می‌شود که بسیار وضعیت خطرناکی است و قطعا باید مسؤولان مربوطه در این زمینه وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام دهند.

مردم شهرهای غربی و جنوبی کشور که هشت سال در خط مقدم مقابله با دشمن بودند، امروز نیز در مقابله با گرد و خاک در خط مقدم قرار دارند که این جای بسی تاسف دارد و اینکه چرا این مناطق که در زمره زیباترین مناطق کشور هستند، چرا باید با این وضعیت دست و پنجه نرم کنند و البته جمله «مردم با ریزگردها کنار بیایند!» از سوی معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز به نوعی بی‌احترامی به این مردم صبور و انقلابی محسوب می‌شود.

وجود این آب و هوای آلوده و خطرناک به‌دور از موضوعات سیاسی، واقعا جای نگرانی دارد و راه افتادن کمپین‌هایی در محکومیت این وضعیت و با ماهیت ابراز نگرانی از وجود گرد و غبار بسیار زیاد و گاها 10 برابر بیش از حد استاندارد، اعتراض مردم در صف نانوایی، اتوبوس، تاکسی، خیابان و تمام مراودات اجتماعی نشان‌دهنده این است که دولت‌مردان این مطالبه عمومی را با جدیت دنبال کرده و با توجه به شعار "تدبیر و امید" فکری برای مدیریت آن کرده و مردم را بیش از این ناامید نکنند.

وجود ریزگردها عواقب تقریبا پنهان دیگری نیز دارد که علاوه بر اثرات آشکار آن که ذکر شد، اثرات دیگری نیز به‌دنبال دارد که از جمله آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مردم در چنین وضعیتی بسیار کمتر از خانه بیرون می‌روند و شهر تقریبا خلوت است و این وضعیت موجب رکود بیشتر بازار در این وضعیت رکود، کم شدن دخل رانندگان تاکسی و اتوبوس، پایین آمدن بیش از پیش چرخه تبادل اقتصادی و گردش پول و... می‌شود که قطعا اثر منفی بر اقتصاد مردم زیر خاک فرو رفته این دیار خواهد شد.

کم شدن میزان گردشگران و مسافران در چنین وضعیتی از دیگر عواقب این گرد و غبار است که این موضوع نیز صدمات جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد و همچنین اقدامات هزینه‌بر که برای زدودن گرد و غبار از سطح منازل، خیابان‌ها، اماکن و... صورت می‌گیرد در کنار هزینه‌های درمانی افرادی که دچار بیماری در هوای آلوده می‌شوند بخش دیگری از عوارض این وضعیت اسف‌بار است.

بارها رسانه‌ها، نمایندگان، خطبا، علما، افراد دلسوز و ... در مورد وضعیت موجود در مواقع وجود هوای بحرانی و اضطراری هشدار داده و صحبت‌های مختلفی در محافل مختلف و از طرق گوناگون مطرح شده است و آنچه امروز کاملاً محسوس است و بیش از هر چیزی حقیقت دارد، وجود هوایی است که نفس کشیدن در آن سخت است و گویی دولت یازدهم در این زمینه همچون بسیاری از موضوعات دیگر به‌جای اقدام و عمل، فرافکنی کرده و یا منتقدان را مورد حمله قرار می‌دهد، اما در این مورد باید گفت تمام مردم پای مطالبه به‌حق خویش ایستاده‌اند.

{$sepehr_album_41468}

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    ایلام نفس نمیکشه
  • صاد ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    خوزستان را خدا رحمت کند
  • ناشناس ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    مشرق بنظر بمب اتمی اعراب علیه ایران همین ریزگردها هستند که براحتی و بی صدا هر جانداری را نابود می کنند.ما هیچ اهرمی برا تحت فشاردادن این کشورهابرای تثبیت شن ها و بیابان های خود نداریم؟
  • ناشناس ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    این بیابان های عراق زمان صدام هم بودند ولی طوفان های انجاریزگردها را به ایران نمی اورد.بهتر نیست ایران به جای صرف پول های خود برای جنگ سوریه با همکاری دولت عراق شن های بیابان های انجا را تثبیت کنندکه در حال نابودی ایران هستند؟
  • کرمانشاهی ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    مشرق جان از بیکاری رتبه اول کرمانشاه بنویس و بگو خواهش میکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس