کد خبر 589348
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

رهبر معنوی بوداییان تبت گفت، آنگ سان سوچی مسوولیت اخلاقی دارد تا برای کاهش تنش‌ها میان بودایی‌ها و اقلیت مسلمانان روهیجا در میانمار تلاش کند.

 به گزارش مشرق، «دالایی لاما» رهبر معنوی بوداییان تبت دوشنبه گفت که در دیدار با «آنگ سان سوچی» رهبر دوفاکتوی میانمار بر این مساله تاکید کرده است. سوچی پس از پیروزی قاطع حزبش در انتخابات پارلمانی، ماه آوریل در سمت مشاور دولت میانمار روی کار آمد. این سمت پس از انتخاب اولین دولت دموکرات در پنج دهه گذشته، ایجاد شد.

دالایی لاما در مصاحبه با رویترز در واشنگتن گفت: او (سوچی) برنده جایزه صلح نوبل است، بنابراین به لحاظ اخلاقی باید برای کاهش تنش میان جامعه بودایی‌ها و جامعه مسلمانان تلاش کند. در واقع من به او گفتم که باید آشکارا سخن بگوید.

درگیری میان اکثریت بودایی‌ و اقلیت مسلمان در سال‌های اخیر بر پیشرفت اصلاحات دموکراتیک در میانمار سایه افکنده است. گروه‌های حقوق بشری به شدت از بی‌تمایلی سوچی برای رسیدگی به مشکلات و گرفتاری‌های مسلمانان روهینجا انتقاد کرده‌اند.  

دالایی لاما گفت، سوچی در پاسخ به درخواست او گفته است که شرایط «واقعا پیچیده» است.

رویکردهای خصمانه گسترده‌ای علیه مسلمانان روهینجا در این کشور اکثرا بودایی از جمله در میان برخی از اعضای حزب سوچی و حامیانش وجود دارد. بیش از 100 تن در خشونت‌‌های سال 2012 در ایالت راخین در غرب میانمار کشته شدند و حدود 125 هزار مسلمان روهینجا که بی‌خانمان شده بودند، در کمپ‌هایی که تحرکات آنها را به شدت محدود می‌کرد، پناه گرفتند.

رهبر معنوی بوداییان تبت گفت: به نظر می‌رسد برخی از راهبان بودایی در میانمار رویکرد منفی به مسلمانان دارند و بودایی‌هایی که چنین تفکراتی دارند باید چهره بودا را به خاطر داشته باشند. اگر بودا حضور داشت، قطعا از آن برادران و خواهران مسلمان محافظت می‌کرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرانی ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    چرا اینقدر دیر؟؟؟؟؟از کسی مانند دالای لاما و مذهب بودا بیشتر وسریعتر از اینها باید انتظار داشت....وحشیگری بوداییها بیشتر به یک وحشیگری قومی میمانست تا مذهبی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس