کد خبر 287384
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۵

گویا تنشها میان چین و آمریکا پایان نخواهد یافت، زیرا علاوه بر آنکه حمایت های واشنگتن از سیاست های کشورهای آسیای شرقی علیه پکن موجب بروز اختلافاتی میان دو رقیب شده "باراک اوباما" نیز قصد دارد تا با رهبر بودائیان تبت دیدار کند.

به گزارش مشرق، رویترز نوشت: "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، امروز جمعه  میزبان دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبتی خواهد بود. اقدامی که واکنش تند دولت چین را همراه داشته است.

این دیدار در "مپ‌ روم"، اتاقی که معمولا رئیس جمهور آمریکا در آن به دیدار رهبران جهان و شخصیتهای برجسته می رود، صورت می گیرد. وزارت خارجه چین از دولت آمریکا خواسته است نگرانی پکن را در این رابطه جدی گرفته و این دیدار را فورا لغو کند.

در همین رابطه چین هشدار داده که انجام این دیدار موجب آسیب رساندن جدی به روابط پکن و واشنگتن می شود.

پیشتر نیز دیدار رئیس جمهوری آمریکا و رهبر معنوی تبت، منطقه ای که اکنون در کنترل چین است، با واکنش‌ پکن مواجه شده بود. در سال ۲۰۱۱ پیش از انجام دیداری مشابه، مقامات چین از آمریکا خواسته بودند از آن صرف نظر کند. شینهوا در آن زمان با اعلام حساسیت موضوع استقلال چین، مخالفت شدید دولت  را با هر گونه دیدار مقامات خارجی با دالایی لاما در هر شکل ممکن اعلام کرده بود.

از سال ۲۰۱۱ تا کنون دیدار دیگری بین دالایی لاما و رئیس جمهور آمریکا صورت نگرفته و گفتگوهای سال ۲۰۱۱ نیز پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه ها انجام شده بود.

پکن رهبر معنوی بوداییان تبتی را متهم به استقلال طلبی برای این منطقه کوهستانی کرده است. اما دالایی لاما می‌گوید نه استقلال که به دنبال خودمختاری بیشتر برای این منطقه است.

دالایی لاما اکنون در آمریکا به سر می برد و کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با رد حمایت دولت آمریکا از استقلال تبت، اعلام کرد : این دیدار با راهبی که یک رهبر مذهبی و فرهنگی مورد احترام جهانی است صورت می گیرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در عین حال حمایت و نگرانی دولت آمریکا از موضوع حقوق بشر در منطقه تبت را ابراز کرده است.

دالایی لاما در سال ۱۹۵۹ میلادی و در پی قیام تبتی ها علیه دولت مرکزی چین، که نهایتا شکست خورد، منطقه تبت را به مقصد هند ترک کرد.

گروهی از تبتی ها خواهان استقلال بیشتر از چین هستند. دهها نفر از آنها در اعتراض به دولت چین به روشی که در میانشان معمول است طی سالهای گذشته خودسوزی کرده اند.

این موضوع در حالی رخ می دهد که در ماه های اخیر حمایت آمریکا از مواضع کشورهای شرق آسیا در مقابل چین، اختلافاتی را میان پکن و واشنگتن به وجود آورده است. کشورهای شرق آسیا در دریای چین اختلافاتی را با پکن دارند و چین برای حل این مشکل اغلب قدرت نظامی خود را به رخ این کشورها می کشد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس