کد خبر 605066
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

'آنگ سان سوچی' مشاور دولت میانمار در دیدار با رهبران اقلیت های قومی مسلح این کشور تلاش کرد زمینه تحقق هدف خود مبنی بر ایجاد آتش بس بین گروه هایی که برای چندین دهه ارتش میانمار را به خود مشغول کرده اند، محقق کند.

 به گزارش مشرق، 'سان سوچی' که حزبش در انتخابات سال گذشته میانمار به پیروزی دست یافت اما به دلیل تنگناهای قانون اساسی نتوانست رئیس جمهور شود، با برافراشتن پرچم صلح توانست به حکومت نظامیان این کشور که برای چندین دهه ادامه داشت، پایان دهد.

تلاش وی برای آتش بس و پایان درگیری اقلیت های قومی مسلح با نظامیان در حالی ادامه دارد که ارتش مورد تنفر و بی اعتمادی اقلیت ها است، اما شرایط همچنان از کنترل قابل توجهی برخوردار است.

به نوشته روز دوشنبه تارنمای شبکه خبر آسیا، با این وجود، همچنان گروه های اقلیت زیادی هستند که برای محقق شدن توافق آتش بس در سطح ملی باید به امضاکنندگان این توافق بپیوندند، موضوعی که دولت 'آنگ سان سوچی' امیدوار است در سایه نشست روز گذشته (یکشنبه) با تغییراتی مواجه شود.

'زاو هتای' معاون دبیر کل دفتر ریاست جمهوری میانمار در سخنانی گفت که 'سان سوچی' و برخی از دستیاران وی روز گذشته با پنج تن از رهبران شورای فدرال ملیت های متحد دیدار و گفت وگو کردند.

شورای فدرال ملیت های متحد به نمایندگی از همه گروه هایی که تاکنون با امضاء خود با آتش بس موافقت کرده و گروه هایی که از امضاء این موافقت نامه سرباز زده اند، با دولت این کشور دیدار کرده است.

'ان بان لا' از سازمان استقلال کاچین، شاخه سیاسی یکی از قدرتمندترین گروه های شورشی میانمار که تاکنون با ایجاد آتش بس موافقت نکرده است از جمله حاضران نشست بود.

'هلا مائونگ شو' از مشاوران دولت در امور صلح با اطمینان گفت که تشکیل این نشست ها باعث مطرح شدن سئوالات و پاسخ های زیادی برای هر دو طرف می شود.

از زمان استقلال میانمار در سال 1948 میلادی، این کشور با درگیری اقلیت ها با دولت مرکزی مواجه بوده که در آن بسیاری از این اقلیت ها با این عنوان که برای مدت طولانی مورد بی توجهی دولت مرکزی قرار داشته و از آنها سوء استفاده شده است خواستار کسب استقلال بیشتر از دولت هستند.

'آنگ سان سوچی' وعده داده است با برگزاری کنفراس صلح در تابستان سال جاری، به این میراث دردناک پایان می دهد.

بخشی از این درگیری ها که تاکنون منجر به آوارگی بیش از 240 هزار نفر شده مربوط به استان های شمالی میانمار از جمله استان 'شان' و 'کاچین' است که درگیری گروه های مختلف در آن همچنان ادامه دارد.

اگرچه 'آنگ سان سوچی' برای پایان به این قبیل منازعات راه حل دولت فدرالی را مورد توجه خود قرار داده، اما وجود محدودیت هایی قانونی از جمله مسائلی است که در مسیر تحقق اهداف وی دست انداز ایجاد کرده اند.

به رغم تلاش 'آنگ سان سوچی' برای پایان درگیری های قومی در میانمار، یکی از مسائلی که مورد بی توجهی کامل 'نماد دمکراسی و صلح' این کشور قرار گرفته، کشتار مسلمانان روهینگیا در استان راخین است.

مسلمانان روهینگیا که کشتار آنها در سایه بحث نام و واژه استفاده از این اقلیت به فراموشی سپرده شده است از سال 2012 مورد حمله بوداییان استان راخین قرار گرفتند و در رفتاری وحشیانه بیش از 650 نفر از آنان کشته و بیش از 100 هزار نفر نیز برای نجات جان خود مجبور به ترک خانه و کاشانه اشان شده اند.

'نماد دموکراسی و صلح' میانمار تاکنون اقدام خاصی برای پایان دادن به بحران نسل کشی در استان راخین انجام نداده است، و با فرض وجود محدودیت های قانونی در این کشور، وجود اراده شخصی از سوی 'آنگ سان سوچی' نیز به سئوال اذهان بسیاری از حامیان صلح جهانی تبدیل شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس