یک مقام سابق پنتاگون در کتابی که به تازگی منتشر کرده به یکی از تاریک ترین اسرار دولت آمریکا اشاره کرده است: همکاری بین سیا و سرویس های اطلاعاتی چین.

همکاری سیا و چین برای هدف قراردادن روسیهبه گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: مایکل پیلسبری مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در تازه ترین کتاب خود به همکاری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" با سرویس های اطلاعاتی چین برای هدف قراردادن روسیه اشاره کرده است.
این کتاب تحت عنوان "صد سال ماراتن" به چاپ رسیده است. چین واکنشی به افشاگری های این کتاب نشان نداده و همکاری های گذشته با سازمان سیا را تکذیب نکرده است،هرچند که یکی از مفسران چینی مرتبط با فعالیت های اطلاعاتی در این باره گفته است که نویسنده این کتاب در حال حاضر یک مشاور است و مطالبی که در این کتاب منتشر کرده است نشانگر دیدگاه اصلی آمریکا در قبال چین نیست.

همکاری پنهان سیا و چین بخشی از برنامه های پی در پی برای تضعیف اتحاد جماهیر شوروی بوده است، این همکاری ها زمانی افزایش یافته است که چین متوجه شده که مدل اقتصادی مارکسیستی-لنینیستی مسکو محکوم به شکست است. چین با بازنگری در نظام اقتصادی کمونیستی خود تصمیم گرفت تا برای کسب منافع اقتصادی، با آمریکا همکاری کند.

افشاگری های مربوط به همکاری اطلاعاتی چین و آمریکا در دهه 1970 میلادی احتمالا موجب شرمساری پکن خواهد شد. چین بارها از تلاش های سیا برای شکل دهی انقلاب دموکراتیک در این کشور و حمایت از دالایی لاما به شدت انتقاد کرده است. پکن همچنین سیا را به سازماندهی تظاهرات گسترده اخیر در هنگ کنگ متهم کرده است. آمریکا نیز هرگونه دست داشتن در تحولات سیاسی هنگ کنگ را رد کرده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    شاید روسیه هم با سازمان سیا همکاری داشته باشه ... در هر صورت همه موافق ضرر ایران هستند .... به نظر من روسیه و چین دست کمی از آمریکا نیستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس