کد خبر 589343
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱

مذاکرات صلح یمن در کویت در حال حاضر وارد مرحله سرنوشت‌سازی شده و نماینده سازمان ملل نهایت تلاش خود را برای تحقق راهکار سیاسی و حل اختلاف میان طرف‌های یمنی به کار گرفته است.

 به گزارش مشرق، اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن دوشنبه شب جلسه مشترکی را با هیئت‌های صنعا و دولت مستعفی یمن برای ارائه دیدگاه خود و نقشه راه پیشنهادی‌اش برای حل فراگیر بحران برگزار کرد.

به گفته منابع موثق، این دیدگاه شامل سه محور اصلی است که محور اول دربردارنده برخی اقدامات مقدماتی از جمله لغو بیانیه قانون اساسی که انصارالله آن را صادر کرده و لغو کمیته قانون اساسی و تمامی تدابیری که براساس این بیانیه اتخاذ شده بود، است. مرحله دوم شامل تشکیل یک کمیته نظامی بی‌طرف تحت نظارت سازمان ملل و متشکل از رهبران نظامی است که در جنگ به نفع هیچ یک از دو طرف شرکت نکرده‌اند. همچنین این مرحله شامل عقب‌نشینی از منطقه (الف) است که دربرگیرنده صنعاء، پایتخت یمن و کمربند امنیتی اطراف آن است. این اقدام با نظارت سازمان ملل صورت می‌گیرد تا مسیر برای بازگشت دولت مستعفی یمن ظرف دو ماه به پایتخت هموار شود.

به گفته منابع این مرحله همزمان با تکمیل روند عقب‌نشینی از بقیه شهرها و استان‌های تحت کنترل انصارالله و ارتش یمن و تحویل سلاح به دولت است. همچنین "دولت وحدت ملی" که شامل تمامی طرف‌های سیاسی و چهره های تکنوکرات باشد، نیز تشکیل خواهد شد.

مرحله سوم شامل ازسرگیری روند سیاسی و مشخص کردن اقدامات عملی از جمله تدوین قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی و تکمیل ایجاد نهادهای قانونی است. این اقدامات طی دوره انتقالی که نهایت مدت آن دو سال خواهد بود، انجام می‌شود.

حمایت پاریس از تلاش سازمان ملل برای حل بحران یمن

از سوی دیگر عبدربه منصورهادی، رئیس جمهور فراری یمن نامه‌ای را از فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه دریافت کرد. اولاند در این نامه بر حمایت پاریس از دولت مستعفی یمن تأکید کرده است.

وی همچنین حمایت خود را از تلاش‌های الشیخ احمد برای رسیدن به صلح نهایی در یمن و تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

وزارت خارجه کویت: مذاکرات یمن وارد مرحله متفاوتی شده است

خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت نیز ضمن اشاره به اینکه مذاکرات صلح یمن وارد مرحله متفاوتی شده است، گفت: مذاکرات صلح با نظارت سازمان ملل در مسیر درست پیش می‌رود و ما امیدواریم که این مذاکرات به تحول مثبتی منجر شود.

وی گفت: ما آمادگی تمامی طرف‌های یمنی را برای رسیدن به راهکار سیاسی احساس کرده‌ایم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس