کد خبر 592219
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

فرستاده سازمان ملل به یمن در دیدار با هیئت صنعا درباره دیدگاهشان در خصوص عقب‌نشینی از شهرها و تحویل سلاح گفتگو کرد. همزمان منابع دبپلمات اعلام کردند که ولد شیخ احمد برای ارائه نقشه راهی جامع با هدف حل نهایی بحران یمن آماده می‌شود.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری آناتولی، اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن یکشنبه شب جلسه مذاکراتی را با هیات مشترک انصارالله و حزب علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن برگزار کرد.

در این جلسه که دو ساعت به طول انجامید، الشیخ احمد با هیئت صنعا درباره دیدگاهشان نسبت به مرحله آتی و تشکیل کمیته‌های نظامی و امنیتی و تحویل سلاح‌هایشان بحث و گفتگو کرد.

وی پیشنهادات هیات دولت مستعفی یمن را به هیات صنعا منتقل کرد. هیات صنعا نیز  بر پایبندی خود به تشکیل دولتی جدید که آن‌ها نیز در آن مشارکت داشته باشند تأکید و پیشنهاداتشان را برای مرحله آتی تقدیم کردند.

الشیخ احمد روز یکشنبه بعد از یک هفته مذاکرات بی نتیجه مستقیم به مذاکرات غیر مستقیم با طرف‌های یمنی بازگشت.

مذاکرات صلح یمن، در حال حاضر بدون هیچ پیشرفت قابل توجهی وارد شصتمین روز خود شده و مساله تشکیل دولت توافقی همچنان مانع اصلی بر سر پیشرفت مذاکرات است.

قرار است الشیخ احمد طی ساعات آینده گزارش خود را به مناسبت شصتمین روز مذاکرات صلح یمن در کویت از طریق ویدئو به شورای امنیت ارائه کرده و دیگر به نیویورک سفر نکند.

از سوی دیگر عبدالله العلیمی، یکی از اعضای هیات دولت مستعفی یمن تأکید کرد که مذاکرات صلح یمن پیچیده و دشوار است و برای نزدیک کردن دیدگاه های دو طرف به یک "معجزه" نیاز است.

این در حالی است که خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت روز یکشنبه گفت که مذاکرات صلح یمن وارد مرحله بسیار مثبتی شده است.

نقشه راه جامع سازمان ملل برای حل نهایی بحران

از سوی دیگر،  منابع دیپلماتیک اعلام کردند که ولد شیخ احمد درصدد ارائه طرحی جامع برای حل نهایی بحران یمن است.

این منابع گفتند ولد شیخ احمد در دوره اخیر مسئولیت آماده‌سازی نقشه راهی جامع برای حل نهایی بحران یمن را برعهده داشته که این طرح در اصل بر متوقف کردن خشونت در یمن و نحوه فرونشاندن آتش بحران در این کشور به نحوی که تضمینی برای عدم بازگشت مجدد بحران به یمن باشد متمرکز است.

به گفته منابع فرستاده سازمان ملل تاکید کرده که طرح  این سازمان شامل چندین بند از جمله لغو قانون اساسی و انحلال کمیته انقلاب متعلق به انصارالله است.

منابع مذکور اعلام کردند ولد شیخ احمد طر ح مذکور را برای کسب تایید اعضای شورای امنیت فردا(سه شنبه) به شورای امنیت ارائه می‌دهد و در صورت تایید این طرح در ماه رمضان اعلام و در غیر این صورت به بعد از عید فطر جهت انجام رایزنی‌هایی موکول می‌شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس