بر اساس قرارداد بین وزارت ارشاد و سازمان تامین اجتماعی، مقرر شد 50 درصد از حق بیمه و سرانه درمان خبرنگاران تحت پوشش صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران را وزارت ارشاد متقبل شود و 50 درصد مابقی را خود خبرنگاران پرداخت کنند.

گروه اقتصادی مشرق - خلف وعده وزارت ارشاد در پرداخت حق بیمه سرانه درمان خبرنگاران تحت پوشش بیمه صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران، موجب سوء استفاده سازمان تامین اجتماعی شده است.

از چند سال پیش و در دولت قبل با هدف حمایت از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای، دولت وعده داد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فاقد بیمه را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد.

بر همین اساس با اعلام فراخوان وزارت ارشاد دولت قبل، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فاقد بیمه اقدام به ثبت‌نام در سامانه اینترنتی موسوم به سمان کردند. بر اساس سیاست دولت دهم، قرار شد خبرنگاران متقاضی پوشش بیمه صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران، هر ماه تعدادی از آثار خود را به این سامانه ارسال کنند.

با این اقدام، بیش از دو هزار نفر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فاقد بیمه اقدام به ثبت نام در سامانه سمان کردند و تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

بر اساس قرارداد بین وزارت ارشاد و سازمان تامین اجتماعی، مقرر شد 50 درصد از حق بیمه و سرانه درمان خبرنگاران تحت پوشش صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران را وزارت ارشاد متقبل شود و 50 درصد مابقی را خود خبرنگاران پرداخت کنند.

با تغییر دولت در سال 1392 و موج کنار نهادن برنامه‌های دولت دهم، ماجرای بیمه خبرنگاران نیز مورد بی‌مهری دولت جدید قرار گرفت و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد مخالفت خود را با این سیستم اعلام کرد و خواستار بیمه شدن خبرنگاران توسط رسانه‌های آنها شد. متعاقبا پذیرش جدید در سامانه مذکور متوقف شد و بی‌میلی وزارت ارشاد به ادامه پوشش بیمه‌ای خبرنگاران توسط صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران طبق ادعای سازمان تامین اجتماعی با عدم پرداخت سهم این وزارتخانه از سهم سرانه درمان  بیمه خبرنگاران، تکمیل شد. البته نکته قابل توجه این است که مبلغ  این هزینه  برای یک خانوار چهار نفره تا دوبرابر رقم پرداختی حق بیمه می شود.

این اقدام  وزارت ارشاد موجب شده که ادامه پوشش بیمه‌ای خبرنگاران تحت پوشش صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران با اما و اگر مواجه شود. متاسفانه در این بین، سازمان تامین اجتماعی در پی ماهی گرفتن از آب گل‌آلود درآمده است.

در جدیدترین اقدام، سازمان تامین اجتماعی در حالی که 50 درصد سرانه درمان سهم خبرنگاران را از حقوق آنها کسر و دریافت می‌کند، اما این وجه را در سابقه بیمه آنها درج نمی‌کند
. به عبارت دیگر، در حالی که وزارت ارشاد سهم 50 درصدی خود از سرانه درمان خبرنگاران تحت پوشش صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران را پرداخت نکرده، اما سازمان تامین اجتماعی این عدم پرداخت را شامل سهم 50 درصدی خبرنگاران نیز کرده است؛ آن هم در حالی که سهم خبرنگاران را کسر می کند اما جزو حق بیمه آنها حساب می‌کند، نه 50 درصد سرانه درمان.

درآمد میلیاردی تامین اجتماعی با سرانه درمان خبرنگاران +سند
همانطور که در فیش صادر شده مشاهده می‌شود، بخش زیادی از سرانه درمان در حق بیمه لحاظ شده است و تامین اجتماعی با وجود دریافت سرانه درمان از بیمه‌شده،‌ در صورت مالی خود آن را تحت عنوان حق بیمه ثبت می کند. این فیش مربوط به یک خانواده چهار نفره است که مبلغی در حدود یک میلیون تومان بصورت غیرقانونی به حق بیمه اضافه شده و سرانه درمان کم شده است.

با این اقدام، سازمان تامین اجتماعی می‌تواند از دولت طلبکار شود که نه وزارت ارشاد و نه خبرنگاران، حق سرانه درمان را پرداخت نکرده‌اند و بار آن به طور کامل به دوش تامین اجتماعی افتاده است. اما همانطور که ذکر شد سازمان تامین اجتماعی، تمام  سهم خبرنگاران از سرانه درمان را کسر می‌کند اما این رقم را با حق بیمه آنان تلفیق کرده و در یک ردیف ذکر کرده است.

درآمد میلیاردی تامین اجتماعی با سرانه درمان خبرنگاران +سند
نمونه دیگری از یک فیش صادر شده برای یک خانواده سه نفره که سرانه درمان بطور کامل به حق بیمه اضافه شده است. در حالی که از بیمه‌شده مبلغ 972 هزار تومان بابت سرانه درمان (سهم 50 درصدی بیمه‌شده) دریافت شده است. اما در فیش رقم آن صفر محاسبه شده است.

لازم به ذکر است سرانه درمان در صورتحساب بیمه خبرنگاران سالانه رقمی قابل توجه می‌شود که عدم ذکر آن توسط تامین اجتماعی، درآمد پنهان میلیاردی نصیب این سازمان می‌کند. درآمدی که هم از بیمه شده گرفته می‌شود و علی الظاهر کتمان آن در فیش‌های پرداختی دلیلی جز طلبکاری و بالابردن هزینه‌های سازمان ندارد.

متاسفانه پیگیری‌های خبرنگار ما از سازمان تامین اجتماعی بابت این اشتباه عمدی به جایی نرسیده است و هیچکدام از مسوولان این سازمان تا کنون پاسخگو نبوده‌اند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    تامین اجتماعی از این دست مشکلات زیاد داره و متاسفانه به شعب که مراجعه میشه هیچکس جوابگو نیست
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    مشرق اون موقعی که میری بیمارستان و دندانپزشکی از دفترچه استفاده میکنی ناراحت نیستی الان که میخای پولش و بدی فشار بهت اومده!
  • خبرنگار ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    اقدامات خلق الساعه آقای انتظامی خبرنگاران را به سوی نابودی برده است
  • پروفسور سعید عالمی نابغه دوران ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    به حق محمدوآل محمد از گلویشان پایین نرود و خرج دوای زن و بچه شون شود
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    آره بیا کل دفترچه مال تو ببینم یه قرص سرماخوردگی باهاش بهت میدن! والا...
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    اینا میرن دولت رو سر کیسه میکنن دیگه با این سند سازی ها
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    کاشکی پشت برگه های دفترچه سفید بود تا حد اقل بشه به عنوان کاغذ یادداشت ازش استفاده کرد
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    شایدهم حقوقهای میلیونی مدیران و تامین می کنند
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    پروفسور جان بی خیال! پول سرانه درمان و ما بدیم اونا پول دوا بدن..مگه داریم مگه میشه!
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    همیشه هم از همه طلبکارن از دولت تا بیمه شده
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    مشرق یه سری به بیمه تاکسی دارها بزن ببین چه خبره صداش به اونور آبها هم رسیده
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    مشرق یه سری به بیمه تاکسی دارها بزن ببین چه خبره صداش به اونور آبها هم رسیده
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    قدیما یه سری سوالات تو مدرسه بود که جواب نداشت مثلا میپرسیدن اول مرغ بود یا تخم مرغ یا مثلا میپرسیدن علم بهتر است یا ثروت که تا حالا جواب نداشته ولی من ازموقعی که مشمول مرحمت دفترچه تامین اجتماعی شدم یک سوال به سوالات بی جوابم اضافه شده اونم اینه که : این پولی که بابت دفترچه درمانی تامین اجتماعی میدیم برای چی میدیم یا خرج چی میشه چون من که چیزی ندیدم تازه بعضی جاها میگن خرجش با دفترچه بیشتر میشه چون فرانشیز میخوره
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    گوش اگر گوش تو وناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
  • ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    ‌به نظر مي‌رسد ميان حق بيمه دريافتي از بيمه‌شدگان و كارفرمايان و خدماتي كه سازمان تأمين اجتماعي به افراد تحت‌پوشش ارايه مي‌دهد، توازن و تناسبي وجود ندارد. به گونه‌اي كه كارفرمايان ايران با پرداخت 35 درصد حق بيمه – 20 درصد كارفرما، 7 درصد بيمه شده، 3 درصد دولت و 2 درصد حق كارآموزي – بيشترين ميزان حق بيمه را نسبت به كشورهاي مشابه مي‌پردازند. مبناي نرخ حق بيمه چيست؟ ‌ ‌که هم بیشتر میپردازیم و هم سرویس کمتری میگیریم
  • ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    مشکلات سازمان تامین اجتماعی، بیمه شدگان و بازنشستگان تمامی ندارد. سازمان مشکل تامین اعتبار و بدهی ها را دارد، بیمه شدگان از بی اعتباری دفترچه ها گله دارند و بازنشستگان از کمی حقوق و یکسان نشدن حقوقی که قانون تکلیف کرده ناراحت هستند. در گذشته هم که سازمان تامین اجتماعی یک نهاد سیاسی شد که به جای رسیدگی به مشکلات بیشتر محل دعوای مجلس و دولت بود. متاسفانه هیچکس هم پاسخ درستی نمی دهد
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    نوربخش(مدیر عامل تامین اجتماعی)در مصاحبه ای که دو روز پیش منتشر شد گفته که در سال 92 نامه‌ای به وزیر رفاه نوشتم و به ایشان اعلام کردم علی‌رغم اینکه به جبران زحمات مدیران اصالت می‌دهم، اما در سازمانی که حداقل مستمری‌ها 650 هزار تومان است جایز نمی‌دانم که 12 میلیون تومان حقوق بگیرم. اکنون حدود 30 ماه است که تنها یک سوم حقوقم را دریافت می‌کنم و دوسوم مابقی را داوطلبانه دریافت نکردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس