کد خبر 587421
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴

روسف در مصاحبه با شبکه تلویزیون دولتی برزیل گفت:«ما باید از طریق رایزنی با مردم، میثاق قانونی خود با مردم را که به سبب فرایند استیضاح از بین رفته است، بار دیگر احیا کنیم.»

 به گزارش مشرق، دیلما روسف، رئیس جمهور تعلیق شده برزیل گفت اگر وی بار دیگر به عنوان رئیس جمهور برزیل در مقام خود ابقا شود، درباره برگزاری انتخابات زودهنگام، دستور همه پرسی خواهد داد.

روسف در مصاحبه با شبکه تلویزیون دولتی برزیل گفت:«ما باید از طریق رایزنی با مردم، میثاق قانونی خود با مردم را که به سبب فرایند استیضاح از بین رفته است، بار دیگر احیا کنیم.»

یکی از روزنامه های محلی برزیل نیز گزارش داد روسف به گروهی از سناتورها و هم پیمانان سیاسی خود گفت حاضر است برای تصمیم گیری درباره انتخابات زودهنگام، همه پرسی برگزار کند.

تحلیلگران این پیشنهاد روسف را به منزله تلاش وی برای مجاب کردن سناتورهای برزیلی در جهت کمک به وی برای پشت سر گذاشتن محاکمه بر سر استیضاح می دانند. اگر روسف بتواند محاکمه در مجلس سنا را که احتمالا ماه اوت به پایان برسد، پشت سر بگذارد، بر اساس قانون اساسی می تواند تا سال 2018 به ریاست جمهوری خود ادامه دهد. ولی حتی در این صورت، وی در موضعی ضعیف برای ادامه دوره ریاست جمهوری خود قرار خواهد داشت.

به نظر تحلیلگران پیشنهاد روسف برای برگزاری همه پرسی که روز پنجشنبه مطرح شد راهی برای خارج شدن از بحران سیاسی برزیل است زیرا این پیشنهاد طبقه سیاسی آلوده به رسوایی این کشور را در معرض رای مردم قرار خواهد داد.

طرفداران روسف، مشروعیت دولت موقتی را که ریاست آن را میشل تِمِر معاون رئیس جمهور بر عهده دارد زیر سئوال برده اند. این دولت موقت در طول دوره محاکمه روسف، امور کشور را اداره می کند.

تظاهرکنندگان روز جمعه در چندین شهر برزیل به خیابان ها ریختند و علیه تمر شعار دادند. لوئیز ایناتسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل نیز که از طرفداران روسف است در تظاهرات شهر سائوپائولو شرکت داشت. وی ضمن درخواست از تمر برای کناره گیری از قدرت گفت:«تمر، تو به عنوان یک وکیل، خوب می دانی که کاری که کردی درست نبود. قدرت را به مردم و روسف بازگردان و سعی کن در انتخابات بعدی، به ریاست جمهوری برسی.»

نظرسنجی که هفته قبل صورت گرفت نشان می دهد تنها ده درصد برزیلی ها نظر مثبتی نسبت به تمر دارند و اکثریت آنها خواستار انتخابات جدیدی هستند. این نظرسنجی نشان داد دو سوم برزیلی ها با استیضاح روسف موافقند.

روسف، که رهبری چپگراست در تاریخ دوازده ماه مه با 55 رای موافق در برابر 22 رای مخالف مجلس سنا به سبب آنچه که نقض قوانین بودجه خوانده می شود برای دوره ای موقت از ریاست جمهوری معلق شد تا تحقیقات درباره پرونده وی صورت گیرد. وی برای جلوگیری از محکومیت و عزل احتمالی خود به یک سوم آرای مجلس سنا یعنی تنها پنج رای دیگر نیاز دارد.

طرفداران تمر با ایده انتخابات زودهنگام که نیازمند اصلاح قانون اساسی این کشور است مخالفت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ریودوژانیرو، موج رسوایی هایی که از موضوع فساد در شرکت نفت دولتی برزیل، پتروبراس، ریشه می گیرد دامن دولت موقت یک ماهه تمر را نیز گرفته و باعث شده است برخی از سناتورهایی که به استیضاح روسف رای دادند در تصمیم خود برای برکناری او دچار تزلزل شوند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس