کد خبر 587390
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷

یک سالن کوچک استیجاری و دو عدد تشک کشتی همه آن امکاناتی است که زمانی نه چندان دور، نه چندان نزدیک بزرگانی در کشتی ایران، نام آورانی را در ری پرورش دادند که افتخاراتشان به بلندای ایران زمین شد.

به گزارش مشرق، نام هایی چون علیرضا دبیر قهرمان المپیک 2000 سیدنی و حمید سوریان دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک شاخص های جمعی هستند که همه از خطه ری سربرآوردند و افتخارآفرینی کردند. البته مناطق دیگری از کشور نیز در کشتی نام آور هستند، اما انتظارات از ری به دلیل نزدیکی به تهران و شمار نام آورانش همواره مورد توجه بوده است.

گویند کشتی ورزش پهلوانی است و پهلوانی خصلت تهی دستان. ری البته چسبیده به پایتخت است، اما فرسنگ ها با مناطق مرفه نشین پایتخت فاصله دارد. این منطقه به دلیل بافت جمعیتی اش همواره در کشتی زبانزد بوده اما امکاناتش هیچگاه پاسخگوی نیازها نبوده است.

هیات کشتی ری که متولی این رشته قهرمان پرور در منطقه است، در حال حاضر فقط یک سالن استیجاری کشتی دارد که مشاهدات خبرنگار ایرنا از آن نشان می دهد، این سالن فقط به دو تشک کشتی مجهز است و زنگار به در و دیوارش نقش بسته، هیچ تجهیزات دیگری چون وسایل بدنسازی در آن وجود ندارد که کشتی گیر بتواند بدن های خود را آماده کند. بودجه اش نیز به گفته رئیس هیات اندک است و پاسخگوی نیازهایش نیست. البته بر دیوارهای این سالن تصاویر نام آوران این خطه نقش بسته است. این تصاویر شاید تنها امید جوانان به حضور در این سالن باشد. آنان از دیدن این تصاویر روحیه می گیرند، به دور تشک کشتی می دوند تا برای بدن سازی شان کمبود امکانات به چشم نیاید.

کشتی ری قهرمانانی چون «حمید سوریان» و «علیرضا دبیر» را معرفی کرد، اما این ورزش اکنون در منطقه ری و حتی تهران طراوت و شادابی گذشته را ندارد.

این خطه قهرمان پرور در سال های دور در تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی همواره چندین نماینده داشت، اما امروز نداشتن نماینده ای در کشتی برای مسئولان به یقین تبدیل شده است و برای مردمانش نماینده داشتن در کشتی فرنگی و آزاد سراب شد.

وقتی بنیان ورزش کشتی در خطه ری بنا گذاشته شد، زحمتکشان و بزرگانی چون عبدالله زارع، ناصر محمدی از رقیبان و هم دوره های جهان پهلوان تختی در کشتی پهلوانی، محمود زمانی، علی شیرازی، حسین زاکانی، احمد اعتمادی، جلال پیماندار و سایر قهرمانان تیم ری به مسابقات مختلف اعزام شدند.

بی شک بعد از انقلاب، کشتی ری حرکت رو به جلوتری داشت و تعداد زیادی از کشتی گیران تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران را کشتی گیران خطه ری تشکیل می دادند، کشتی گیرانی چون علیرضا دبیر، محسن و حمید سوریان، محمد شربیانی، مهدی شربیانی، مهدی سبزعلی، سعید آذربایجانی، حسن رحیمی و در رده های سنی نوجوانان و جوانان علی پیرزاده، پژمان شاه بداقی، پیمان بیابانی، پژمان پشتام، میلاد خزایی، خالد نورسی، مهدی نیازی، میلاد مهدی زاده و مهدی فلاح از جمله این کشتی گیران بودند.

در سال های دور نیز کشتی گیرانی چون مصطفی و مرتضی سوریان، حسین عالی خو، اصغر مرادی، اکبر حسینی، علی اکبر صادق، رضا صمدی، جواد شکری، مصیب اکبری، حسن شاهسوند، رضا صنعتکار، حسین شیخی و احمد تاجیک در کشتی استان تهران و ایران مطرح بودند.

ری اکنون وارث کشتی گیرانی است که سال ها در میادین مختلف برای این مرز و بوم افتخار کسب کردند و نبود امکانات و تجهیزات یکی از دغدغه های اصلی کشتی گیران این منطقه است.
کشتی امروز در مناطق همجوار باقرشهر، کهریزک، قیامدشت، حسن آباد و روستاهای اطراف شهرستان ری رشد و توسعه پیدا کرده و با کمی توجه و افزایش امکانات، کشتی گیران این خطه می توانند در میادین مختلف بین المللی، جهانی و المپیک برای ایران افتخارآفرینی کنند.

رئیس هیات کشتی شهرستان ری در این زمینه گفت: مسئولان به واسطه اینکه ری قهرمانانی چون حمید سوریان را در تیم ملی دارد، این رشته را رها کرده اند.

«محمد شربیانی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشتی ری بعد از حضور چهرهای عنوان داری چون علیرضا دبیر و مهدی شربیانی دیگر کشتی گیری را در تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی به استثنای حمید سوریان به صورت ثابت نداشته است.

وی گفت: اکنون بزرگان و پیشکسوتان کشتی ری چون برادران سبزعلی، بشیری، دامغانی، امامی و فروتن را دور هم جمع کردیم و با تشکیل هیات رئیسه، برنامه های هیات کشتی ری را به صورت جمعی و با برنامه ریزی پیش می بریم.

دارنده مدال طلای آسیا با اشاره به امکانات ضعیف کشتی ری نسبت به وضعیت کشتی در شهرهای همجوار دیگر گفت: رئیس اداره ورزش و جوانان ری قول هایی به هیات کشتی برای واگذاری سالن ورزشی بزرگتر داده است که امیدواریم با تحقق این قول بخشی از مشکلات کشتی ری رفع شود.

شربیانی همچنین از خیرین ورزشی خواست در راه توسعه ورزش کشتی در ری تلاش های بیشتری انجام دهند و این هیات را در توسعه برنامه های خود یاری دهند.

وی گفت: هیات کشتی ری در سال گذشته هیچ بودجه ای دریافت نکرده است و این بزرگترین چالش کشتی ری است. مسئولان ورزش شهرستان اعتقاد دارند که هیات کشتی ری باید خودگردان باشد.

رئیس هیات کشتی شهرستان ری توضیح داد در این منطقه عمدتا افرادی از قشر کارگر زندگی می کنند و نمی توان انتظار داشت که بتوانند هزینه های حضور فرزندانشان را در کشتی تقبل کنند.

شربیانی افزود: تاکنون 250 میلیون ریال برای برگزاری رقابت های استانی کشتی به میزبانی ری هزینه شده است و هیات توان پرداخت بدهی ناشی از برگزاری این مسابقات را ندارد.

وی گفت: پایگاه قهرمانی «حمید سوریان» نیز به صورت اجاره ای در اختیار هیات کشتی ری قرار داده شده است و تامین هزینه های این پایگاه نیز به سختی فراهم می شود.

رئیس هیات کشتی ری گفت: در این پایگاه 160 ورزشکار در روز آموزش می بینند و چنانچه امکانات مالی بیشتری در اختیار هیات کشتی ری قرار گیرد، می توان امیدوار بود در آینده نزدیک استعدادهای برجسته ای به جامعه کشتی ایران معرفی شوند.

شربیانی گفت: این سالن ورزشی، ظرفیت و امکانات لازم برای تمرین یک قهرمان تیم ملی را ندارد و به همین دلیل بسیاری از کشتی گیران خوب و نخبه ری ترجیح می دهند پس از مدتی تمرینات خود را در تهران دنبال کنند. این موضوع سبب دلسردی مربیان کشتی در ری می شود.
وی گفت: آخرین شخصی که در ری در تیم ملی کشتی بزرگسالان حضور داشت، مهدی شربیانی بود و بعد از آن فقط در رده های سنی نوجوانان و جوانان مطرح بوده ایم.

شربیانی گفت: علی رغم مشکلات مالی و بودجه ای حضور کشتی گیران ثابت را در ترکیب تیم ملی در رقابت های جهانی، آسیایی و المپیک را هدف گذاری کرده ایم و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی شش ساله به این هدف دست یابیم.

رئیس هیات کشتی ری افزود: ری برای توسعه کشتی به خانه کشتی مجهزی نیاز دارد تا پاسخگوی خیل عظیم علاقمندان و مشتاقان به این رشته باشد و حتی سالن کشتی 13 آبان نیز نیز امکانات مناسبی ندارد.

وی با اشاره به فعالیت 20 مربی کشتی در ری گفت: برخی مربیان در ری با سرمایه شخصی مراکز پرورش استعدادیابی را راه اندازی کرده اند، این مراکز هر چند تا حدودی ضعف های کشتی ری را برطرف کرده اند، اما نمی توان به تداوم فعالیت آنها به دلیل غیراقتصادی بودن امید داشت.
شربیانی به اختصاص حدود 100 میلیارد ریال برای توسعه ورزش ری در سفر استانی هیات دولت اشاره کرد و گفت: در صورت جذب این بودجه تحول بسیار خوبی در ورزش این خطه قهرمان پرور رخ می دهد.

وی در خصوص حضور ری در لیگ کشتی باشگاه های کشور، گفت: به دلیل مشکلات مالی نمی توانیم در لیگ کشتی باشگاه های کشور حضور یابیم.

رئیس هیات کشتی ری افزود: در صورت فراهم شدن زیرساخت ها و امکانات لازم، می توان تیمی منسجم و قوی تشکیل داد و در لیگ حضور داشت.

شربیانی گفت: در حال حاضر تیم های نوجوانان و جوانان ری در لیگ استان تهران حضور دارند. هزینه های این تیم ها با بودجه مردمی تامین می شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس