مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید دولت باراک اوباما همواره برای جلوگیری از مشروعیت‌زدایی از رژیم‌صهیونیستی تلاش کرده است.

 به گزارش مشرق، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا گفته است که حضور «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نشست پاریس با موضوع فلسطین برای تعدیل مواضع حاضرین بوده و این حضور به معنی تائید طرح مد نظر فرانسه نیست.

منابع دیپلماتیک می‌گویند دولت فرانسه قصد دارد با تصویب قطعنامه‌ای شورای امنیت، جزئیات مذاکرات سازش را برای طرفین اسرائیلی و فلسطینی الزام‌آور کند. پاریس برای پیشبرد این طرح هفته گذشته نشستی را با حضور وزرای خارجه کشورهای عربی و غربی برگزار کرد. کری هم در آن نشست حضور داشت، که همین امر گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حمایت دولت باراک اوباما از قطعنامه مد نظر فرانسه را تقویت کرد.

با این حال رایس در مصاحبه با نشریه «فوروارد» متعلق به یهودیان آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا تضمین می‌کند که کاخ سفید این قطعنامه را تائید نکند، گفت: «تصور می‌کنم که سابقه عملکرد ما خود به اندازه کافی گویا است. در هفت سال و نیمی که از دولت اوباما می‌گذرد، ما برای مقابله و شکست دادن تلاش‌هایی که برای مشروعیت‌زدایی یا اقدامات یکجانبه غیرمنصفانه علیه اسرائیل تلاش کرده‌ایم.»

وی که پیش از این نماینده آمریکا در سازمان ملل بود، افزود: «من چهار سال و نیم از عمر خود را صرف این کار در سازمان ملل کردم و (سامانتا) پاور (نماینده کنونی آمریکا در سازمان ملل) هم دارد همین کار را انجام می‌دهد. همه این اقدامات به دستور رئیس‌جمهور اوباما انجام شده است. تصور می‌کنم سابقه ما نشان می‌دهد که ما چطور با این مسئله (قطعنامه مد نظر فرانسه) برخورد خواهیم کرد.»

این مقام ارشد دولت اوباما البته به طور کامل احتمال حمایت از قطعنامه را رد نکرد و گفت: «اینکه بخواهیم یک اقدام فرضی را رد کنیم، احمقانه است و کسی این کار را نمی‌کند و حرف ما هم همین است. اما همانطور که گفتم نظر ما همچنان این است که تنها راه برای پایان دادن به مناقشه اسرائیلی-فلسطینی از طریق مذاکره است، به این معنی که دو طرف رو در رو با هم مذاکره کنند.»

رایس این هفته جمع حامیان اسرائیل هم با وجود انتقاد از گسترش شهرک‌های اسرائیلی، گفت که واشنگتن قصد دارد «بزرگترین بسته‌ حمایتی ممکن» را در اختیار تل‌آویو قرار دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس