کد خبر 585909
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تاکید بر تداوم حمایت‌های واشنگتن از رژیم صهیونیستی گفت که اصل راهنمای آمریکا در برجام، «بی‌اعتمادی و راستی‌آزمایی» است و اینکه ایالات متحده به مقابله با «رفتارهای ثبات زدای ایران» ادامه می‌دهد.

 به گزارش مشرق، مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی سخنرانی در نشست «حامیان جهانی یهود» در واشنگتن، از برجام، ایران و روابط بسیار نزدیک آمریکا و رژیم صهیونیستی سخن گفت.

«سوزان رایس» در این سخنرانی درباره برجام گفت :‌«موضوع دیگر حمایت بلندمدت ما از امنیت اسرائیل، توافق هسته‌ای ایران است. ما بحث شدیدی بر سر این توافق داشتیم. فیزیکدانان هسته‌ای، مقامات نظامی، کارشناسان و بیش از 100 کشور در نهایت از آن حمایت کردند. دیگران که تعداد زیادی از آنها در اسرائیل هستند با آن مخالفت کردند. سوای آنکه شما از توافق حمایت می‌کنید یا نه، نتایج آن غیرقابل انکار است. ایران دو سوم سانتریفیوژهای نصب شده خود را برچیده است. آنها 98 درصد ذخایر اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کردند. قلب رآکتور اراک اکنون با سیمان پر شده و هرگز دوباره استفاده نخواهد شد».

رایس ادامه داد: ‌«قبل از توافق، زمان گریز هسته‌ای ایران برای ساخت یک بمب اتمی دو یا سه ماه بود. امروزه این زمان یک سال خواهد بود و اگر آنها تقلب کنند ما خواهیم دانست. با این توافق،‌ ما همه راه‌های ممکن برای رسیدن به سلاح اتمی را مسدود کردیو و ایران مشمول شدیدترین رژیم بازرسی‌های هسته‌ای شده که تاکنون(در جهان) مورد مذاکره قرار گرفته است».

مقام ارشد کاخ سفید گفت: «البته ما در توهمات به سر نمی‌بریم و همانطور که گفته‌ایم،‌اصل راهنمای ما "بی اعتمادی و راستی آزمایی" ‌است و همانطور که رئیس‌جمهور بارها گفته، این توافق هرگز در نظر نداشته که همه اختلافات ما با ایران را حل کند. به همین دلیل است که تحریم‌های غیر هسته‌ای ایران باقی است. صدها شرکت و شخصیت ایرانی به دلایل غیر هسته‌ای در تحریم باقی هستند. ما همه اختیارات لازم برای مقابله با رفتارهای ثبات زدای ایران را داریم و ما داریم این کار را می‌کنیم. این موضوع شامل تحریم‌های جدید که برنامه موشک بالستیک ایران و حمایت از تروریسم را هدف قرار می‌دهد، می‌شود. ما به ایران اجازه نخواهیم داد راحت و بدون دردسر و مشکل باشد».

وی با تاکید بر حمایت قاطع آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت :‌«وقتی رئیس‌جمهور اوباما می‌گوید تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل "ناگسستنی"‌ است، این فقط یک حرف نیست. بلکه این مربوط به حدود ۲۴ میلیارد دلاری است که آمریکا از زمان ریاست جمهوری رئیس‌جمهور اوباما برای حفظ برتری نظامی کیفی اسرائیل کمک کرده است. همچنین جنگنده‌های اف ۳۵ است که اواخر امسال به اسرائیل داده خواهد شد که این کشور را به تنها کشور در خاورمیانه با این جنگنده پیشرفته تبدیل خواهد کرد. همچنین موضوع میلیاردها دلار سرمایهع گذاری ما روی تولید مشترک و تجهیز گنبد آهنین و دیگر فناوریهای دفاعی موشکی است».

 وی افزود: «رئیس‌جمهور اوباما متعهد به امنیت اسرائیل نه برای باقی مانده زمانش در ریاست جمهوری است،‌ بلکه برای سالیان آتی است. در حال حاضر اسرائیل بیش از نیمی از کل بودجه کمک نظامی خارجی آمریکا را دریافت می‌کند  و ما در حال بحث بر روی توافق جدید با اسرائیل هستیم که کمک نظامی ما به این کشور را تا سال ۲۰۲۹ هدایت خواهد کرد. حتی در این روزهایی که با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، ما آماده امضای بزرگترین بسته کمک نظامی در تاریخ آمریکا هستیم».

رایس در ادامه تاکید مقامات آمریکایی بر لزوم پیگیری مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین، تحقق راه حل دو دولتی را راهی برای تضمین امنیت اسرائیل ارزیابی کرد.

او در پایان با مخالفت با «تحریم اسرائیل» که چنید است در کشورهای مختلف به راه افتاده، گفت: «وقتی که دشمنان اسرائیل در تلاش برای انزوا و بایکوت کردن اقتصادی اسرائیل هستند، ما به قدرت با این تلاش‌ها می‌جنگیم و ما پیوندهای اقتصادیمان را بیشتر از قبل تقویت می‌کنیم. آمریکا به شدت مخالف چنین تلاش‌هایی برای مشروعیت زدایی از اسرائیل است».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ایرج ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    اتفاقا ایران هم هرگز به آمریکا اجازه نخواهد داد که راحت باشد.
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    ای ایران آسوده بخاب که ما بیداریم
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    حالا اون خواهر صهیونیستت خفه شد تو شروع کردی به حرف مفت زدن لطفا خف!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس