کد خبر 586618
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸

روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از ارتباطات پشت پرده فراتر رفته و به مرحله بررسی راهکارهای تحکیم ارتباط بر اساس برقراری سازش رسیده است که از این طرح بعنوان پلی برای ایجاد یک پیمان راهبردی بین رژیم صهیونیستی و عربستان یاد می شود.

به گزارش مشرق، "میخال یعری"، کارشناس مسائل خاورمیانه، در این باره گفت: «ما همواره منافع مشترک جهان عرب و مخصوصا سعودی ها و اسرائیل را بررسی می کنیم؛ مسائل راهبردی مشترک ما با اعراب دشمنان مشترکمان است؛ داعش و ایران چالش های مشترک ما و اعراب است».

به اعتقاد یعری، کشورهای معتدل منطقه از نفوذ تروریسم رادیکالی به این کشورها نگرانند و منافع مشترک اعراب و اسرائیل در همکاری طرفین در این راستا کاملا روشن است.

این کارشناس صهیونیست با بیان این که بُعد اقتصادی در بهار انقلاب های عربی اهمیت خود را به وضوح نشان داد، گفت: «این بُعد  بامسائل راهبردی ارتباط مؤثر دارد و تحقق ثبات اقتصادی، بدون ایجاد ثبات راهبردی، ناممکن است؛ بر همین اساس همکاری های مد نظر بین اسرئیل و عربستان در حال شکل گیری است».

وی ادامه داد: «طرح ملک عبدالله برای صلح در سال 2002 طرح ایده آل ما نیست و نقاط اختلاف متعددی در آن دیده می شود».

یعری با ستایش از ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان، گفت: «فیصل یک شخصیت محبوب است»!

وی با اشاره به این که اظهارات فیصل، که در راستای کنفراس صلح در سال 2014 در روزنامه هآرتص منتشر شد، باید در  کنیست بررسی شود، افزود: «دیدگاه وی برای تحقق صلح بسیار خوشبینانه است. دیدگاه فیصل به گونه ای است که به طرح عربستان برای برقراری صلح ایمان می آورید».

این کارشناس صهیونیست به نقل از مقامات سعودی، خطاب به سران صهیونیست گفت: «درست است که پذیرفتن طرح عربستان برای صلح برای شما گران تمام می شود، اما منافعی بزرگی در پشت این طرح نهفته است و افق های گسترده علمی، اقتصادی و صنعتی در پیش روی شما (اسرائیلی ها) گشوده می شود؛ ما اعراب شما را با فلسطینی ها تنها نمی گذاریم و همه کشورهای عربی در فرآیند صلح شرکت می کنند».

یعری ادعا کرد که اتحادیه عرب در سال 2013، در اوج انقلاب های عربی، این طرح صلح را پذیرفت.
وی در پایانتاکید کرد: «لازم است تاکید کنم که اگر اسرائیل با شرط ایجاد اصلاح در بندهای این طرح، صلح با عربستان را نپذیرد مرتکب خطای بزرگی شده است».

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس