کد خبر 588757
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹

یک متخصص علوم روانشناسی با بیان اینکه وضع فعلی آسیب‌های اجتماعی دیگر شوخی بردار نیست،گفت:زمانی سن شیوع سیگار در نوجوانان بین ۱۶ تا ۱۷ سالگی بود و الان به ۱۰ سالگی رسیده است.با جوان‌هایی روبرو هستیم که برای فرار از شرایط موجود، موادمخدر مصرف می‌کنند.

به گزارش مشرق، نادر قلمبر، با اشاره به وضعیت فعلی کشورمان در بحث آسیب‌های اجتماعی، برگزاری جلسه مقام معظم رهبری با مسئولان ارشد نظام در این زمینه را الزامی بر جدی گرفتن آسیب‌های اجتماعی در شرایط فعلی دانست و اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری شخصاً با سران قوا در خصوص موضوع آسیب‌های اجتماعی جلسه می‌گذراند یعنی آنکه شرایط در وضعی است که دیگر شوخی بردار نیست و نمی‌توان با این توجیه که «ما کشوری اسلامی هستیم و آسیب اجتماعی جایی در جامعه اسلامی ما ندارد»، این آسیب‌ها را نادیده گرفت.
 
وی با بیان اینکه باید پذیرفت آسیب‌های اجتماعی در کشور زیاد شده است افزود: موضوع آسیب‌های اجتماعی در کشور به اندازه‌ای جدی شده است که در صورت بی توجهی به آن ممکن است به بحران بینجامد؛ این در حالی است که امروز با مواردی از این آسیب‌ها از جمله گرایش جوان‌ها به مواد مخدر، گرایش به الکل، ازدیاد ارتباطات زنان متاهل با پسران جوان و مردان متاهل با دختران، بی‌کاری، فقر، عدم احساس امنیت و عدم خوشبینی جوان‌ها به آینده و مواردی از این دست روبرو هستیم.
 
این روانشناس با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی عاجل مسئولان برای حل آسیب‌های اجتماعی، افزایش سطح توقع نوجوانان در سال‌های اخیر، فقر و فاصله طبقاتی را از عوامل زمینه‌ساز رشد آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: متأسفانه برخی آمارهای موجود از وجود جمعیت 11 میلیون نفری زیر خط فقر در کشور حکایت دارند که ما تنها توانایی تامین نیازهای اولیه آن‌ها در سطح «بخور و نمیر» را داریم.
 
قلمبر با اشاره به لزوم کاهش فاصله اغنیا و فقرا در جامعه، افزود: باید توجه داشت که افزایش اختلاف طبقاتی باعث از دست رفتن امید به زندگی در طبقه متوسط و پایین جامعه و افزایش ناامیدی در میان نوجوانان و جوانان می‌شود.  
 
وی با تشریح برخی آسیب‌های اجتماعی تهدید کننده جامعه و جوانان و افزایش آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانی سن شیوع سیگار در نوجوانان بین سنین 16 تا 17 سال بود و این در حالی است که امروز سن شیوع مصرف سیگار به 10 سالگی رسیده است و این نمونه‌ای از آسیب‌هایی است که نوجوانان و جامعه ما را تهدید می‌کند.
 
قلمبر با بیان اینکه در شرابط فعلی طبقه وسیعی از جامعه از دسترسی به امکانات، محروم هستند اضافه کرد: امروز از یک سو به واسطه افزایش سطح توقع نوجوانان و از سوی دیگر به دلیل بیشتر شدن فاصله طبقاتی در جامعه، با قشری از نوجوان‌ها و جوان‌ها روبرو هستیم که برای فرار از شرایط موجود، دست به مصرف مواد مخدر می‌زنند تا از دنیای واقعی دور شوند.
 
این متخصص علوم روانشناسی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای جوانب مختلف زندگی نوجوانان از جمله تفریح، تخلیه روحی، سلامت روان و مراحل ورود به جامعه، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی باید «ستاد بحرانِ رسیدگی به سلامت جامعه» را راه‌اندازی کرد و با نظر متخصصان علوم جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، برنامه‌ریزی دقیقی برای ارتباطات اجتماعی نوجوانان و ورود آن‌ها به جامعه انجام داد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس