روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز بر حضور حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در وزارت خارجه آغاز کردند.

گروه سیاست مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز بر حضور حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در وزارت خارجه آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1خوشحالی برای پایان حسرت اصلاح‌طلبانه در مجلس/ تحزیف خط امام اینبار توسط مجید انصاری. جدال مصداق پوپولیست با ائتلاف انتخابات خرداد 92؛ غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی اعتدال و توسعه از عدم رخداد تک دورهٔ شدن ریاست حسن روحانی بر پاستور خبر می‌دهد؛ او به طور قطعی از پیروزی دولت یازدهم در برابر مصداق پوپولیست در کشور سخن می‌گوید؛ گویا حزب حامی حسن روحانی خود را برای حضور جدی در رقابت‌های انتخاباتی آماده ساخته است.

غلامعلی دهقان در گفت‌وگو با روزنامه شرق اظهار داشت: «در همان دولت نهم و دهم اقداماتی صورت گرفت که برای بخش‌هایی جذاب و خاطره‌انگیز است. منظور من موضوع مسکن مهر، پرداخت نقدی یارانه‌ها، سوءاستفاده از باورها و تکیه شعاری بر برخی امور مورد احترام ایرانیان، تکیه افراطی بر ظاهرگرایی که در پوشش مسئولان دولت دیده می‌شد و مواردی از این دست است. این‌ها کفی از رأی را شکل داده که می‌تواند نوعی رقابت را با ائتلاف سه‌ضلعی حامیان ۲۴ خرداد شکل دهد اما این هم‌گرایی میان اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان منطق‌گرا و سه‌ضلعی موجود هم جریان دست‌بسته‌ای نیست. اولاً باید این هم‌گرایی را تقویت کنند و نباید در دام تضادها بیفتند. تضادهای فرعی نباید باز شود که این را در ابتدای گفت‌وگو توضیح دادم. به هر جهت جریان پوپولیسم نباید نادیده گرفته شود و اهرم‌های آن می‌تواند کفی از رأی را جمع‌آوری کند.»

خوشحالی برای پایان حسرت اصلاح‌طلبانه در مجلس/ تحزیف خط امام اینبار توسط مجید انصاری2. عارف کماکان در کما؛ اصلاح طلبان هنوز «تکلیف» محمدرضا عارف در بهارستان دهم را مشخص نکرده‌اند؛ آیا او باید فقط رییس فراکسیون امید باشد و یا مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی میزبان نامزد انصرافی ریاست جمهوری 92 و شکست خورده انتخابات ریاست مجلس خواهد بود! روزنامه آرمان امروز از «آشی که تابش برای عارف پخت!» خبر می‌دهد و رقابت کاظم جلالی و محمدرضا عارف را «تصمیم سازی» دیگر یاران عارف می‌دانند و در همین راستا روزنامه آرمان‌امروز نوشت: «حال باید منتظر ماند و دید که آیا عارف وقعی به این تعارف می‌نهد و بدون رقابت با کاظم‌جلالی بر کرسی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس خواهد نشست یا مجبور خواهد بود، این‌بار با یکی از یاران لاریجانی، برای رسیدن به این پست رقابت کند. شاید هم عارف ترجیح دهد، تنها به عنوان رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم فعالیت کند و عطای هر نوع ریاستی در مجلس دهم را به لقایش ببخشد!»

3خوشحالی برای پایان حسرت اصلاح‌طلبانه در مجلس/ تحزیف خط امام اینبار توسط مجید انصاری. باز شدن قفل رکود زمانبر است؛ برجام با همه هیاهوهای خود همچنان دستاوردی «تقریباً هیچ» برای دولت یازدهم داشته است؛ آنان که حتی «آب خوردن» را به برجام گره می‌زدند؛ این روزها در برابر سؤال افکار عمومی در قبال دستاورد «برجام» سکوت کرده‌اند.

در همین راستا مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با روزنامه آرمان امروز اظهار داشت: «از طرف دیگر رشد به‌شدت منفی اقتصادی مثبت شده است. ولی با این وجود دستاوردهای آن به گونه‌ای نیست که مردم احساس گشایش جدی در وضعیت اقتصادی کنند و علت اصلی آن رکود فعلی در بازار است. مشکل رکود نیز زمانی حل می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های واقعی به کشور جاری شود و به دست آوردن چنین موقعیتی سخت است زیرا در شرایطی که فرار سرمایه اتفاق افتاد و کشور با بن بست مواجه شد باز کردن این قفل‌ها سخت و نسبتاً زمانبر است.»

4خوشحالی برای پایان حسرت اصلاح‌طلبانه در مجلس/ تحزیف خط امام اینبار توسط مجید انصاری. تحریف خط امام! مجید انصاری همچنان پیرامون چگونگی سنخیت رفتار سیاسی اصلاح‌طلبان و به خصوص مجمع روحانیون مبارز در قبال فتنه 88 سکوت کرده‌اند و از چگونگی حمله به خط امام خمینی (ره) تا پاره کردن عکس ایشان توسط آشوب‌گران سخن جدی نگفته‌اند؛ اما در مقطع فعلی با نام «خط امام» سخنان وارونهٔ و با اهداف جناحی را برای تبیین خط امام اتخاذ می‌کنند. مجید انصاری معتقد است که «متحجران پس از انقلاب، به سرعت رنگ عوض کرده و مفسر دستاوردهای انقلاب شده‌اند که خود در شکل‌گیری آنان نقشی نداشته‌اند.» وی در گفت‌وگو با روزنامه ایران اظهار داشت: «فکر می‌کنم امروز به وسیله همین انقلابی نماهای دو آتشه و مدعیان دو آتشه انقلاب که بعضاً به انقلاب و امام (ره) و خط رهبری اعتقادی ندارند، سعی می‌کنند با نفوذ در برخی مراکز مهم، عرصه را بر نیروهای دلسوز واقعی انقلاب و حامیان رهبری تنگ کنند، دلسوزان را متهم و از میدان به در کنند و زمینه را برای تضعیف نظام و ولایت فقیه فراهم کنند.»

5. پایان حسرت 12 ساله؛ سرانجام پس از 12 سال یک اصلاح‌طلب چند دقیقه بر کرسی ریاست بهارستان تکیه زد تا نفیر شادی اصلاح طلبان در فضای رسانه‌ای پدیدار شود. در همین راستا روزنامه فرهیختگان نوشت: «دیروز مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس ساعت 10 صبح بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد. او اولین اصلاح‌طلبی است که پس از 12 سال بر صندلی ریاست مجلس می‌نشست. در سه دوره گذشته اصولگرایان اکثریت مجلس را داشتند و این امکان که رئیس مجلس یا نواب او در هیات‌رئیسه از میان معدود اصلاح‌طلبان مجلس انتخاب شوند، بعید بود. چنین اتفاقی در 12 سال گذشته و در مجالس هفتم، هشتم و نهم رخ نداد. اکنون که در مجلس دهم نیروهای اصلاح‌طلب و حامیان دولت غالب نمایندگان دوره دهم را تشکیل می‌دهند، مسعود پزشکیان و علی مطهری از لیست امید توانستند بر کرسی نواب مجلس تکیه بزنند.»

6خوشحالی برای پایان حسرت اصلاح‌طلبانه در مجلس/ تحزیف خط امام اینبار توسط مجید انصاری. آخرین درخواست؛ تغییر در معاونت خبر؛ فعلاً تغییرات در جام‌جم به نگاه تحسین‌آمیز اصلاح‌طلبان همراه شده است؛ آنان حضور نزدیکان وزیر کشور در کسوت «معاون سیما» را پالس همراهی جام‌جم با پاستور تلقی کرده‌اند و از رییس جدید صدا و سیما خواهان تغییر در معاونت خبر هستند. در همین راستا روزنامه اعتماد نوشت: «تغییرات در رسانه ملی با حضور علی‌عسگری، هنوز به قسمت اصلی داستان نرسیده است؛ داستانی که در آن «معاونت خبر» را می‌توان به عنوان یکی از قسمت‌های مهمی دانست که خواهان زیادی برای تغییر آن وجود دارد. نزدیک به یک ماه از انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری به عنوان ریاست سازمان صداوسیما می‌گذرد اما صاحب صندلی معاونت هنوز معلوم نیست که چه سرنوشتی را در سرعت تغییرات رییس جدید به دست خواهد آورد. انتصابی که از همان آغاز تغییراتی را در حوزه مدیران ارشد این سازمان رقم زد، هنوز مهم‌ترین‌ها را به مرتضی میرباقری جایگزین پورمحمدی، به عنوان معاونت جدید سیما و حمیدرضا رهبری‌فرد به عنوان ریاست حراست سازمان اختصاص داده است.»

دلجویی اصلاح‌طلبان از لاریجانی

اصلاح طلبان از هفته‌های گذشته هجمه شدیدی را بر علی لاریجانی داشتند و اصلی‌ترین دلیل پیروزی وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را حضور وی در لیست امید تلقی می‌کردند تا از طریق این برساخت ذهنی علی لاریجانی به عدم حضور در رقابت ریاست مجلس متقاعد کنند. در چند روزگذشته همچنان تقابل میان لاریجانی و عارف ادامه داشت؛ برخی از اصلاح‌طلبانی هنوز مقصر شکست محمدرضا عارف را عدم «تعامل» علی لاریجانی می‌دانند و به رویکردهای وی انتقادات تند می‌کنند.

خوشحالی برای پایان حسرت اصلاح‌طلبانه در مجلس/ تحزیف خط امام اینبار توسط مجید انصاریدرهمین راستا دو روزگذشته روزنامه قانون نوشت: «اگرچه حضور لاریجانی به جای عارف در کسوت ریاست مجلس دهم روند اصلاحات را متوقف نمی‌کند. روشن‌ترین علت این است که اگر لاریجانی چنین قصدی داشت، اصلاح‌طلبان همان شور و شوقی را که برای کاندیداتوری عارف نشان می‌دادند برای او نیز ابراز می‌داشتند و او را بدون چون و چرا در صدر لیست انتخاباتی خود قرار می‌دادند و این‌همه مناقشه بر سر حضور وی در انتخابات شکل نمی‌گرفت. علت دوم اینکه حامیان اصلی و فعال لاریجانی را باید در میان اصولگرایان یافت... او در گذشته نشان داده است که سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌اش بسته و تنگ نظرانه نیست؛ ولی او در حوزه سیاسی معمولاً نیمه بسته و به صورت دوگانه (مکانیسم یکی به نعل یکی به میخ) عمل کرده است.»

با این وجود گویا تحولی در نوع مناسبات آنان را باید در روزهای آتی شاهد باشیم؛ اصلاح‌طلبان گام‌های دلجویانه نسبت به علی لاریجانی را برداشته‌اند؛ در گام اول الیاس حضرتی در روزنامه اعتماد نوشت: «نخستین نکته به اقدام دکتر لاریجانی در تقدیر و تشکر از دکتر عارف مربوط است. شنیده شد که دکتر لاریجانی برای عرض تشکر و تقدیر از دکتر عارف به منزل ایشان تشریف بردند و از نزدیک مبادرت به قدردانی کردند. اینگونه رفتارهای فردی در دنیای سیاست امروز معنا و تأثیر دارد و مناسبات نیروهای سیاسی را تلطیف می‌کند و به نزدیک شدن قلوب نیروهای انقلاب به یکدیگر کمک می‌کند. طبعاً ثمرات خیر اینگونه اقدامات به جامعه و مردم باز خواهد گشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    عکس هایی که در روزی نامه های آرمان رفسنجانی و آفتاب رفسنجانی، ایران رفسنجانی، مردم سالاری رفسنجانی، شرق رفسنجانی، فرهیختگان رفسنجانی، اعتماد رفسنجانی، ابتکار رفسنجانی، منتشر شده اند، بطور تصادفی درصفحه اول آمده اند و تنها یک عکس از یک صحنه فیلم «ایران در دوره قاجار» است.
  • اسفندیار ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    لحظه شماری برای رای دادن به دکتر احمدی نژاد
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    بصیرت
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    جالب بود
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    ممنون که وقت مارو مگیری مشرق
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    زهی خیال باطل
  • اسفندیار ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    برای سلامتی رییس‌جمهور محبوب دلاور بهاری و بت شکن صلوات «اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس