مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای در ابتدای راه قرار دارد و تداوم این روند نیازمند تعهد همه طرف‌هاست.

 به گزارش مشرق، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت راستی‌آزمایی اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در ابتدای راه قرار دارد.

آقای آمانو که در ابتدای نشست شورای حکام صحبت می‌کرد، ضمن ارائه گزارش فصلی جدید خود با موضوع برنامه هسته‌ای ایران، گفت: «ما در مراحل ابتدایی روندی قرار داریم که نیازمند توجه دائم و دقیق تمامی طرف‌های ذی‌نفع است. تمامی طرف‌ها برای مقدور شدن اجرا (توافق) تلاش کرده‌اند. در ماه‌ها و سال‌های پیش رو نیز تعهد قوی و مداوم تمامی طرف‌ها برای پایدار ماندن اجرا، ضروری است.»

در ادامه متن کامل بخش مرتبط با ایران بیانیه ابتدایی مدیر آژانس آمده است:

آقای رئیس،

شما گزارش من در مورد راستی آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با اجرای تعهدات مرتبط با هسته ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را پیش روی خود دارید.

این گزارش اقدامات راستی آزمایی و نظارتی را که آژانس ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت و قطعنامه های مربوطه شورای حکام انجام داده، خلاصه کرده است. این فعالیت ها با اقدامات پادمانی استاندارد آژانس همخوان هستند. این گزارش، واقعیات را به نحوی بی طرفانه و واقعی ارائه کرده و شامل اطلاعات متناسبی است که آژانس می تواند با کشورهای عضو به اشتراک بگذارد.

ما در مراحل ابتدایی روندی قرار داریم که نیازمند توجه دائم و دقیق تمامی طرف های ذی نفع است. تمامی طرف ها برای مقدور شدن اجرا (توافق) تلاش کرده اند. در ماه ها و سال های پیش رو نیز تعهد قوی و مداوم تمامی طرف ها برای پایدار ماندن اجرا، ضروری است.

فعالیت ها ذیل پروتکل الحاقی بر موافقتنامه پادمانی ایران، که ایران به صورت موقت تا زمان لازم الاجرا شدنش، آن را اجرا می کند، ادامه یافته است. از زمان گزارش پیشین من، آژانس ذیل پروتکل الحاقی، به سایت ها و دیگر مکان ها در ایران دسترسی مضاعفی داشته است.

من همچنان شورای حکام را در این ارتباط در جریان قرار خواهم داد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس