کد خبر 551726
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸

معاون وزیر امور خارجه ایران با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ درباره موضوع برجام و تعهدات طرف مقابل در اجرای برجام صحبت کرد و گفت که آمریکا در مسیر اجرای تعهدات ۱+۵ کارشکنی می‌کند.

به گزارش مشرق، "سید عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 درباره موضوع برجام و تعهدات طرف مقابل در اجرای برجام صحبت کرد.

وی در این گفت‌وگوی ویژه خبری درباره گذشت 76 روز از اجرای برجام گفت: آنها طبق برجام تعهداتی را که باید انجام می ‌دادند بر روی کاغذ انجام دادند البته نباید کار آنها روز کاغذ را بی ارزش بدانیم و باید گفت که زیر ساخت تحریم‌های هسته‌ای متزلزل شد. بنای تحریم‌ها بر پایه‌هایی چیده شده بود که برداشته شد. همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل لغو شد.12 قطعنامه شورای حکام لغو شد و این قطعنامه ها چرا ایجاد شده بود که به دلیل پی ام دی بوده است. این پرونده سنگین نیز آقای آمانو طی گزارشی آن را بی اعتبار کرد. همه زیر ساخت های تحریم برداشته شد. اینکه گفته می شود که روی کلاغذ تحریم ها برداشته شده بی اهمیت نیست.

وی اضافه کرد: دو دسته مشکل اصلی وجود دارد. یکی بازگشت به شرایط اقتصادی قبل از تحریم و دوم کارشکنی ها و بدعهدی های طرف مقابل به خصوص آمریکا است.

اینکه آثار برداشته شدن تحریم طول می کشد تا خود را نشان دهد این منطقی است. به طور مثال کاهش فروش نفت یک مثال است. 77 روز قبل تحریم های نفتی برداشته شد اما این بدان معناست که پس از آن فروش نفت به میزان قبل باز می گردد منطقی نیست چون مشتریان نفت ما از کشورهای دیگ به تامین نفت خود پرداخته اند.

عراقچی اضافه کرد: بازگشت ما به شرایط قبل از تحریم امری است میان ما و مشتریان نفتی ما است. در حاضر وزارت نفت توانسته 800 هزار بشکه نفت را بیش از زمان تحریم‌ها به فروش برساند. سوئیفت مثال دیگر است. این شرکت زمانی که تحریم ها برداشته شد بازگشت این شرکت به سیستم بانکی ما 3 الی 4 هفته طول می کشد تا به روند قبلی بازگردد.

وی گفت: درباره مسائل ما در خارج از کشور، مبالغی که در خارج از کشور داریم از جنس های مختلف بوده و صاحبان مختلفی دارد. یک سری از آن متعلق به بانک مرکزی است و یک سری متعلق به دولت است. یک سری پول متعلق به وزارت نفت است. یک سری از مبالغ سپرده بوده که عمدتا در چین است که این اقدام برای حفاظت از بلوکه شدن بوده است. اگر همه این پول ها را جمع کنیم بالای 100 میلیارد دلار می شود. در مذاکرات وارد این موضوعات نشدیم. ما فقط درباره آزاد شدن این پول ها بحث کردیم. تمام پول های ایران آزاد شده اما در نقل و انتقال پول ها مشکلاتی وجود دارد. اختیار این پول ها نزد بانک مرکزی است. یکی از مشکلات برقراری مجدد شبکه بانکی است. در طول 10 الی 12 سال گذشته تمامی ارتباط بانک ها ما با بانک های مقابل قطع شده و باید بار دیگر روابط کارگزاری ایجاد کنند که این منوط به مذاکرات است و یک مشکل دیگر این است که آمریکا کارشکنی می کند. یک مشکل زمان بر بودن از لحاظ فنی است. تا الان بانک های ما نزدیک به 300 کارگزاری با بانک های خارجی ایجاد کرده است. بانک ملی 20 کارگزاری، بانک ملت حدود 43 کارگزاری و غیره است. بانک های دیگر بانک های خصوصی هستند و آنها هستند که تصمیم می گیرند که با بانک های ایران کار کنند. در طول سال های گذشته روابط بانکی بسیار پیچیده شده است. بانک ها به دلیل مسائل پول شویی و قاچاق انسان بسیار پیچیده شده است. الان بانک ها همانند سابق به راحتی نمی توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تا این شبکه پیچیده برقرار شود مقداری زمان بر است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آقایون واقعا از این همه توجیه کارشکنی طرف مقابل خسته نشدین؟
  • کاظم ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    آنچه را ایشان گفته نباید «خبر» به حساب آورد بلکه ت اعتراف و تایید آن چیزی است که بسیاری از مردم غیر کارشناس از قبل به آن اعتقاد داشتند . تمام آن چه به عنوان نتایج برجام به دست آمده می تواند به بهانه مسائل موشکی یا حقوق بشر یا هر بهانه ساده و سهل الادعا از دست برود.
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    درود بر اساتید ,,,,,
  • حسن ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    ای کلک با رییس جمهور هماهنگ کردی داری اینارو میگی؟
  • مهماندار هواپیما ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    امریکا می دونی که کلاه شما پشم نداره
  • ناشناس ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    در دو سه ماه آینده مشخص میشود که آیا واقعا"تحریمهای ظالمانه لغو شده اند یا خبر لغو تحریمها دروغ بود .
  • سهیل ازکرمان ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    شما که ماهیت شیطانی امریکا برایتان اظهرمن الشمس بود چرا سخاوتمندانه از شیطان بزرگ رکب خوردید
  • ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    انقدر که اين نقض برجام رو به نفع امريکا توجيه کرد اوباما هم بلد نبود اينکارو بکنه
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    با روح برجام مغایرت نداره با روح توافق مغایره .
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    این روحیه کشور را به باد می دهد
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    این رفتار امریکا وحتی بد تر از ان در حد کودتا و حمله نظامی و0000 یک رفتار عادی امریکا است واین رفتار ظالمانه امریکا را هر کسی که تاریخ خوانده باشد کاملا می شناسد . اما تعجب وتاسف در این است که متخصصین تحصیل کرده سیاسی و دیپلمات های ارشد با چنین کشوری پای میز مذاکره نشستند . می فرماید چاره چیست . جواب به درون نگاه کردن و از متخصصین داخلی برای رفع احتیاجات استفاده کردن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس