«پیگیری برای استفاده از همه ظرفیت برجام» و «دارای اشکال بودن برجام در یک مورد خاص» پاسخ رئیس کل بانک مرکزی و معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری درخصوص هیچ بودن دستاوردهای برجام است.

به گزارش مشرق، «تقریباً هیچ‌» این عنوانی بود که رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ درباره دستاورد اقتصادی برجام برای ایران مطرح کرد.

سیف، اظهار کرد: ایران سه ماه بعد از اجرای شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است و با آنکه قرار است سپرده‌های ایران در بانک‌های خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانک‌های اروپایی کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند.

سیف، صالحی را تأیید کرد

البته پیش از این اظهارات سیف نیز علی‌‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» از تاخیر غرب در انجام تعهدات خود در برجام گفته و تصریح کرده بود:‌ برخی تحریم‌های بانکی از سوی بانک‌های غربی برداشته نشده و همچنان ایران تحت این تحریم‌هاست، این اظهارات صالحی یک روز بعد با تایید علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز همراه شد و لاریجانی در دیدار وزیر خارجه رومانی از عدم اجرای تعهدات غرب در برجام انتقاد کرد و او نیز درباره عدم تحقق تعهدات در حوزه بانکی مطالبی را مطرح کرد.

اما حسن روحانی که تاکنون انتقاداتش را متوجه منتقدان خود کرده بود، این بار علی‌اکبر صالحی را نیز به باد انتقاد گرفت و در نشست خبری با خبرنگاران به بهانه انتخابات 7 اسفند در پاسخ به سؤالی درخصوص این اظهارات صالحی مبنی بر اینکه «با گذشت 40 روز از اجرای برجام رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است طرف غربی در برداشتن برخی تعهدات از جمله تحریم‌های بانکی تأخیر داشته و رئیس مجلس و سفیر آلمان نیز این موضوع را تایید کردند»، گفت: صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است و در زمینه مسائل اتمی هرچه بگوید صاحبنظر است ولی وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی نیست بنابراین می‌توانید درباره انرژی اتمی از وی سوال کنید. 

البته اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نیز در فاصله اندکی تأیید همین اظهارات صالحی بود.

«برجام» بار روی دوش روحانی

پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور، نیز طی روزهای گذشته در تحلیل نوشته است، توافق هسته‌ای یا برجام که قرار بود بزرگترین برگ برنده حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران باشد اکنون به «وبال گردن» وی تبدیل شده است.

به نوشته المانیتور، تعداد روزافزونی از نخبگان سیاسی و قشر متوسط این کشور که در خلال مذاکرات هسته‌ای، از این روند حمایت کردند، حالا آمریکا را به برنداشتن گام‌های لازم برای بازگشت ایران به اقتصاد بین‌الملل و نقض برجام متهم می‌کنند. اگر این برداشت‌ها به درستی پاسخ داده نشود، بنای حمایت ایرانیان از برجام و تعامل بیشتر با غرب می‌تواند سست‌ شود.

این نوشته می‌افزاید؛ بانک‌های اروپایی هم در مصاحبه با المانیتور گفته‌اند که از بیم قرار گرفتن در شمول تحریم‌های اولیه آمریکا و یا از هراس اعمال تحریم‌های بین‌المللی جدید از سوی کنگره این کشور به دلیل اختلافات غیرهسته‌ای با ایران، از تعامل با ایران پرهیز می‌کنند.

بعد از برجام هم هیچ!

به نظر می‌رسد دولتی‌ها که رفع مشکل آب را هم به رفع تحریم‌ها گره زده بودند، اکنون باید مردم را آماده و توجیه کنند که اتفاق خاصی قرار نیست بعد از برجام بیفتد و اتفاقاتی هم که افتاده صرفاً نسیه است چراکه ما هر چه داشته‌ایم خرج کرده و اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و آژانس هم این نکته را تأیید کرده است.

اظهارات سیف هم نشانگر این است که ما برای احقاق حقوقمان باید به جمع‌بندی جامعی رسیده تا دنیا متوجه شود غرب به تعهداتش در توافق عمل نکرده و اینکه کار با لبخند درست نمی‌شود.

قبل از توافق هم نفت صادر می‌کردیم

البته برخی دولتی‌ها تاکید داشتند برجام دستاوردهای زیادی داشته از جمله اشاره کردند که اگر برجام نبود ما حتی یک بشکه نفت هم نمی‌توانستیم صادر کرده و بفروشیم؛ در حالی که در زمانی هم که این توافق انجام نشده بود ما بیش از یک میلیون بشکه نفت به چین، هند و برخی کشورهای دیگر صادر می‌کردیم، لذا در این زمینه کار خاصی انجام نشده است.

پس از ارائه این گزارش؛ در خصوص هیچ بودن دستاوردهای گفت‌وگوهایی را با برخی دولتمردان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

سیف: باید پیگیری کرد و از همه ظرفیت برجام استفاده کرد

ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که شما گفته بودید برجام تقریبا هیچ دستاوردی نداشته است، به نظر شما دلیل این امر چیست؟ اظهارداشت: بالأخره یک کارهایی دارد پیشرفت می‌کند؛ به تدریج باید پیگیری کنیم و از صد درصد و همه ظرفیت برجام استفاده کنیم.

سیف البته در پاسخ به این سؤال که الان چند درصد از ظرفیت برجام استفاده شده، گفت:الان نمی‌توانم درصد بدهم!

بانک: برجام در یک موضوع خاص اشکال داشت

مرتضی بانک که پیش از انتخابات سال 92 مسئول امور استان‌های ستاد انتخابات روحانی و از نزدیکان وی بود در حال حاضر معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دولت روحانی است؛ وی در واکنش به هیچ بودن دستاوردهای برجام اظهارداشت: به نظر من برجام سرنوشت کشور را تغییر داد!

وی در پاسخ به این سؤال که پس چرا برخی از اعضای دولت و خود رئیس کل بانک مرکزی گفته است که برجام هیچ دستاوردی نداشته؟ افزود:‌در یک موضوع خاص یک اشکال خاص وجود داشته نه اینکه هیچ دستاوردی نداشته باشد.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که این اشکال چیست؟ گفت: همان که ایشان (رئیس کل بانک مرکزی) گفته است.

وی در پاسخ سؤال دیگری مبنی بر اینکه یعنی در موارد دیگر برجام دستاورد داشته است؟ اظهارداشت:بله؛ برای نمونه 6 قطع‌نامه که خانمان‌سوز بود از سر کشور بداشته شد و امروز اگر همان قطع‌نامه‌ها بود یک قطره نفت صادر نمی‌شد.

بانک در پاسخ به این‌ سؤال که نظرتان راجع به بلوکه شدن دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران چیست نیز افزود؟ این مربوط به دولت قبل است!

طیب‌نیا: از کسی که گفته هیچ بپرسید!

علی طیب‌نیا وزیر اقتصادی و دارایی نیز در پاسخ به هیچ بودن دستاوردهای برجام گفت: از کسی که گفته هیچ بپرسد!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خب چندتا از دستاوردهاشو نام ببرید . فقط اسم ببرید .
  • شاغلی که بیکار شد ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    برجام یعنی بیکاری بیکاری امان مردم بریده بیش از ‎8000000بیکار داریم تازه این تعداد افرادی مثل من که روزگاری کارگاه و کارخانه تولید داشته ام جز آمار نیستم امروز کارگاهها تعطیل و مردم بیکار شده اند
  • پسر ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    برجام نافرجام والسلام
  • mor ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    قربون همون احمدی نژاد و دار و دستش . هر چی بود وضعمون از الان بهتر بود . منطقدینشون اومدن سر کار بد تر سرمون اوردن
  • سروش ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    دستاوردهای برجام: 1. هیچ به هیچی 2. هیچ به هوچ 3. هوچ به هیچ 4 خفه در مقابل همه هیچ ها.
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    1- هیچ 2- پیچ 3- گرینویچ 4-همه گزینه ها صحیح اند
  • حسین ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    بر جام مشکلش اینه که انگار روی یخ نوشته شده و با توجه به شروع فصل گرما و آب شدن یخها انگار همه قرار و مدارها به قول معروف« کان لم یکن» تلقی شده.
  • خان محمد علی آقا ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    دولت در زمان مذاکرات هسته ای باید یک شرط سفت و سخت برای آمریکایی ها میگذاشت مبنی براینکه ایران تمام محدودیتهای سختگیرانه در برنامه هسته ای خود را همانگونه که اکنون پذیرفته ، می پذیرد ، برنامه ی هسته ای صلح آمیز خود را همانگونه که اکنون به کلی به عقب برگردانده ، متوقف می کند ، اما به شرطی که آمریکا و دیگر متحدانش تاپایان پانزده، بیست یا بیست و پنج سالی که برجام اعتبار خواهد داشت در هیچ شرایطی اعم از حقوق بشر ، هسته ای ، ادعای حمایت از تروریسم ، ساخت موشک و غیره حق وضع تحریم جدید علیه ایران را نداشته باشند ، در اینصورت بود که میشد نام برجام را فتح الفتوح ، افتخار ملی ، معجزه ی الهی و غیره گذاشت
  • ستار ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    دستاوردهای برجام. 1-احمدی نژاد مقصره 2-احمدی نژاد خرابکاری کرده 3-احمدی نژاد چرا طرفدار داره 4-احمدی نژاد 5-احمدی نژادو6هم احمدی نژاد ازاین بیشتر دستاورد
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    احمدی نژاد هم خیلی خوب نبود ولی اگه الان بود بهتر بود.
  • عرفان ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    با سلام، هر چی که موافق نظر شما نباشه،غیر قابل نشر میشه.واقعاً خدا قوت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس