کد خبر 58466
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶

سالهاست که انسان به خرید از فروشگاه های مختلف عادت کرده است. لذت گشت و گذار در فروشگاه ها هنگام انتخاب کالا، لمس فیزیکی اجناس، معاشرت و آشنایی با افراد مختلف از جمله مهمترین دلایلی است که انسان از خرید لذت می برد اما اینکه خرید اینترنتی می تواند جای این لذت را بگیرد هنوز جای سوال است.

امروزه گسترش رسانه های دیجیتال و امکان تبادل اطلاعات از طریق فضای مجازی، باعث به وجود آمدن تعامل اقتصادی میان کاربران اینترنت، شرکت ها و سرمایه گذاران مختلف شده است. قابلیتهایی که تجارت و خرید و فروش کالا و خدمات را از شکل سنتی خود جدا کرده و دنیای تازه ای را به روی تاجران و مشتریان باز کرده است.



گرچه افراد، شیوه خرید سنتی را پذیرفته اند و با آن کنار آمده اند اما این شیوه خرید، مشکلات و موانعی هم دارد.

شلوغی فروشگاه ها، لزوم صرف وقت برای خرید، نیاز به حرکت و جابجایی فیزیکی، نیاز به حمل وجه نقد و امکان سرقت پول، از جمله معایبی است که در خرید سنتی باعث شده مشتریان به دنبال راه های جایگزین باشند و به نظر می رسد خرید از طریق اینترنت بتواند تا حدودی این موانع را برطرف کند.

مشتریان دلایل متعددی برای خرید اینترنتی عنوان می کنند . بسیاری از این دلایل به خصوصیات منحصر به فرد محیط اینترنت مثل دسترسی جهانی به کالا و خدمات ، وجود اطلاعات فراوان در مورد محصولات ، امکان مقایسه کالاها با یکدیگر و قیمتهای آن ها ، صرفه جویی در زمان ، انعطاف پذیری در زمان خرید ، عدم نیاز به تحرک فیزیکی ، وجود قیمت های رقابتی ، تنوع محصولات و سهولت در سفارش خرید بر می گردد. در واقع می توان عمده ترین مزیت خرید اینترنتی را راحتی و سهولت آن دانست . به این ترتیب خرید مجازی می تواند جایگزین واقعا مطلوبی برای خرید حضوری باشد.


 اما درکنار هر راحتی و آسایشی معمولا معایب و نقاصانی هم هست. در خرید اینترنتی سه مشکل اساسی وجود دارد.
1-موانع فناوری : سرعت پایین سایت ها و وجود مشکل برای ثبت نام در سایت و باز کردن حساب خرید در آن ها.
2-موانع ذاتی اینترنت : عدم تعامل فیزیکی و عدم توانایی مشتریان در لمس کالاها قبل از خرید از جمله مشکلاتی است که به ماهیت مجازی بودن اینترنت بر می گردد .
3-موانع امنیتی : عدم امنیت لازم برای انجام مبادلات و بی اعتمادی مشتریان برای واریز پول به حساب سایتها.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عطا ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    خوب بود.............
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    باتشکر فراوان از کارکنان سایت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس