امروزه گسترش رسانه های دیجیتال و امکان تبادل اطلاعات از طریق فضای مجازی، باعث به وجود آمدن تعامل اقتصادی میان کاربران اینترنت، شرکت ها و سرمایه گذاران مختلف شده است. قابلیتهایی که تجارت و خرید و فروش کالا و خدمات را از شکل سنتی خود جدا کرده و دنیای تازه ای را به روی تاجران و مشتریان باز کرده است.
گرچه افراد، شیوه خرید سنتی را پذیرفته اند و با آن کنار آمده اند اما این شیوه خرید، مشکلات و موانعی هم دارد.
شلوغی فروشگاه ها، لزوم صرف وقت برای خرید، نیاز به حرکت و جابجایی فیزیکی، نیاز به حمل وجه نقد و امکان سرقت پول، از جمله معایبی است که در خرید سنتی باعث شده مشتریان به دنبال راه های جایگزین باشند و به نظر می رسد خرید از طریق اینترنت بتواند تا حدودی این موانع را برطرف کند.
مشتریان دلایل متعددی برای خرید اینترنتی عنوان می کنند . بسیاری از این دلایل به خصوصیات منحصر به فرد محیط اینترنت مثل دسترسی جهانی به کالا و خدمات ، وجود اطلاعات فراوان در مورد محصولات ، امکان مقایسه کالاها با یکدیگر و قیمتهای آن ها ، صرفه جویی در زمان ، انعطاف پذیری در زمان خرید ، عدم نیاز به تحرک فیزیکی ، وجود قیمت های رقابتی ، تنوع محصولات و سهولت در سفارش خرید بر می گردد. در واقع می توان عمده ترین مزیت خرید اینترنتی را راحتی و سهولت آن دانست . به این ترتیب خرید مجازی می تواند جایگزین واقعا مطلوبی برای خرید حضوری باشد.