وقتی دولت‌های پیشرفته در آسیا و اروپا اقدام عاجلی برای رفع فقر و بیسوادی و بهبود اوضاع امنیتی در قاره استعمارزده انجام نمی‌دهند، بعید نیست بزودی کشورهای آفریقایی به پایگاه گروه‌های افراطی و تکفیری جهت انجام عملیات تروریستی در آسیا و اروپا تبدیل شوند.

گروه بین‌الملل مشرق- ظاهراً دیواری کوتاه‌تر از کشورهای آفریقایی پیدا نمی‌شود. از سویی گروه افراط‌گرای موسوم به «دولت اسلامی» سواحل لیبی را هدف سوم خود پس از عراق و سوریه قرار داده و از سوی دیگر، گروهک تروریستی بوکوحرام در مرکز آفریقا در حال قربانی‌گرفتن از کشورهایی چون نیجر و نیجریه است.

اگر چه به گزارش مشرق، همچنان سوریه مهمترین حملات داعش را متحمل می‌شود اما در چند ماه اخیر، گردش توجه این گروه تکفیری به آفریقا به عنوان آخرین نقطه امید برای زنده‌ماندن و گسترش مشهود است.

تشدید تروریسم اسلامی در آفریقا

وقتی سربازان دولت‌های آفریقایی توان مقاومت در برابر غارت پاسگاه‌ها توسط بوکوحرام را ندارند، هر روز تعداد بیشتری از شهروندان قاره استعمارزده قتل عام می‌شوند

تشدید تروریسم اسلامی در آفریقا

در آخرین مورد، سفارت آمریکا در آفریقای جنوبی به شهروندان خود در این کشور اعلام کرده شواهدی از احتمال حملات تروریستی گروه‌های افراط‌گرای اسلامی به مراکز خرید کشف کرده که احتمالاً در حال برنامه‌ریزی برای عملیات خود در ماه مبارک رمضان هستند. این دومین بار پس از هشدار مشابه در سپتامبر گذشته است که سفارت واشنگتن در پرتوریا نسبت به تحرکات گروه‌های تکفیری واکنش نشان می‌دهد.

در اعلامیه اخیر سفارت آمریکا به اطلاعاتی مبنی بر احتمال حملات تروریستی در «مکان‌هایی که شهروندان ایالات متحده در آفریقای جنوبی گرد می‌آیند، مانند فروشگاه‌های بزرگ در ژوهاسنبورگ و کیپ‌تاون» اشاره شده که از «پشت‌پرده دعوت عمومی دولت اسلامی عراق و شام خطاب به پیروانش جهت انجام حملات تروریستی در جهان طی رمضان آتی» به دست آمده است.

ماه گذشته، سخنگوی داعش فراخوان عمومی برای انجام عملیات تروریستی در ماه رمضان را رسانه‌ای کرد و حالا ظاهراً مشخص شده که دیواری کوتاه‌تر از کشورهای آفریقایی نیافته‌اند. البته وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای، وقوع هرگونه حمله تروریستی در این کشور را رد کرده و دولت را قادر به تأمین امنیت شهروندان و «هر کسی در این کشور از جمله آمریکاییان» دانسته است.

به گزارش رویترز، کلایسون مانیلا سخنگوی وزارت خارجه به هشدار سال گذشته سفارت آمریکا در همین زمینه اشاره کرد و اینکه پس از آن هیچ اتفاقی نیافتاد. جالب اینکه پیش از آن نیز در 2009 میلادی سفارت آمریکا در پرتوریا و کنسول‌گری‌های واشنگتن در کیپ‌تاون، ژوهانسبورگ و دوربان برای چندین روز تعطیل شد.

همزمان دیروز وزارت دفاع نیجر اعلام کرد نظامیان بوکوحرام،‌ گروه تروریستی که ارتباط نزدیکی با داعش دارد، در حمله به یک پاسگاه مرزی 32 سرباز این کشور به قتل رساندند. این حمله در شهر بوسو واقع در مرز نیجر و نیجریه رخ داد و 67 مجروح بر جای گذاشت. دو تن از کشته‌شدگان از سربازان نیجریه هستند. در بیانیه وزارت‌خانه به حمله انتقامی ارتش از زمین و هوا علیه تروریست‌ها در بوسو اشاره شده اما جزئیات بیشتر ارائه نشده است.

{$sepehr_media_1586050_400_300}
دانلود
کشتار بوکوحرام در آفریقا گسترده‌تر و فاجعه‌بارتر از داعش بوده است، اما رسانه‌ها و دولت‌ها توجه کمتری به این گروه خطرناک نشان می‌دهند

به گزارش گاردین، آدام بوکارنا از مقامات محلی در این باره گفت «آنها خانه‌ها را سوزاندند، اغذیه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها را غارت کردند و پاسگاه نظامی را پیش از آنکه با اسلحه و مهمات فرار کنند، آتش زدند». به گفته او ساکنان منطقه مجبور به فرار، عمدتاً به تومور در سی‌کیلومتری غرب بوسو شدند.

گروهک بوکوحرام که پایگاه اولیه آن در نیجریه قرار دارد و سال گذشته رسماً هم‌پیمانی خود با گروه موسوم به «دولت اسلامی» در عراق و سوریه را اعلام کرد، تعداد کشته‌شده‌ها را 35 تن - سه نفر بیشتر- دانسته است.

سازمان عفو بین‌الملل تعداد کشته‌شدگان بر اثر درگیری دولت‌های منطقه با بوکوحرام را تا کنون حدود 20 هزار تن و آواره‌شدگان را بیش از 2.7 میلیون آفریقایی اعلام کرده است. وقتی سربازان ارتش نتوانند در برابر این گروه تاب بیاورند، مردم این منطقه به طریق اولی در خطر آشکار مرگ و آوارگی قرار دارند.

گسترش حملات داعش در شمال آفریقا و اقدامات تروریستی بوکوحرام در مرکز این قاره در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کشورهای منطقه از وجود دولت‌های ورشکسته رنج می‌برند. تداوم فقر، بیسوادی، منازعات فرقه‌ای و قومی موجب شده این قاره استعمارزده، آخرین امید گروه‌های تروریستی برای تداوم حیات خود و کسب پشتیبانی برای انجام حملات تروریستی در آسیا و اروپا باشد.

منابع


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس