کد خبر 582658
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۴

گفته‌شده که مسئولین سعودی با برگزاری مراسماتی ازجمله دعای کمیل، برائت از مشرکین و توزیع نشریات آموزشی بین حجاج ایرانی مخالفت کرده‌اند و همین مسئله ثابت می‌کند که آن‌ها چقدر از اسلام سیاسی هراس دارند.

به گزارش مشرق، روزنامه «حمایت» در یادداشتی از«محمدصالح جوکار» نوشت:

حج ابراهیمی، رکن پنجم از ارکان پنج‌گانه دین اسلام است و این مراسم پرشکوه، جدا از اینکه دارای آثار و برکات فراوان معنوی می‌باشد، نماد و مظهر اسلام سیاسی، بیداری اسلامی و مبارزه با طاغوت‌های زمان نیز به شمار می‌آید.

عربستان سعودی که خود را میزبان این همایش عظیم می‌داند اما به دلایلی که ذکر آن خواهد آمد، خواهان برگزاری مراسمی بدون روح دینی و بیداری مسلمین در برابر کفر و شرک کنونی است و حتی خود را ملزم به رعایت لوازم اجرای عزتمندانه آن نمی‌داند. این در حالی است که در خبرها آمده بود که مراسم حج امسال به دلیل کارشکنی سعودی‌ها برگزار نمی‌شود و دلایلی که مقامات مسئول حج کشورمان دراین‌باره اعلام کرده‌اند، قابل‌توجه است.

1- گفته‌شده که مسئولین سعودی با برگزاری مراسماتی ازجمله دعای کمیل، برائت از مشرکین و توزیع نشریات آموزشی بین حجاج ایرانی مخالفت کرده‌اند و همین مسئله ثابت می‌کند که آن‌ها چقدر از اسلام سیاسی هراس دارند. در همین راستا، روزنامه سعودی عکاظ هم دعای کمیل حاجیان ایرانی را برای امنیت عربستان خطرناک قلمداد کرده بود !

جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان کشوری پیشتاز در مبارزه با کفر و استکبار جهان امروز، سیاست را بخش غیرقابل انفکاک دین مبین اسلام می‌داند و از هر فرصتی برای تبیین و تحلیل رابطه میان حکومت‌های حاکم بر کشورهای اسلامی با قدرت‌های استکباری استفاده می‌کند. ازنظر نظام اسلامی ایران، کیفیت روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مسلمانان با یکدیگر، باید از منظر اسلام سیاسی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد تا برای جلوگیری از حاکمیت جهان‌خواران بر کشورهای اسلامی و نفی نظام سلطه، راهکارهای عملی اندیشیده شود. ازاین‌رو، هیچ مجمعی، باشکوه‌تر از موسم حج برای تدبیر مقدرات جهان اسلام وجود ندارد و طبیعی است که مسئولان سعودی با آن میزان از وابستگی به غرب، مخالف هرگونه تجمعی از سوی حاجیان ایرانی باشند، چراکه حج واقعی همان حج انقلابی و سیاسی است.

چه بسیار از حاجیان نخبه و عادی دیگر کشورها که در مراسمات حجاج ایرانی حضور یافته و پس از درک واقعیات جهان اسلام، بارقه‌هایی از خودباوری و عدم تسلیم در برابر نظام سلطه را در کشورهایشان به وجود آورده‌اند. حج سیاسی، مسلمانان را برای مقابله با دشمنان واقعی جهان اسلام بیدار می‌کند، به برادرکشی پایان می‌دهد و منافع آنان را تهدید می‌کند، درنتیجه، احساس خطر و نگرانی روزنامه سعودی عکاظ قابل‌درک است.

2- شواهد غیرقابل‌تردید نشان می‌دهد که مسئولین سعودی به‌جای شناخت دشمن واقعی و درک حقیقی از مناسک حج، فرصتی یافته‌اند تا اغراض سیاسی خود را با پرچم‌دار مقاومت در جهان اسلام تسویه‌حساب کنند. عصبانیت عربستان که در اظهارات مقامات این کشور کاملاً آشکار است، آن‌ها را واداشته تا شکست‌های منطقه‌ای و جهانی خود را به گردن ایران بیندازند و به اصطلاح، انتقام خود را در موسم حج، از حجاجی که بعضاً بیش از یک دهه در انتظار بوده‌اند، بگیرند.

در این واقعیت که عربستان سعودی، موسم حج را فرصتی برای مقابله با جمهوری اسلامی می‌داند شکی نیست و کارشکنی پنج‌ماهه در این مسیر، این حقیقت را ثابت می‌کند. آن‌ها به دنبال فرصتی برای مقصر جلوه دادن مسئولین کشورمان برای لغو حج امسال بودند اما مقامات سعودی نباید از یاد ببرند که قطع یک‌جانبه رابطه دیپلماتیک با ایران، تحریک کشورها و مجامع منطقه‌ای علیه کشورمان و دیگر اقدامات تفرقه‌افکنانه، هدف آنان را در این کارشکنی، کاملاً تفسیر می‌کند. بنابراین، کشوری که به‌منظور تأمین اهداف داخلی و خارجی خود و بهانه‌های سیاسی، به معنای واقعی کلمه «صدّ عن سبیل الله» می‌کند، شایستگی و صلاحیت میزبانی از زائران خانه خدا را هم نخواهد داشت.

3- خانه خدا که حتی در دوران جاهلیت نیز امن بود، اکنون برای زوّار بیت‌الله الحرام ناامن است و هیچ‌گونه تضمینی برای امنیت حجاج وجود ندارد. در حقیقت، کرامت و عزت مؤمنین در عربستان به خاطر بی‌کفایتی ذاتی این خاندان وابسته، درهم‌شکسته شده و حاکمان این سرزمین، به‌جای اینکه خود را خادم حقیقی حجاج و حرمین شریفین بدانند، روحیه‌ای متفرعنانه در برابر مسئولین و حجاج ایرانی دارند. نمونه آن این است که مقامات سعودی باوجود اصرار هیئت مذاکره‌کننده ایرانی مبنی بر ارائه تضمین کتبی برای تأمین امنیت زائرین، پرداخت دیه قربانیان فاجعه منا و استفاده از ناوگان هوایی کشورمان برای حمل‌ونقل حجاج، حتی حاضر نشدند این موارد را در مذاکرات مطرح کنند.

بر اساس گزارش‌ها، یک هیئت آمریکایی، مشاوره وزارت حج عربستان را در سال جاری برعهده‌گرفته و بخشی از شروطی که سعودی‌ها مطرح کرده‌اند، بنا به توصیه آن‌ها بوده است. بلاهای متعددی که در سال‌های گذشته به علت بی‌کفایتی آل‌سعود بر سر حجاج آمده در حالی است که مسئولین این کشور حتی خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند و با فرافکنی، بی‌نظمی حاجیان را دلیل این حوادث اعلام می‌کنند. از سوی دیگر، توهین‌های مکرر و متعدد به حجاج ایرانی و عدم احساس امنیت در سرزمین وحی موجب شده امسال از میان 17 هزار زائر ثبت‌نام‌شده، 6 هزار نفر انصراف دهند؛ شکی نیست که تحقیر زائرین – اعم از توهین یا عدم تأمین امنیت آن‌ها - با روح حج ابراهیمی در تضاد کامل است و هر کشوری که به این رویه معترض نشود، درواقع خواهان عزت مسلمین نیست.

4- بندهای یازده‌گانه عربستان که در متن توافقنامه مندرج و باحالتی دستوری و یک‌جانبه تنظیم‌شده بود، نه‌تنها امنیت و عزت حاجیان ایرانی را تأمین نمی‌کرد، بلکه هیچ‌گونه تضمینی برای تأمین حداقلی جان زائران قائل نشده بود. حساسیت مسئولین درباره حفظ امنیت، عزت و کرامت حاجیان ایرانی قابل‌تقدیر است، زیرا آن‌ها درک کرده‌اند که وقتی رفتار سعودی‌ها با هیئت مذاکره‌کننده، به‌دوراز ادب سیاسی و توهین‌آمیز است، به‌طریق‌اولی برخورد آن‌ها با حاجیان ایرانی که از مردم عادی تشکیل‌شده‌اند، هتاکانه و مغایر با عزتمندی خواهد بود.

باید این مورد را هم اضافه کرد که رفتار عربستان با کشورهای منطقه به‌خصوص مردم مظلوم یمن و کشتار و آواره نمودن آن‌ها، آتش‌افروزی‌ها در منطقه و نقض گسترده حقوق بشر در قبال شیعیان همه و همه نشان می‌دهد که آن‌ها اساساً اعتقادی به حفظ حرمت انسان‌ها ندارند و هر کس را که مخالف عقاید آنان باشد – حتی در لباس حج- مورد اهانت و تحقیر داده و امنیت را از آنان سلب می‌کنند.

بنابراین، متهم اصلی کارشکنی در این فرضیه الهی با استناد به واقعیت‌های غیرقابل انکار، مسئولان و حاکمان عربستان هستند و ضرورت تشکیل انجمنی از علماء، امناء‌ و نخبگان جهان اسلام برای اداره مستقل مراسم حج ابراهیمی، بیش از گذشته ضروری به نظر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس