کد خبر 581490
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

بسیاری از ما دانسته یا نادانسته از بیماری «موبوفوبیا» رنج می بریم. البته شاید خودمان از این بیماری رنج نبریم ولی اطرافیان ما از اینکه با یک فرد «معتاد به تلفن همراه» زندگی می کنند رنج می برند.

 به گزارش مشرق، اين روزها تلفن همراه پاره تن بسیاری از ماست. عضوی که نه تنها جداشدنی بلکه دور شدنی هم نيست ،وسيله‌ای کوچک که تمام جوانب زندگی ما را در بر مي‌گيرد. تحقيقات نشان می‌دهد که حدود ۸۷ درصد از جمعيت کل جهان از اين وسيله ارتباطی استفاده می‌کنند. اين وسيله ارتباطی اين روزها ناقل بیماری خطرناکی است.

دکتر برهان ولدبیگی در گزارشی افزود: موبوفوبيا(Mobophobia) به‌معنی بروز استرس و اضطراب شديد به هنگام نداشتن آنتن، قطع تماس، قطع ارتباط با اينترنت، تمام شدن شارژ باتری و از همه بدتر جا گذاشتن يا گم کردن تلفن همراه است. همچنين به اين بیماری نوموفوبيا(no mo phobia) (No-Mobile-Phone phobia) یا به معنی ترس نبود تلفن همراه نیز گفته می‌شود.

چند درصد ما به‌ موبوفوبيا گرفتاريم؟ تحقيقات نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد از مردم به اشتباه حس می‌کنند که گوشی آنها در جيب مي لرزد و ۳۰ درصد به اشتباه حس می کنند که گوشی آنها زنگ می زند. ۸۰ درصد از افراد بين ۱۸ تا ۲۴ سال شب با گوشی می خوابند. والدينی که تمايل بیشتری به استفاده از تلفن همراه دارند بيشتر در ارتباط با فرزندانشان دچار مشکل می‌شوند. همه اين‌ها بخش هایی از اين بیماری فراگير یا پاندمیک است.

ترک اعتیاد به گوشی هوشمند؛ کاملا علمی! +آموزش تصویری


يک فرد عادی به طور معمول در شبانه روز حدود ۱۱۰ بار گوشی خود را چک می کند، درحالیکه فرد مبتلا به موبوفوبيا، حدود ۹۰۰ بار در شبانه روز اين کار را می کند. اگر می خواهيد از عمق پيشرفت اين بیماری مطلع شويد بايد بدانيد که ۹۵ درصد از مردم ساعات قبل خواب را مشغول پيامک زدن يا جست و جو در اينترنت هستند. و يا از هر چهار نفر يک نفر به هنگام خواب گوشی خود را در حالت سکوت نمی گذارد. طبق تحقيقات صورت گرفته از هر دو نفر يک نفر اگر نصف شب بدون هيچ دلیلی از خواب بيدار شوند اول به سراغ گوشی می روند و آن را چک می کنند.

علائم موبوفوبيا کدامند؟

دکتر برهان ولدبیگی همچنین گفت: موبوفوبيا زمانی رخ می دهد که فرد نسبت به از دست دادن گوشی خود دچار ترس شود. از آنجا که اين ابزار در بردارنده اطلاعات شخصی از قبيل عکس، پيام، صوت و ... است انتشار عمومي اين موارد جاي بسی نگرانی هم دارد. تکنواسترس يا ترس و اضطراب از ارتباط رو در رو با شخص ديگر به دليل استفاده بيش از حد از ابزارهای ارتباطی، حالتی از اضطراب است که سرانجام منجر به انزواء و افسردگی فرد می شود. رينگ زايتی يا اضطراب ناشی از شنيدن صدای زنگ حالتی ديگر از اضطراب است که باعث می شود فرد مرتبا به صفحه گوشی خود نگاه کند تا هيچ تماس، پيام، هشدار و هيچ اتفاق تازه ای بر روی گوشی خود را از دست ندهد.

بیماری وابستگی شدید به موبایل و راهکار ترک آن +آموزش

از نشانه های اعتیاد به تلفن همراه می توان به استفاده مکرر از تلفن همراه برای از بين بردن حس ناراحتی، غم، اندوه و استرس نام برد. از علائم شاخص اين بيماري می توان به اضطراب، تغييرات تنفسی، لرزش، تعریق، آشفتگی، سردرگمی و افزايش ضربان قلب، اشاره کرد.از علائم عاطفی اين بیماری می توان به افسردگی، وحشت، ترس، وابستگی، اعتمادبه‌نفس پايين و احساس تنهایی اشاره کرد. اگر کسی فکر می کند که به اين بیماری دچار شده است بايد بداند که راه درمان آن خوددرمانی است.

 درمان بیماری «موبوفوبیا»:
 
برای درمان بیماری موبوفوبیا بهتر است به یک مشاور و یا روان شناس مراجه کنید و برای ترک این بیماری از او مشورت بگیرید ولی راهکار فناورانه برای شروع مقابله با این بیماری کاهش عوامل ایجاد جذابیت موبایل است که به کمک ترفند زیر قابل انجام است.

طبق نظر سنجی موسسه تحقیقاتی گالوپ 72 درصد از کابران گوشی های هوشمند هر ساعت حد اقل یک بار گوشی خود را چک می‌کنند. حال فرض کنید صفحه گوشی شما می شکند و صفحه آن سفید شده و رنگ ها واضح دیده نمی شود، در حالی که دیگر قابلیت‌های تلفن هنوز پا برجاست آیا باز هم  مدام به گوشی تلفن همراه خود سر میزنید ؟ مطمئنا خیر.
 
تا به حال به رنگ نوتیفیکیشن (اعلان) های نرم افزار های پیام رسان دقت کرده اید؟ معمولا از رنگ های هیجان انگیز استفاده می کنند مانند قرمز و نارنجی و صورتی.

از نظر روانشناسی به طور کلی رنگ جذابیت دارد و موجب کشش و جذب می شود. اگر  رنگ  را از  این نرم افزار های جذاب بگیریم به نظرتان چه اتفاقی می افتد؟ بله! جذابیتشان بسیار کمتر می شود. درست این همان راه حل پیشنهادی ماست.

گوشی های آیفون چنین قابلیتی را حتی پیش بینی هم کرده اند.

برای این کار به مسیر زیر گوشی های آیفون بروید
settings >general> accessibility > greyscale
 
ترک اعتیاد به گوشی هوشمند؛ کاملا علمی! +آموزش تصویری
 
این قابلیت در تلفن های هوشمند بر پایه سیستم عامل آندروید در نسخه 5.0(آبنبات چوبی) هم به نحوی ارائه شده است که به صورت تصویری در زیر توضیح داده می شود.
 
 ترک اعتیاد به گوشی هوشمند؛ کاملا علمی! +آموزش تصویری
 
ترک اعتیاد به گوشی هوشمند؛ کاملا علمی! +آموزش تصویری

ترک اعتیاد به گوشی هوشمند؛ کاملا علمی! +آموزش تصویری

برای بازگشت به حالت رنگی نیز گزینه Disabled را دوباره انتخاب می‌کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس