وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام خبر منتفی شدن حج امسال گفت: تعمدی از طرف دولت عربستان وجود دارد برای اینکه زائران ایرانی به طور رسمی نتوانند امسال تمتع را به جای آورند، لذا لازم بود ما نیز صریحاً اعلام موضع کنیم.

به گزارش مشرق، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش بزرگداشت فعالان اقامه نماز در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اینکه آیا حج امسال منتفی است یا خیر، گفت: قرار بود تا امروز (یکشنبه ۹ خرداد) صبر کنیم. اگر مقامات عربستان، نکاتی را که مورد توجه ما بود پاسخ دادند دنبال کنیم ولی با توجه به نوعی برخوردی که داشتیم در دو دور مذاکراتی هیأت ایرانی با عربستان و ایجاد مانع و کارشکنی که ما در رفتار مقامات عربستان دیدیم، عملاً امکانپذیر نیست حج تمتع امسال انجام شود.

وی گفت: سازمان حج و زیارت فردا هم طی بیانیه‌ای مراتب این موضوع را اعلام می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه معاون وزیر خارجه عربستان ابراز داشته که ایران در ماجرای حج امسال خیلی جدی نبوده است، تصریح کرد: وزیر خارجه عربستان بی‌خود می‌گوید اینها جوسازی‌های رسانه‌ای است و می‌خواهند کارشکنی‌های خودشان را بپوشانند.

جنتی اظهار داشت: به هر حال ما آنچه برایمان مهم بود و بر آن تأکید داشتیم بحث تأمین امنیت زائران است؛ با توجه به پیشینه‌ای که دولت عربستان دارد که در سال گذشته منجر به شهادت بسیاری از زائران ایرانی و سایر کشورهای اسلامی شد و در سال‌های قبل‌تر هم دستگیری‌های مختلفی به بهانه‌های واهی از حجاج ایرانی صورت می‌گرفت بنابراین ما هیچ وسیله‌ای برای حمایت کنسولی شهروندان‌مان در عربستان نداریم.

وی ادامه داد: بحث رعایت و حفظ حرمت زائران ایرانی از دیگر مواردی است که بیشتر مورد تأکید ما بوده است که مقامات عربستان برای این هم پاسخی نداشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در زمینه‌های اجرایی هم عملاً 4 ماه زمان را از دست داده‌ایم و امکان اینکه بتوانیم امکان اقامتی را برای زائران فراهم کنیم و قراردادهایی که باید ببندیم و... همه این زمان را از دست داده‌ایم.

جنتی خاطرنشان کرد: استنباط من این است که یک تعمدی از طرف دولت عربستان برای اینکه زائران ایرانی به طور رسمی نتوانند امسال حج تمتع را به جای آورند صورت گرفت. لذا لازم بود ما نیز صریحاً اعلام موضع کنیم.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    بهتر این همه پول بدیم ال سقوط
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    روزی که این دولت با فریاد اعتدال و تدبیر و با محکوم کردن مطلق سیاستهای دولت قبل روی کار امد ملت تصورش را هم نمیکرد در سال سوم راه حج بسته شود!!!!بگذریم از تبلیغ سه ساله ثمرات برجام کذایی!!!
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    حلالزاده ها می دانند که سهم تنها سه درصدی حج و عمره از تولید ناخالص عربسنان مستقیما به جیب مردم و کسبه آن می رود نه به جیب آل سعود. در عوض رفتار شنیع امثال شما در تحقیر و انکار حج یعنی چماق دیگری برای تکفیر شیعه.
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    روحانی مچکریم تو اوج تنش دهه ۶۰ و دوران احمدی نژاد همچین تدبیری نشد از عزت پاسپورت ایرانی در پوست خودم نمیگنجم
  • رضایی ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    وعده گاه حاجیا؛ ایام حج امسال، کربلای معلی
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    با مانع تراشی دولت سعودی، جلوی هتک حرمت زائران ایرانی و خروج ارز گرفته شد
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    خدارو شکر امسال دیگه 500تا کشته یه جا یه هویی نمیدیم
  • اسفندیار ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    نباید طواف جز بر کعبه اما او جز تو ثقل و کانونی ندارد درود بر محمود کبیر زنده باد اسفندیار حکیم
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    آیا خیال می کنید در زمان صدر اسلام یا زمان ائمه علیهم السلام برای حج رفتن امنیت وجود داشت؟ آیا خطر دایمی راهزنها و حرامیان بین راه هرسال صدها حاجی را به خاک و خون نمی کشید؟ آیا آن زمان که ائمه تقیه را شعار خود در حج قرار داده بودند فعالیت سیاسی در آن می کردند؟ عده ای خیال می کنند حج و اصولا شعائر اسلام یک سری افعال فیزیکی هستند که به خودی خود روح ندارند و اگر آن افغعال روح و سیاست اضافه نکنند بهتر است آن را تعطیل کرد! با این منطق نماز و روزه هم باید تعطیل شود. به بهانه آنکه نماز و روزه ای که روح ندارد هم نماز و روزه نیست. پس هرگس نمی تواند مثل آقای بهجت نماز بخواند کلا پس نماز نخواند! اصل همه واجبات دینی صرفا اطاعت از دستور رب است و عبد حق ندارد در اطاعت اوامر رب چون و چرا به خرج بدهد و به خیال خودش برای آن تفسیر بتراشد. دولت ایران هم به جای این رفتار منفعلانه و قهر کردن با حج ، باید فکر کند چه شد که در جنگ سوریه و بعد در مساله برجام عمق استراتژیک انقلاب اسلامی را بر باد داد و سبب شد مچهره ایران در بین ملل اسلامی که نورانی و مثبت بود به یکباره منفی و سیاه شود. همین مساله سبب شد که حکام ارتجاع عرب اینطور جری بشوند.
  • ناشناس ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    بهتر بالاخره خوشحالیم که پاسپورت ایرانی ارزش پیدا کرد دوستان برای فروش آن به سفارتهای دولت فخیمه جیبوتی ومالدیو مراجعه کنند دیگر ازطرف آمریکا تهدید نمیشویم اوباما آدم مودبی است آل سعود برادران ماهستند اصلا ایرادی ندارد 500حاجی مارو کشتند قدم زدن با وزیرخارجه شیطان چه خالی داشت بالاخره عقده هامون باز شد آخر ماچرا هواپیمای مسافربری آنها رو روهوا میزدیم آنقدر دراین مدت سیاست خارجه خوبی داشتیم که عادل الجبیر دختر ویا پسر واسه ما پارس میکند ووو
  • اسفندیار ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    حج با عزت آری حج با ذلت خیر انسانی که ذلیل شد از او توقع نداشته باش در مقابل به کسی که عزت دارد و عزیز است اعتماد کن و از او توقع داشته باش شیطان در عزت انسان هاست که از بین می رود استکبار جهانی زمانی از بین می رود که ملت ها احساس عزت کنند وقتی عزیز شدند کی تشر آدم متکبر و زور گویی را که خودش را به کبر و غرور زده است را قبول می کند
  • argada ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    ناشناس 15:55 1. کسی که از اسلام حرف می زند مخالف خود را حرام زاده نمی خواند... 2. سهم عربستان از حج بیش از 30 میلیارد دلار هست که نزدیک به 5 میلیارد دلار ان از ان ایران هست... با توجه به کاهش قیمت نفت درامد عربستان از حج هم اکنون به 8 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. 3. علمای بزرگ شیعه و سنی در ایران هم حضور در مراسم حج بدون احترام را ضروری و واجب ندانسته اند. 4. شما بسیار بی ادبانه و بدون دانش صحبت کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس