بعد از این درخواست سعودی‌ها و پافشاری ما، آنان به‌دنبال مشورت با وزارت خارجه و وزارت کشور عربستان سعودی برآمدند و به خاطر سفر وزیر خارجه، کارها را به تعویق انداختند.

به گزارش مشرق، سعید اوحدی در بیان ناگفته‌های آخرین دور مذاکرات با وزیر حج عربستان سعودی و پشت‌پرده کارشکنیهای طرفهای سعودی اظهار کرد: با حضور وزیر جدید حج عربستان شاهد نوعی تغییر رفتار ظاهری از سوی مسئولان عربستان بودیم و بعد از دور اول مذاکرات که در فروردین بود در این دوره، نوعی اصرار برای حضور هیئت ایرانی را شاهد بودیم.

وی یادآور شد: در دور اول مذاکرات آنها با روش ناپخته و خارج از عرف سیاسی با عالی‌ترین هیئت حج و زیارت کشورمان، برخوردهای بسیار سخیف در فرودگاه جده کردند؛ آنها یک متن تفاهمنامه‌ای را به صورت یک طرفه و تحکمی تهیه کرده بودند و بندهایی را در آن گنجاندند و تمامی این بندها برای ایجاد موانع زائران ایرانی بود.

رئیس سازمان حج و زیارت عدم استفاده از ناوگان هوایی ایران، موضوع صدور ویزا در کشور ثالث، استقرار نیافتن درمانگاه‌های ایران، نداشتن خدمات کنسولی و تحقق نیافتن راهکارهای امنیت زائران را از جمله بندهای عربستان سعودی برای زائران ایرانی عنوان کرد.

اوحدی تصریح کرد: مسئولان حج عربستان سعودی بعد از جلسه اول در دور اول مذاکرات، خواستار مشورت با وزارت خارجه و وزارت کشور خود شدند و بعد از جلسه نیز اعلام کردند، قرارداد را تغییر نمی‌دهند و این رویکرد آنها نشان داد که با ایجاد تاخیر به‌دنبال بستن راه بر زائران ایرانی هستند.

وی متذکر شد: نگاه مسئولان حج و وزارت خارجه سعودی آن بود که به‌صورت صریح و جدی شرایط را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند اما ما به هیچ عنوان از موضع عزت و امنیت زائران کوتاه نیامدیم و رفتار آنها و نوع بیان تحکمی‌شان باعث شد تا مذاکرات در دور نخست به بن بست برسد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بعد از بن بست دور اول مذاکرات، سعودیها دوباره در دور دوم نیز برای آغاز مذاکرات نامه‌نگاری کردند، یادآور شد: در دور دوم که وزیر حج عربستان تغییر یافته بود، آنها سناریویی دیگری را تدارک دیدند و به‌ دنبال تسلیم ایران به هر نحوی بودند و رویکرد به ظاهر تعاملی را به جای تحکمی در پیش گرفتند.

اوحدی تصریح کرد: شاهد بودیم در این دوره از مذاکرات حتی نوع برخورد در فرودگاه جده با هیئت ایرانی متفاوت بود و دیگر از انگشت‌نگاری یا فراهم نشدن امکانات خبری نبود و در این سفر با عرف دیپلماتیک رفتار شد.

وی با بیان اینکه قبل از این دور دوم خواسته‌های ایران برای حج تمتع 95 مطرح شد، افزود: وقتی در این دوره وارد جلسه شدیم، وزیر حج عربستان با زبان به ظاهر متعامل گفت که آمادگی دارند تمامی خواسته‌های ما را خارج از متن قرارداد انجام دهند و ما تاکید داشتیم تمامی خواسته‌های ایران که ناظر به تامین عزت و امنیت زائران کشورمان بود باید در متن تفاهم‌نامه، لحاظ شده و به مکتوب شود.

رئیس سازمان حج و زیارت متذکر شد: بعد از این درخواست سعودی‌ها و پافشاری ما، آنان به‌دنبال مشورت با وزارت خارجه و وزارت کشور عربستان سعودی برآمدند و به خاطر سفر وزیر خارجه، کارها را به تعویق انداختند و رویکرد ناصحیحی را پیش گرفتند که تمامی این رفتارها نشان‌دهنده نوعی سناریوی از پیش طراحی شده بود.

اوحدی با بیان اینکه در زمینه خدمات کنسولی، سفارت سوئیس با عربستان نامه‌نگاری و راههای همکاری را ارائه کرده بود، افزود: حتی سعودی‌ها جواب نامه سوئیسیها را هم ندادند و این نشانگر نوعی عدم تمایل برای ورود زائران ایرانی خانه خدا بود؛ مسئولان عربستان در این دوره از حج تمتع، تبعیض و کینه‌توزی و تسویه حساب سیاسی را به اوج رساندند.

وی اظهار داشت: در این دوره از مذاکرات قرار بر این بود که خواسته‌های به حق و قانونی ایران بررسی شود و مورد تاکید قرار گیرد و نکات منفی از تفاهم‌نامه حذف شود اما متاسفانه بعد از جلسه اول در این دوره، قائم مقام وزارت حج عربستان کنفرانس رسانه‌ای برگزار کرد و با دروغ‌پردازی اعلام کرد، ایران  تفاهمنامه را امضا کرد و گردن ایران در مقابل مقررات عربستان به تغظیم فرود آمد؛ آنها گفتند ما ایران را مجبور به  تسلیم کردیم در صورتی که هیچ تفاهم‌نامه‌ای امضا نشد و تمامی این برنامه نشان از سناریوی از پیش طراحی شده داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطر‌نشان کرد: آنها این سناریو را از پنج ماه پیش تدارک دیده بودند و اصلا قصد آنها جلوگیری از ورود زائران ایرانی بود و برای تخریب از هیچ حربه‌ای دریغ نکردند.

اوحدی تصریح کرد: بعد از نشست خبری قائم مقام حج عربستان، مطالب را به صورت تلفنی به وزیر حج این کشور منتقل کردم و این بازگو شدن عملکرد نادرست سعودی‌ها باعث نوعی سردرگمی در میان مسئولان حج سعودی شد.

وی در ادامه به تاکیدات ایران بر لزوم برداشته شدن 11 بند منفی سعودیها از تفاهمنامه حج 95 اشاره کرد و افزود:‌ بعد از اینکه ما اصرار بر برداشته شدن بندهای منفی داشتیم، وزارت حج عربستان اعلام کرد که هیچ اراده‌ای از خود ندارد و  باید با وزارت کشور و وزارت خارجه جلسه‌ای بگذارند که سرانجام بعد از بازگشت ما، رویکرد منفعلانه‌ای گرفتند و به تناقض‌گویی‌ پرداخته و از ورود زائران خانه خدا جلوگیری کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: عربستان با وجود این ادعا که حج از مسائل سیاسی جداست، در عمل نشان داد که حج را به مسائل سیاسی گره زده و نوعی تبعیض و کینه‌ورزی را با مانع‌تراشی و عدم توجه به خواسته‌های قانونی ایرانی‌ها انجام داده است.

اوحدی خاطر‌نشان کرد: برداشت ما این است که عربستان اگر اراده جدی برای پذیرش زائران ایرانی داشت، دلیلی نداشت که قبل از قطع رابطه سیاسی بخواهد این دیدارها یا تفاهمنامه را به تاخیر بیندازند.

وی یادآور شد: در این دوره از مذاکرات، اگر بر فرض قراردادی نیز به امضا می|‌رسید، عربستانیها اجازه نمی‌دادند حتی یک زائر به درستی و عزتمندانه وارد عربستان شود و جنگ روانی را به راه می‌انداختند چرا که به‌دنبال تسویه حساب سیاسی بودند و می‌خواستند شکست‌های خود در عرصه سیاسی از ایران را با این مانع‌تراشیها جبران کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت عامل اساسی به بن بست کشیدن مذاکرات را اراده وزارت خارجه  و وزارت  کشور عربستان دانست و گفت: آنها اشراف کامل بر وزارت حج عربستان داشتند و این سناریو را آنها چیدمان کردند و دخالت در متن تفاهم‌نامه داشتند.

اوحدی توصیه‌ای نیز برای آن دسته از هموطنانی که از مسیرهای دیگر به عربستان عزیمت می‌کردند، داشت و متذکر شد: امسال به دلیل فضای روانی ایجاد شده توسط سعودیها علیه ایران و عدم ارائه خدمات کنسولی به زائران ایرانی، به صلاح نیست که کسی از کشورمان از کشور دیگر عازم حج شود.

وی در پایان موضع مراجع تقلید عظام، علمای اهل سنت، مسئولات  و مردم را بسیار مناسب و هوشمندانه دانست و از آنها قدردانی کرد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • علی ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    ان شا الله هیچ وقت برای ایرانی ها باز نشه این همه ثروت کشور را نصیب این وهابیون بدتر از امریکا نکنند همچنین جیب یه عده دست اندر کار داخلی که وابسته به این امور هستند هم همیشه خالی بمونه ان شا الله
  • اهوازی ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    راه حل از بین بردن امنیت آل سعود است.امیدوارم که ایرانی ها متحد شوند و از تصمیم نظام حمایت کنند و از سفر به حج از راه کشورهای دیگر خودداری کنند.
  • از خوزستان ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    امیدواریم مسئولان از اشتباهات گذشته درس بگیرند و تکلیف خود را با حاکمان فاسد عرب روشن کنند.ما هیچ برادری با حاکمان عقب مانده قومگرا و متحجر عرب نداریم.برادر ما و برادر دینی ما کسی است که حرمت ما و حرمت برادری با ما را رعایت میکند.
  • عاااااااااشق ایران اسلامی ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    اولویت حفظ عزت و آبروی مردم عزیز وقهرمان ایران است با این شرایط تحکمی تا سعودی عاقل نشه سفر حج رو تحریم میکنیم چون خدا هم دوس نداره کفارسعودی به عزیزان ایرانی زور بگه
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    حقا که با وجود شما وهابیت نباید نگران کمبود چماق برای کوبیدن در سر شیعه باشد.آخر بیچاره! نمی بینی این همه اصرار برای نمبارزه با حج و بهانه کمک به وهابیون کار سکولارها و آتئیست ها است؟ کجا دیدی و شنیدی که کمپین مبارزه با سفر آنتالیا و دوبی راه بیندازند آنهم وقتی درآمد اصلی ترکیه و اماارات از سفر ایرانیها است اما یاد حج می افتید که با عمره تنها 3 درصد تولید ناخلص سعودی است و تازع به جیب مردم و هتلهای و کسبه آن می رود نه جیب آل سعود شما تبدیل به سخنگوی شیطان شده اید. نمی فهمید اینهمه اصرار و سنگ اندازی سعودیها برای ممانعت از سفر ایرانیها برای چیست.
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    حج یکی از ستونهای 5 گانه اسلام است ( نماز و روزه و حج و زکات و ولایت) و کسی که حج را بک بشمارد یا به خاطر این بهانه ها آن را انکار کند از اسلام خارج شده است و دست تر نمی شود به او گذاشت. مساله تجاوز و نظایر آن هم دقیقا برنامه خود سعودیها برای قطع کردن پای ایرانیها از حرمین بود که موفق هم شدند شما هم کمکشان کردید. در واقع اینها نتایج برجام است. وقت ابهت استکبار ستیزی ملتی که پنچه در پنچه آمریکا داشت را شکستند باید بیش از اینها خفت بکشید. حالا حالا سیلی ها در راه است که ملت ایران باید به خاطر کوتاه آمد از انقلاب و رفتن زیر چتر شیطان بزرگ بخورد. همانطور که بنی اسراییل با کوتاه آمدن از از عزت دوره داوود و سلیمان علیهما السلام و دست دوستی دادن با کفار بت پرست به خواری و خفتی دچار شدند که تاریخ از یادآوریش حیرت می کند.
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    جان و ناموس و ابروی مومن خیلی مهم تر از حجه...اول این مشکل رو حل کنند اون موقع خج واجب میشه ...نه اینکه ناموس شیعه بره اونجا و امنیت نداشته باشه به بهانه اینکه حج جز ستون های دینه
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    حج در این شرایط حرام است
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    دین مبین اسلام مسائل واحکامش مبیّن وروشن است ، حج واجب شمرده شده است لکن ممکن است همین واجب به گونه ای گردد که حرام هم تلقّی شود مثلا در حکومت منهوس و فاسد آل سعود که منکر احکام خدا هستند و این همه دشمنی وعناد با مسلمین دارند و هر روز از مسلمین را می کشند آیا به نظر شما باید حج گزارد ؟؟؟!!! 0 چه حجی! باید با دشمن پیغمبر وائمه مبارزه کرد ، باید با کفاّر سعودی جنگ نمود ، باید آنان را از صفحه ی روزگار برداشت .
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    به ناشناس 12:45 اگر حرف شما درست بود که اساسا در طی 14 قرن گذشته باید حج وجود نمی داشت چون هر سال صدها حاجی توسط حرامیان و راهزنان و قرمطی ها و صلیبی ها و نظایر ان کشته می شدند. اما حج را ترک نکردند. کسی که حج را ترک می کند مومن نیست که حرمت داشته باشد.
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    لابد پیغمبر جدیدی برای شما مبعوث شده است.
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    وهابی سویدی باز تو اومدی درافشانی کنی?شما بر ناموستم ببر
  • تازه مسلمان نروژی ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری فصل الخطاب هستند و باید دیدگاه این بزرگواران را استفسارکنیم ما اسلام شناس نیستتیم دوست سوئدی و علی آقا
  • تازه مسلمان نروژی ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید فصل الخطاب هستند ما اسلام شناس نیستیم و باید مطیع و منقاد مراجع تقلیدمان باشیم اما دوست ناشناس سوئدی من هم پربیراه نمی گوید
  • تازه مسلمان نروژی ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    حرام بودن یا حلال بودن حج در این شرایط را باید مراجع عظام تقلید اعلام کنند
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    وهابی کسی است که آرزوی وهابیون را بر آورده می کند.
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    پس تمام ائمه که در زمان خلفای جور حج می رفتند / آن هم آن ناامنی راهها در آن زمان- گناه می کرده اند! یک ذره بیندیشید و بعد نظر بدهید.
  • تازه مسلمان نروژی ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    منحوس دوست من نه منهوس
  • تازه مسلمان نروژی ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    عزیزم چرا سب میکنی و افترا می بندی چرا تحمل نظر مخالفتان را ندارید مشرق تو چرا اینقدر بی چشم و رو هستی که اجازه می دهی به دوست سوئدی من که حقا و انصافا ضریب هوشی اش از همه کاربرانت بیشتر هست اهانت کندباید پناه برد به خدای متعال از حسادت و من شرحاسد اذا حسد
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    مشرق مسلوب الشعور کامنت من را در حمایت از دوست ناشناس مقیم سوئد لطفا روی خروجی ات بنه
  • تازه مسلمان نروژی ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    مشرق دفاع تمام قد من از دوست ناشناس مقیم سوئد را بگذار مرا دیگر جای شکیب نیست
  • تازه مسلمان نروژی ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    مشرق اسلام دین ادب و اخلاق است دین مهربانی مومنین و دین صلح و سلم است بی ادبی و پرخاشگری با برادر مومن در این آیین بیضای حنیف محلی از اعراب ندارد مشرق تهذیب نفس کن
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    دوست عزیز کدام نظر مگر شما صاحب نظری باید مراجع تقلید نظر بدهند فتوا بدهند باید پشت سر انها حرکت کرد وگرنه اسلام می شه تفسیر به رای و هر کی هر کاری خواست می کنه
  • ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    0 0
    حج یکی از فرائض ۵ گانه اسلام است به شرطی که حج اسلامی باشد نه حج دوران جاهلیت .. صهیونیست ها ۲ قبله مسلمان ها را آشغال کردند ، مسجد الاقصی و مسجد الحرام (کعبه) را .. خانه خدا تبدیل شده به خانه آل مرخان و آل صهیون حج ابراهیمی چرخیدن به دور یک مشت سنگ نیست !! .. برائت از مشرکین جزء لا ینفک حج است وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ .. حج کنگره موحدین و اعلان جنگ به مشرکین است. وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ یأتوک یعنی چه ؟ یعنی مردان از سراسر دنیا بسوی تو ی پیامبر ص و جانشین پیامبر (ع) می آیند !! نه به سوی یک مشت سنگ !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس